مهران رازی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
مهران رازی
درگذشتهنوامبر ۶۳۶
نبرد جلولا آوریل ۶۳۷ میلادی
وفاداری شاهنشاهی ساسانی
شاخه نظامیارتش شاهنشاهی ساسانی
جنگ‌ها و عملیات‌هاحمله اعراب به ایران

•نبرد قادسیه

•جنگ و سقوط تیسفون

•نبرد جلولا

مهران بهرام رازی، که به صورت مهران رازی هم شناخته می‌شود، سردار ایرانی در دوره ساسانیان از خاندان مهران بود. او در سال ۶۳۷ در جنگ جلولا کشته شد.

زندگی‌نامه[ویرایش]

نام مهران رازی اولین بار در طی حمله اعراب به ایران ذکر شده‌است. او در جنگ قادسیه فرماندهی بال چپ ارتش ساسانی را بر عهده داشته‌است که با شکست ساسانیان به اتمام رسید. مهران، به همراه نخیرگان و هرمزان و پیروز خسرو، به همراه دیگر بازماندگان، در بابل گرد هم آمدند، و سعی کردند که سپاه اعراب را بیرون کنند، اما باز هم شکست خوردند. در حالی که پیروز و هرمزان به جهات گوناگونی گریختند، مهران و نخیرگان در دل ایران‌شهر ماندند.

آنها پس از اقامتی کوتاه در وه‌اردشیر، پل روی بخش شرقی دجله را تخریب کردند. نخیرگان و مهران سپس به کوتاهی در کوثا ماندند، و در آنجا دهقانی به نام شهریار را به عنوان فرمانده پادگان گماشتند. این دو افسر ارتش ساسانی، آنگاه به پایتخت تیسپون رفتند، که تحت حملات اعراب قرار داشت. با این حال، اقامت آنها در آنجا کوتاه بود.

پس از مدتی، آنها دوباره با دیگر افسران ساسانی گروه شدند و با اعراب در جنگ جلولا جنگیدند. اما با این حال، سپاه ساسانیان یک بار دیگر هم شکست خورد. مهران به همراه دیگر بازماندگان به خانقین گریخت، اما در نهایت توسط یک اعرابی که در تعقیب آن‌ها بودند کشته شدند.

منابع[ویرایش]

Mihran Razi. (2014, December 21). In Wikipedia, The Free Encyclopedia. Retrieved 01:53, November 29, 2015, from https://en.wikipedia.org/w/index.php?title=Mihran_Razi&oldid=639093003