ناو (سروآباد)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
ناو (سروآباد)
اطلاعات کلی
کشور ایران
استانکردستان
شهرستانسروآباد
بخشبخش اورامان
دهستانشالیار
نام محلیمودب با
نام‌های دیگرمودب بای دیگر
نام‌های قدیمیمودب بای خیلی قدیمی
سال بنیادچندین سال قبل از پیدایش مودب با
ناو (سروآباد) بر ایران واقع شده‌است
ناو (سروآباد)
۳۵°۱۰′۴۶″شمالی ۴۶°۲۰′۴۲″شرقی / ۳۵٫۱۷۹۵°شمالی ۴۶٫۳۴۵۰°شرقی / 35.1795; 46.3450
مردم
جمعیت۵۰۷ نفر (سرشماری ۹۵)
کد آماری۲۰۶۰۱۶
مودب با

ناو، روستایی از توابع بخش اورامان شهرستان سروآباد در استان کردستان ایران است. ناو در جوار بلبر و هجیج و ژیوار و سلین قرار دارد. این روستا به نگین غرب مشهور است. ناو مهد زیبایی و فرهنگ و هنر است. این روستا یکی از مکان های تاریخی کردستان است. روستای ناو به اسم روستای پزشکان نیز مشهور است. این روستا با داشتن جمعیت کمتر از ۷۰۰ نفر حدود ۱۵۰ تا پزشک و پرستار و داروساز را در خود پرورانده است


سارو ابراهیمی سلطان ارز اهل این روستاست وی با داشتن فکر اقتصادی بالا و هوشی سرشار از اطلاعات و تجربه ای وصف ناپذیر به موفقیت در این زمینه رسیده است و دیگران حسرت موفقیت وی را می خورند. امیرایازی مافیای بزرگ هم ناوی است او با از بین بردن تمامی شهروند ها پایه اش نزد خداوند برخلاف شیطان ممکن نیست نتواند بلند نباشد. ناوی ها در تیزهوشان پسرانه و دخترانه مریوان پرچم این روستا را به اهتزاز درآورده اند. از معلمان به نام این روستا میتوان به ابراهیم ابراهیمی,محمد مروتی و عمران زینتی و علی رحمانی و جهانبخش مصطفایی اشاره کرد. روستای نیز در خدمت به دین اسلام پیش قدم بوده و ماموستایانی مثل ابوبکر رستمی ، محمد جواد رستمی، نوری اناری و .... را تحویل جامعه هورمانات داده است و همچنین پزشکانی مانند دکتر امیرفتحی دکتر سارو ابراهیمی دکتر ایازی دکتر فتح الله مرادی دارند.

جمعیت[ویرایش]

این روستا در دهستان شالیار قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۷۲۴ نفر (۱۷۳ خانوار) بوده‌است.

طبق سرشماری سال ۱۳۹۵ مرکز آمار ایران جمعیت آن ۵۰۷ نفر (۱۶۴ خانوار ) بوده‌است.


مودب با. بزانه چه ایژی.

منابع[ویرایش]

  • «نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن ۱۳۸۵». درگاه ملی آمار ایران. بایگانی‌شده از اصلی در ۱ ژانویه ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۱ ژانویه ۲۰۱۳.