نبرد کاریون

مختصات: ۴۳°۵۰′۳۰″ شمالی ۷۳°۲۳′۱۵″ غربی / ۴۳٫۸۴۱۶۷°شمالی ۷۳٫۳۸۷۵۰°غربی / 43.84167; -73.38750
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
نبرد کاریون
بخشی از جنگ فرانسویان و سرخپوستان

پیروزی سربازان مونکالم در کاریون، اثر هنری الکساندر اوگدن. مونکالم (در وسط) و سربازانش پیروزی خود را جشن می‌گیرند.
تاریخ۶ تا ۸ ژوئیه ۱۷۵۸
موقعیت۴۳°۵۰′۳۰″ شمالی ۷۳°۲۳′۱۵″ غربی / ۴۳٫۸۴۱۶۷°شمالی ۷۳٫۳۸۷۵۰°غربی / 43.84167; -73.38750
نتایج French victory[۱]
طرف‌های درگیر

 فرانسه

 بریتانیای کبیر

فرماندهان و رهبران
لوئی-ژوزف دو مونکالم
شوالیه دو لویس
جیمز ابرکرومبی
جورج هاو، سومین ویکنت هو 
قوا
3,600 regulars, militia, & Indians 6,000 regulars
12,000 provincial troops, rangers, & Indians[۲]
تلفات و خسارات
104 killed
273 wounded[۳]
(battle on July 8)
1,000 killed
1,500 wounded[۳]
(battle on July 8)

نبرد کاریون (انگلیسی: Battle of Carillon) در ۸ ژوئیه ۱۷۵۸ در خلال جنگ فرانسویان و سرخپوستان رخ داد و با پیروزی فرانسوی‌ها به پایان رسید.

پیش‌زمینه[ویرایش]

انگلیسی‌ها در سال ۱۷۵۸ یک لشکرکشی متشکل از سه حمله جداگانه به کانادا را آغاز کردند. جیمز وولف به سمت کبک، جفری آمهرست به سمت لوئیسبورگ در جزیره کیپ برتون و جیمز ابرکرومبی به سمت قلعه کاریون راهپیمایی کردند. ابرکرومبی ارتش بزرگی متشکل از ۶۳۵۰ سرباز منظم و ۹۰۰۰ مستعمره‌نشین را جمع‌آوری کرد و به فرانسوی‌ها در قلعه کاریون حمله کرد.

نبرد[ویرایش]

انگلیسی‌ها از نظر تعداد سرباز به فرانسوی‌ها برتری قابل توجهی داشتند، علاوه بر این ۴۰۰۰ فرانسوی فقط برای یک هفته آذوقه داشتند. اما ابرکرومبی به جای اینکه مارکی را گرسنه نگه دارد، به قلعه حمله کرد. سربازان انگلیسی که بدون آماده‌سازی توپخانه و در قالب دسته‌های فشرده راهپیمایی می‌کردند، با موانعی از درختان قطع شده روبرو شدند و توسط مدافعانی که به بهترین نحو توسط استحکامات پناه گرفته بودند، به صفوف کشته شدند. اگرچه بخش‌های کوچکی از هنگ ۴۲ پیاده‌نظام کوهستانی ("بلک واچ") با وجود تلفات سنگین توانستند به داخل قلعه نفوذ کنند، اما سربازان در محوطه قلعه کشته شدند.

پیامدها[ویرایش]

هنگ اسکاتلندی در این نبرد نیمی از سربازان و دو سوم افسران خود را از دست داد. در مجموع، تلفات انگلیسی‌ها در این نبرد حدود ۲۰۰۰ نفر بود. کاریون به مراتب کمتر از آن چیزی بود که بعداً - به ویژه به دلیل تلفات وحشتناک انگلیسی‌ها - اغلب تفسیر می‌شد. خود نبرد یکی از سخت‌ترین و خونین‌ترین نبردهای جنگ بود. پس از آن عقب‌نشینی نامنظم و وحشت‌زده‌ای با به جا گذاشتن سلاح، تجهیزات و مجروحان رخ داد. به دلیل این شکست، قلعه کاریون لقب «جبل الطارق غرب» را دریافت کرد. این شکست پیشروی بیشتر انگلیسی‌ها به سمت کانادا را به شدت به تأخیر انداخت، اما در شکست فرانسوی‌ها در کبک در سال ۱۷۵۹ تغییری ایجاد نکرد. نبرد کاریون یا تیکوندروگا امروزه به عنوان نمونه‌ای کلاسیک از رهبری نالایق شناخته می‌شود.

منابع[ویرایش]

  1. Grossman 2007, p. 229.
  2. (Chartrand 2000، ص. 29)
  3. ۳٫۰ ۳٫۱ خطای یادکرد: خطای یادکرد:برچسب <ref>‎ غیرمجاز؛ متنی برای یادکردهای با نام Chartrand88 وارد نشده است. (صفحهٔ راهنما را مطالعه کنید.).

پیوند به بیرون[ویرایش]