نخیله

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

نخیله، نام یکی از مناطق واقع در عراق است که در کنار شهر کوفه (به سمت شام) قرار گرفته‌است.[۱][۲] نخیله نام مسجدی در شهر کفل عراق است کفل از نام پیامبر ذوالکفل گرفته شده است و در حدود ۳۵ کیلومتری نجف به سمت کربلا واقع شده است

در تاریخ[ویرایش]

این منطقه،‌ خاستگاه وقایع مهم تاریخی از جمله آنها، جنگ علی بن ابی‌طالب با خوارج است.[۱][۲] علی بن ابی طالب این منطقه را برای اردو زدن جهت مقابله با خوارج برگزید و از آنجا با سران خود نامه‌نگاری نمود.[۳][۴][۵] حسن بن علی نیز برای مقابله با معاویه، از منطقه نخیله جهت جمع آوری نیرو استفاده نمود.[۶] ابن زیاد نیز برای همراهی مردم کوفه برای مقابله با حسین بن علی، مردم کوفه را در نخیله جمع کرد و در آنجا برای آنان سخنرانی کرد. حصین بن تمیم نیز در همین ناحیه به سپاه ابن زیاد جهت مقابله با حسین بن علی پیوست.[۷] بعدها توابین نیز به سرکردگی سلیمان بن صرد، نخیله را محل جمع شدن سپاهیان توابین قرار دادند.[۸][۹]

آثار تاریخی[ویرایش]

  • مسجد نخیله

از مساجد قدیمی است. علی بن ابیطالب در مقاطع مختلف در آن حضور داشته است. از جمله به هنگام عزیمت به صفین و نهروان در این مسجد اقامت داشته و در آن نماز اقامه کرده است. ساخت فعلی بنای این مسجد و مناره آن به دوره سلطان مغولی، الجایتو، باز می گردد. در این مناره کلماتی به خط کوفی مکتوب است که تمامی آن نماد و نشان محبت به اهل بیت است.[۱۰]

  • مزار ذی الکفل

در کنار مسجد واقع شده است. ذی الکفل یکی از پیامبران بنی اسرائیل است که قرآن در سوره انبیا آیه ۸۵ ضمن بیان نامش، او را از صابران می شمارد. او بعد از سلیمان بن داود می زیسته و در میان مردم قضاوت می کرده است و نامش عویدیا است.[۱۱]

پانویس[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ «تاج العروس من جواهر القاموس - المرتضى الزبيدي - کتابخانه مدرسه فقاهت». lib.eshia.ir. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۹-۰۱.
  2. ۲٫۰ ۲٫۱ «تاج العروس - الزبيدي، مرتضى - کتابخانه مدرسه فقاهت». lib.eshia.ir. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۹-۰۱.
  3. «تاريخ اسلام در دوران امام على(ع) - جمعی از نویسندگان - کتابخانه مدرسه فقاهت». lib.eshia.ir. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۹-۰۱.
  4. «دانش نامه اميرالمؤمنين (ع) بر پايه قرآن، حديث و تاريخ - محمدی ری‌شهری، محمد - کتابخانه مدرسه فقاهت». lib.eshia.ir. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۹-۰۱.
  5. «الأخبار الطوال ( فارسي ) - الدِّينَوري، أبو حنيفة - کتابخانه مدرسه فقاهت». lib.eshia.ir. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۹-۰۱.
  6. «حسن(ع)، امام | دائرةالمعارف بزرگ اسلامی | مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی». www.cgie.org.ir. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۹-۰۱.
  7. «دانشنامه امام حسين عليه السلام بر پايه قرآن، حديث و تاریخ - محمدی ری‌شهری، محمد - کتابخانه مدرسه فقاهت». lib.eshia.ir. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۹-۰۱.
  8. «دانشنامه بزرگ اسلامی - مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی - کتابخانه مدرسه فقاهت». lib.eshia.ir. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۹-۰۱.
  9. «فرهنگ عقايد و مذاهب اسلامى - سبحانی، علیرضا - کتابخانه مدرسه فقاهت». lib.eshia.ir. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۹-۰۱.
  10. ناصر مدنی، هشت بهشت (ویژه نامه زائران دانشگاهی عتبات عالیات)، ص. ۲۹۹
  11. بحارالانوار، ج ۱۳ ،ص ۴۰۵