نسل آلفا

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
جدول زمانی نسل‌های جمعیتی

نسل آلفا (به انگلیسی: Generation Alpha) گروه جمعیتی پس از نسل زد است. صاحب‌نظران و رسانه‌ها از اوایل دهه ۲۰۱۰ به عنوان سال شروع تولد و از اوایل تا اواسط دهه ۲۰۲۰ به عنوان سال پایان تولد این نسل اشاره می‌کنند.

این نسل در زمان کاهش جمعیت در بسیاری از نقاط جهان متولد شده[۱] و در دوران کودکی اثرات دنیاگیری کووید-۱۹ را تجربه می‌کند. برای قشر برخوردار، سرگرمی کودکان به‌طور فزاینده‌ای تحت سلطه فناوری الکترونیکی، شبکه‌های اجتماعی و رسانه جاری قرار گرفته‌است و همزمان علاقه به تلویزیون به معنای سنتی کاهش یافته‌است. تغییر در استفاده از فناوری در کلاس‌های درس و سایر جنبه‌های زندگی تأثیر بسزایی بر نحوه تجربه یادگیری اولیه این نسل نسبت به نسل‌های قبلی داشته‌است. مطالعات نشان داده‌اند که آلرژی، چاقی و مشکلات سلامتی مرتبط با تماشای صفحه نمایش در سال‌های اخیر به‌طور فزاینده‌ای در میان کودکان شایع شده‌است.

واژه‌شناسی[ویرایش]

The 24-letter Greek alphabet with letter names in parentheses
الفبای یونانی

به گفته بنیانگذار مارک مک کریندل، که عموماً به عنوان وضع‌کننده این اصطلاح شناخته می‌شود، نام Generation Alpha از یک نظرسنجی در سال ۲۰۰۸ که توسط آژانس مشاوره استرالیایی McCrindle Research انجام شد، نشات گرفته‌است.[۲]

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. Gallagher, James (February 15, 2020). "Fertility rate: 'Jaw-dropping' global crash in children being born". BBC. Retrieved 12 October 2023.
  2. Pinsker, Joe (February 21, 2020). "Oh No, They've Come Up With Another Generation Label". The Atlantic. Archived from the original on February 22, 2020. Retrieved 9 March 2020.