نبرد سوخرا و هپتالیان به خونخواهی پیروز یکم

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
نبرد سوخرا و هپتالیان
بخشی از جنگ‌های ساسانیان و هپتال‌ها

جنگ سوخرا و هپتالیان در شاهنامه
تاریخ۴۸۴
موقعیت
نزدیک گرگان (?)
نتایج پیروزی قاطع ساسانیان
طرف‌های درگیر
هپتالیان ساسانیان
فرماندهان و رهبران
خوشنواز سوخرا

نبرد سوخرا و هپتالیان به خونخواهی پیروز یکم در سال ۴۸۴ میلادی میان هپتالیان و امپراتوری ساسانیان درگرفت. در مورد نتایج و ماهیت تاریخی این جنگ تردید هایی وجود دارد[۱]

تاریخچه[ویرایش]

در سال ۴۸۴، پادشاه ساسانیان پیروز یکم، شکست بزرگی را از هپتالیان خورد و در جنگ هرات کشته شد.

سپس سوخرا اشراف‌زاده کارنی برای خونخواهی پیروز به راه افتاد و اکثریت ارتش ساسانی را با خود برد. وقتی به گرگان رسید، پادشاه هپتالی خوشنواز از برنامهٔ سوخرا برای یورش به هپتالیان آگاه شد و به سرعت مردان خود را برای جنگ آماده کرد. وی سپس پیامی را به سوخرا فرستاد و از وی دربارهٔ اهدافش سؤال کرد و نام او و مقام رسمیَش را پرسید. سوخرا با فرستادن پیامی کوتاه خوشنواز را از نام و منصب خود آگاهاند. خوشنواز پس از آن پیام دیگری راهی کرد و به او دربارهٔ تکرار اشتباه پیروز یکم هشدار داد. با این همه، سخنان وی نتوانست دلسردی و ترس سوخرا را به دنبال آورد، سوخرا به او یورش بُرد و شکست سنگینی به مردان هپتالی وارد کرد. خوشنواز پس از آن درخواست صلح کرد و سوخرا شرط پذیرفتن صلح را پس فرستادن هرآنچه خوشنواز از اردوگاه پیروز یکم بدست آورده بود (که دربردارندهٔ خزانه‌های او، موبد موبدان، دخترش پیروزدخت و پسرش قباد یکم بود) قرار داد. خوشنواز خواسته‌های سوخرا را پذیرفت و صلح برقرار شد.

در مورد نتایج و ماهیت تاریخی این جنگ تردید هایی وجود دارد[۲]

منابع[ویرایش]

  • همکاری‌کنندگان ویکی‌پدیا، «Sukhra's Hephthalite campaign»، ویکی‌پدیای انگلیسی، دانشنامهٔ آزاد (بازیابی ۰۷ شهریور ۱۳۹۹).

منابع کتابی[ویرایش]

  • Schindel, Nikolaus (2013). "KAWĀD I i. Reign". Encyclopaedia Iranica, Vol. XVI, Fasc. 2. pp. 136–141.
  • Pourshariati, Parvaneh (2008). Decline and Fall of the Sasanian Empire: The Sasanian-Parthian Confederacy and the Arab Conquest of Iran. London and New York: I.B. Tauris. ISBN 978-1-84511-645-3.
  • Al-Tabari, Abu Ja'far Muhammad ibn Jarir (1985–2007). Ehsan Yar-Shater (ed.). The History of Al-Ṭabarī. Vol. 40 vols. Albany, NY: State University of New York Press.
  • Rezakhani, Khodadad (2017). ReOrienting the Sasanians: East Iran in Late Antiquity. Edinburgh University Press. pp. 1–256. ISBN 9781474400305.