نسل توت‌فرنگی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

نسل توت‌فرنگی (به چینی: 草莓世代)[۱] یک نوواژه ابداعی به زبان چینی برای اشاره به تایوانی‌هایی است که از دهه ۱۹۹۰ به بعد متولد شده‌اند (مطابق با هزاره‌های غربی و نسل زد) که مانند توت‌فرنگی به راحتی کبود می‌شوند - به این معنی که نمی‌توانند فشار اجتماعی را تحمل کنند یا مانند والدین خود سخت کار کنند. این اصطلاح به افرادی گفته می‌شود که نافرمان،[۲] لوس، خودخواه، متکبر و تنبل هستند.[۳]

این اصطلاح از این تصور ناشی می‌شود که اعضای این نسل تحت حمایت بیش از حد والدین خود و در محیطی پر از رونق اقتصادی رشد کرده‌اند، به روشی مشابه که توت فرنگی در گلخانه‌های حفاظت شده رشد می‌کند و قیمت بالاتری نسبت به سایر میوه‌ها دارد.

این اصطلاح در مطبوعات آسیای شرقی در حال رسیدن به محبوبیت است، زیرا می‌تواند راهی برای تعیین جمعیت در حال افزایش یا نگرشی روانشناختی از منظر رفتار مصرف‌کننده باشد. نسل توت فرنگی، مانند پس از دهه ۸۰ چین، می‌تواند همتای آسیایی نسل هزاره یا به اصطلاح نسل بلور برف در جهان غرب باشد.

استفاده کنایه آمیز[ویرایش]

لوگوی رسمی جنبش توت فرنگی وحشی

در یک اشاره کنایه آمیز به این اصطلاح، یک جنبش سیاسی به رهبری دانشجویان در سال ۲۰۰۸ در تایوان به نام جنبش توت فرنگی‌های وحشی آغاز شد. این حرکت در واکنش به بازدید رئیس انجمن چین برای روابط در سراسر تنگه تایوان (ARATS) چن یونلین از جزیره بود.[۴][۵] اقدامات پلیس در اعتراض به چن، نمایش پرچم ملی تایوان و پخش آهنگ‌های تایوانی را سرکوب کرد. این امر باعث شد گروهی متشکل از ۴۰۰ دانشجو در تایپه، تایوان، در اعتراض به قانون رژه و اجتماع تایوان، در مقابل یوان اجرایی تحصن کنند (Chinese).[۶]

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. Rachel. "The Strawberry Generation". sex.ncu.edu.tw. National Central University Center for the Study of Sexuality. Retrieved 1 July 2016.
  2. Schott, Ben (30 November 2008). "Strawberry Generation". Schott's Vocab (column). The New York Times.
  3. "Strawberry generation". People's Daily Online. 7 January 2010. Archived from the original on 3 March 2012. Retrieved 6 February 2022.
  4. Cooper, Marc (7 December 2008). "Taiwanese students protest demonstration law". The Huffington Post. Retrieved 12 December 2008.
  5. "Wild Strawberries: Taiwanese Student Movement Stirs Anew". International Herald Tribune. 8 December 2008. Retrieved 12 December 2008.
  6. Chang, Rich; Wang, Flora; Ko, Shu-ling (11 November 2008). "DPP proposes parade law amendment". Taipei Times. Retrieved 11 November 2008.