ندا قاسمی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
ندا قاسمی
زادهٔ۳۰ خرداد ۱۳۶۶ ‏(۳۶ سال)
کرمانشاه، ایران
تحصیلاتکارشناسی معماری
پیشهبازیگر تئاتر و تلویزیون و صداپیشه رادیو
سال‌های فعالیت۱۳۹۴ – تاکنون

ندا قاسمی (زاده ۳۰ خرداد ۱۳۶۶ در کرمانشاهبازیگر تئاتر و تلویزیون و صداپیشه رادیو اهل ایران است.[۱][۲] او با ایفای نقش «شیرین» در مجموعه تلویزیونی نون خ، به شهرت رسیده‌است.

زندگی‌نامه[ویرایش]

«این سریال [نون خ] علاوه بر اینکه لحظات شاد و مفرحی را برای مردم رقم زد، فرهنگ مردم کُرد و بسیاری از مسائل و مشکلات مردم این خطّه را به تصویر کشید.[۳]»

— ندا قاسمی

وی از سال ۱۳۸۶ بازیگری در تئاتر را شروع کرد. سپس در صدا و سیمای مرکز کرمانشاه به عنوان بازیگر و مجری در برنامه‌های مختلف با این مرکز همکاری کرد و از سال ۱۳۹۳ به عنوان گوینده، دوبلور و بازیگر در واحد نمایش رادیو کرمانشاه مشغول شد. وی همچنین دانشجوی دکترای رشته شیمی آلی در دانشگاه تهران است.[۴][۵]

فعالیت هنری[ویرایش]

وی در کنار بازیگری در تئاتر و تلویزیون به حرفه دوبله نیز مشغول است. در سن ۲۰ سالگی بازیگری در تئاتر را آغاز کرد و سال ۹۵ در سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر برای نمایش گاهی، کاندیدای بهترین بازیگر زن شد. همچنین با نقش آفرینی در سریال نون خ به کارگردانی سعید آقاخانی در نقش شیرین، نخستین تجربه بازیگری در تلویزیون را کسب کرد.[۶][۵]

دربارهٔ نقش شیرین و داستان ازدواجش گفت: «هر چه بیشتر پیش می‌رویم نویسنده شخصیت‌ها را در بازیگران بیشتر می‌بیند و طبیعتاً نسبت به قبل بیشتر دستش می‌آید که چه اتفاقاتی را برای بازیگر بنویسد و او را درگیر چه ماجراها و ویژگی‌هایی کند.»[۵] ندا قاسمی در سریال رادیویی قلب بنفش به کارگردانی میرطاهر مظلومی نیز به ایفای نقش پرداخته‌است.[۷]

فیلم‌شناسی[ویرایش]

سریال[ویرایش]

سال نام سریال کارگردان نقش
۱۴۰۳ نون خ ۵ سعید آقاخانی شیرین خانزاده
۱۴۰۲ نون خ ۴
۱۴۰۱ حکم رشد حسن لفافیان سودابه
۱۴۰۰ نون خ ۳ سعید آقاخانی شیرین خانزاده
۱۳۹۹ نون خ ۲
۱۳۹۸ نون خ ۱
۱۳۹۷ ساخت ایران ۲ برزو نیک‌نژاد فرزانه نوری‌پناه
۱۳۹۴ مجردها حسین حیدری رؤیا

تله فیلم[نیازمند منبع][ویرایش]

نام فیلم کارگردان نقش
چشمان بیداربمو کاظم معصومی روژان
کاندیداتور احسان کاظمی فرد

[۸]

سریال رادیویی[ویرایش]

نام فیلم کارگردان نقش منبع
قلب بنفش میرطاهر مظلومی [۹]

فیلم کوتاه[نیازمند منبع][ویرایش]

نام فیلم کارگردان نقش
آواز دستها حمزه زارعی


تئاتر[نیازمند منبع][ویرایش]

سال نمایش
۱۳۸۷ فصل انتظار
۱۳۸۷ خواب تلخ عشق
۱۳۸۸ پاییز و هزار و سیصد جنگ
۱۳۹۰ با من حرف نمی‌زنی چرا؟
۱۳۹۰ به هیچ‌کس هیچی نگو
۱۳۹۲ نان و نمایش
۱۳۹۲ سکوت تلخ انارهای شیرین
۱۳۹۳ بیتل‌ها
۱۳۹۳ کبوترهای ناگهان
۱۳۹۳ کات برداشت من و تو
۱۳۹۴ وسط یک معجزه
۱۳۹۴ چقدر قیافه شما برایم آشناست
۱۳۹۵ گاهی

منابع[ویرایش]

  1. بقایی، سارا (۲۰۲۰-۰۴-۲۵). «بازیگر نقش شیرین در «نون خ»: از جاذبه‌های سریال فضای صمیمانه آن بود - ایرنا». ایرنا. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۳-۲۷.
  2. «ندا قاسمی». سلام سینما.
  3. آزادی، مصطفی (۲۰۲۰-۰۴-۲۶). «برای ساخت سری سوم نون. خ نیاز به همکاری مردم و مسوولان است - ایرنا». خبرگزاری جمهوری اسلامی |صفحه اصلی | IRNA News Agency. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۳-۲۸.
  4. «بازیگر نقش شیرین در نون خ». عصر ایران. دریافت‌شده در ۲۷ مارس ۲۰۲۱.
  5. ۵٫۰ ۵٫۱ ۵٫۲ خبرگزاری برنا (۲۰۲۰-۱۰-۲۰). «همه‌چیز دربارهٔ سری سوم «نون خ» در گفتگو با تهیه‌کننده و بازیگران این سریال». خبرگزاری برنا. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۳-۲۸.
  6. «بازیگر نقش شیرین نون خ». مجله اینترنتی آراس، اخبار، عکس، مدل، فناوری (به عربی). ۲۰۲۰-۰۴-۱۷. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۳-۲۷.
  7. «بازیگران «نون خ» به سریال «قلب بنفش» پیوستند». خبر آنلاین. دریافت‌شده در ۲۸ مارس ۲۰۲۱.
  8. «تصادف ندا قاسمی بازیگر نقش شیرین سریال «نون. خ»». پایگاه خبری، تحلیلی اقتصاد24. ۲۰۱۹-۰۸-۱۸. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۳-۲۸.
  9. موذن، عطیه (۲۰۲۰-۰۵-۲۳). «پخش سریال رادیویی «قلب بنفش» با صدای بازیگران «نون. خ» - خبرگزاری مهر - اخبار ایران و جهان». خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان | Mehr News Agency. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۳-۲۸.

پیوند به بیرون[ویرایش]

ندا قاسمی در IMDb