میدان هوایی قندوز

مختصات: ۳۶°۳۹′۵۴٫۴۰″ شمالی ۶۸°۵۴′۳۹٫۰۰″ شرقی / ۳۶٫۶۶۵۱۱۱۱°شمالی ۶۸٫۹۱۰۸۳۳۳°شرقی / 36.6651111; 68.9108333
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
فرودگاه قندوز
خلاصه
نوع فرودگاهنظامی
مالک افغانستان
شهر بکار رفتهقندوز
مکان افغانستان
ارتفاع از سطح دریا۱۴۲۶ فوت / ۴۳۵ متر
مختصات۳۶°۳۹′۵۴٫۴۰″ شمالی ۶۸°۵۴′۳۹٫۰۰″ شرقی / ۳۶٫۶۶۵۱۱۱۱°شمالی ۶۸٫۹۱۰۸۳۳۳°شرقی / 36.6651111; 68.9108333
باندهای فرود
جهت درازا سطح
فوت متر
۴۱۲۴۲ ۵۸۵۰ ۱۷۸۳

فرودگاه قندوز (به انگلیسی: Kunduz Airport) یک فرودگاه نظامی با کد یاتا UND است که یک باند فرود آسفالت دارد و طول باند آن ۱۷۸۳ متر است. این فرودگاه در حدود ۵ مایل (۸ کیلومتر) جنوب شرقی قندوز مرکز ولایت قندوز در افغانستان قرار دارد[۱] و در ارتفاع ۴۳۵ متری از سطح دریا واقع شده است.

فرودگاه قندوز یک فرودگاه داخلی زیر نظر وزارت حمل و نقل و هوانوردی افغانستان (MoTCA) است[۲] و به جمعیت ولایت قندوز خدمات رسانی می‌کند. امنیت داخل و اطراف فرودگاه توسط نیروهای امنیت ملی افغانستان تامین می‌شود.

این فرودگاه دارای یک باند به نام ۱۱/۲۹ با سطح آسفالت به ابعاد ۸۱۰۰ در ۱۴۸ فوت (۲۴۶۹متر × ۴۵ متر) است.[۳] ترمینال جدیدی در سال ۲۰۱۷ به این مجموعه اضافه شد که ظرفیت اسکان ۱۳۰۰ مسافر را دارد.[۴] این فرودگاه در سال‌های اخیر توسعه یافته است.[۵]

تاریخچه[ویرایش]

فرودگاه قندوز در ابتدا در سال ۱۹۵۸ زمانی که افغانستان توسط پادشاه محمد ظاهرشاه اداره می‌شد ساخته شد.[۴] دو سال بعد، این فرودگاه توسط ایالات متحده توسعه یافت.[۶][۴] در دهه ۱۹۸۰ توسط نیروهای افغان و شوروی برای مقاصد نظامی استفاده شد. اخیراً توسط نیروهای مأموریت حمایت قاطع ناتو مورد استفاده قرار گرفت. پس از خروج تمام نیروهای ناتو از افغانستان، اعضای طالبان کنترل فرودگاه قندوز را در اوت ۲۰۲۱ به‌دست گرفتند. آنها تسلیحات و وسایل نقلیه ارتش ملی افغانستان و نیروی هوایی افغانستان، از جمله یک هلیکوپتر تهاجمی میل -۲۵ را که توسط هند به نیروی هوایی افغانستان داده شده بود، به‌دست آوردند.

شرکت‌های هواپیمایی و مقصدهای پروازی[ویرایش]

هر هفته دو پرواز بین فرودگاه قندوز و فرودگاه بین‌المللی کابل انجام می‌شود.[۵] کام ایر قبلاً به فرودگاه بین‌المللی کابل خدمات رسانی می‌کرد. تمام پروازها از فرودگاه قندوز بین اوت ۲۰۲۱ تا ژوئیه ۲۰۲۲ به حالت تعلیق درآمد.

شرکت‌های هواپیماییمقصدهای پروازی
ایست هوریزن ایرلاینز فیض‌آباد، میدان هوایی بین‌المللی حامد کرزی[۷]
کام ایر میدان هوایی بین‌المللی حامد کرزی[۸]

حوادث[ویرایش]

  • در ۱۷ مه ۲۰۱۰، گزارش‌هایی تایید کرد که پرواز ۱۱۲ خطوط هوایی پامیر، آنتونوف ۲۴، در ۱۰۰ کیلومتری فرودگاه بین‌المللی کابل سقوط کرد.[۹] این هواپیما از فرودگاه قندوز به کابل در پرواز بود که ناگهان از رادارها ناپدید شد.[۱۰] لاشه هواپیما در ۲۰ مه یافت شد و امدادگران در ۲۱ مه به محل رسیدند.
  • در ۲۸ سپتامبر ۲۰۱۵، در جریان نبرد قندوز، بسیاری از غیرنظامیان شهر قندوز به فرودگاه فرار کردند تا به دست نیروهای طالبان نیفتند.[۱۱] به گفته یک مقام امنیتی دولتی، تعداد نیروهای طالبان تنها حدود ۵۰۰ نفر در مقابل حدود۷۰۰۰ نیروی دولتی و اعضای شبه نظامیان متحد باقی مانده بودند. با این حال، سیاستمداران محلی قندوز گفتند که دولت در رهبری و حمایت از نیروهای نظامی خود در این منطقه شکست خورد.[۱۱]

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. «Afghanistan Ministry of Transport and Civil Aviation». web.archive.org. ۲۰۰۷-۰۹-۲۷. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۷ سپتامبر ۲۰۰۷. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۴-۲۷.
  2. "Afghan Civilian and Military Airports Resume Activities". TOLOnews (به انگلیسی). Retrieved 2023-04-27.
  3. Hamdard، Hidayatullah (۲۰۱۴-۰۷-۱۶). «Kunduz airport preparing for foreign flights» (به انگلیسی). دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۴-۲۸.
  4. ۴٫۰ ۴٫۱ ۴٫۲ kakar، Ajmal (۲۰۱۷-۰۲-۲۲). «Kunduz airport gets new terminal worth $1.4m» (به انگلیسی). دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۴-۲۸.
  5. ۵٫۰ ۵٫۱ "Kabul-Kunduz Flights Resumed After 10 Years". TOLOnews (به انگلیسی). Retrieved 2023-04-28.
  6. «Area Handbook for Afghanistan».
  7. 2014 Timetable, Tuesday flight only, http://flyeasthorizon.com/flight-schedule/ بایگانی‌شده در ۳ اکتبر ۲۰۱۸ توسط Wayback Machine
  8. Kam air Schedule, May 2014, https://www.kamair.com/schedule.php بایگانی‌شده در ۲ ژوئیه ۲۰۱۴ توسط Wayback Machine
  9. «Plane With 44 Passengers Crashes in Afghanistan». Associated Press (به انگلیسی). ۲۰۱۵-۰۳-۲۶. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۵-۰۵.
  10. «Pamir Airways plane carrying 41 people missing between Kunduz and Kabul » WireUpdate Local | Local Breaking News | Local Breaking Wire -». web.archive.org. ۲۰۱۰-۰۵-۲۰. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۰ مه ۲۰۱۰. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۵-۰۶.
  11. ۱۱٫۰ ۱۱٫۱ Goldstein، Joseph؛ Mashal، Mujib (۲۰۱۵-۰۹-۲۸). «Taliban Fighters Capture Kunduz City as Afghan Forces Retreat» (به انگلیسی). The New York Times. شاپا 0362-4331. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۵-۰۶.