میدان هوایی بوست

مختصات: ۳۱°۳۳′۳۲″ شمالی ۰۶۴°۲۱′۵۱″ شرقی / ۳۱٫۵۵۸۸۹°شمالی ۶۴٫۳۶۴۱۷°شرقی / 31.55889; 64.36417
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از فرودگاه بوست)
فرودگاه بوست

Lashkargah Airport
خلاصه
نوع فرودگاههمگانی
مالک افغانستان
شهر بکار رفتهلشکرگاه
مکان افغانستان
ارتفاع از سطح دریا۲۴۶۴ فوت / ۷۵۱ متر
مختصات۳۱°۳۳′۳۲″ شمالی ۰۶۴°۲۱′۵۱″ شرقی / ۳۱٫۵۵۸۸۹°شمالی ۶۴٫۳۶۴۱۷°شرقی / 31.55889; 64.36417
باندهای فرود
جهت درازا سطح
فوت متر
۴۰۹۲۷ ۷۵۴۴ ۲۳۰۰

فرودگاه بوست (به انگلیسی: Bost Airport) (به زبان بومی: Lashkargah Airport) یک فرودگاه همگانی با کد یاتا BST است که یک باند فرود آسفالت دارد و طول باند آن ۲۳۰۰ متر است. این فرودگاه به شهر لشکرگاه در استان هلمند در افغانستان خدمات رسانی می‌کند و در ارتفاع ۷۵۱ متری از سطح دریا واقع شده‌است. این شهر در کرانه شرقی رود هیرمند در ۵ مایلی (۸ کیلومتری) شمال محل اتصال آن به رود ارغنداب قرار دارد. همچنین در ۷۵ مایلی (۱۲۱ کیلومتری) غرب قندهار قرار دارد.[۱]

تاریخچه[ویرایش]

این فرودگاه در سال ۱۹۵۷ با کمک ایالات متحده تاسیس شد.[۲] در سال ۲۰۰۸، یک پروژه بزرگ برای بازسازی فرودگاه فعلی و همچنین ایجاد یک پارک صنعتی و کشاورزی آغاز شد. بودجه کلی این پروژه ۵۲ میلیون دلار آمریکایی بود که توسط نمایندگی ایالات متحده آمریکا برای انکشاف بین‌المللی اهدا گردید.

در ۴ ژوئن ۲۰۰۹، باند و ترمینال جدید توسط هیئتی از مقامات عالی رتبه دولتی و سفرای ایالات متحده و بریتانیا افتتاح شد. باند آسفالت جدید ۲۳۰۰ متر طول و ۴۳ متر عرض دارد که سومین باند طولانی در افغانستان است.

امکانات[ویرایش]

این فرودگاه در ارتفاع ۲۵۴۰ فوتی (۷۷۴ متری) بالاتر از سطح متوسط دریا قرار دارد. این باند دارای یک باند به نام ۰۱/۱۹، با سطح آسفالتی به ابعاد ۷۵۴۹ در ۱۰۰ فوت (۲۳۰۱ متر × ۳۰ متر) است.[۳] این باند قبلاً دارای سطح شنی به ابعاد ۶۲۳۳ در ۱۵۰ فوت (۱۹۰۰ متر × ۴۶ متر) بود.[۴]

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. «Lashkar Gah». web.archive.org. ۲۰۱۱-۰۵-۳۱. بایگانی‌شده از اصلی در ۳۱ مه ۲۰۱۱. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۲-۱۳.
  2. «Helmand's Golden Age». web.archive.org. ۲۰۱۴-۰۸-۰۷. بایگانی‌شده از اصلی در ۷ اوت ۲۰۱۴. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۲-۱۴.
  3. «Lashkar Gah». web.archive.org. ۲۰۱۱-۰۵-۳۱. بایگانی‌شده از اصلی در ۳۱ مه ۲۰۱۱. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۲-۱۶.
  4. «Afghanistan Ministry of Transport and Civil Aviation». web.archive.org. ۲۰۰۷-۰۹-۲۷. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۷ سپتامبر ۲۰۰۷. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۲-۱۶.