مهدی مسعودشاهی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
مهدی مسعودشاهی
پیشهنخستین مدیرعامل بنیاد رودکی
دبیری دو دوره جشنواره فیلم فجر

مهدی مسعودشاهی (زادهٔ ۱۳۲۹ در قصر شیرین) از مدیران سینمایی قدیمی ایرانی است.[۱]رشتهٔ تحصیلی او کارشناسی زبان آلمانی در دانشگاه علامه طباطبایی است. وی از پایه‌گذاران بنیاد سینمایی فارابی[۲] و برگزارکنندهٔ اولین جشنوارهٔ بین‌المللی فیلم میلاد (۱۳۶۰) بوده است. همچنین قضاوت در دو دورهٔ جشنوارهٔ فیلم فجر را در سال‌های ۱۳۸۸ و ۸۹ به عهده داشت. او در سال ۱۳۶۳ مرکز سینمای تجربی و نیمه‌حرفه‌ای را بنیانگذاری کرد که بعدها به مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی تغییر نام داد.

او داوَر چندین جشنوارهٔ دیگر نیز بوده است.[۳][۴][۵]همچنین مدیرکل نظارت و نمایش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی (۱۳۵۹)، مؤسس و مدیر مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی (۱۳۶۳)،[۶][۷]مؤسس و رئیس واحد هنرهای تصویری حوزهٔ هنری (۱۳۶۸)، مُدیر مرکز هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی (۱۳۷۱)، مؤسس و مدیرعامل شرکت فرهنگی و هنری صبا وابسته به صدا و سیما (۱۳۷۳)، مؤسس و اولین مدیرعامل بنیاد رودکی (۱۳۸۲)، مشاور معاونت امور سینمایی و سمعی بصری وزارت ارشاد (۱۳۸۵)، مشاور مؤسسه رسانه‌های تصویری (۱۳۹۴)[۸] و دبیر دوره‌های بیست‌وهشتم و بیست‌ونهم جشنوارهٔ بین‌المللی فیلم فجر بوده است. همچنین دبیری بیست‌وهشتمین جشنوارهٔ بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان اصفهان را نیز می‌توان در کارنامهٔ کاری او مشاهده کرد.[۹]

منابع[ویرایش]

  1. «مهدی مسعودشاهی دبیر جشنواره بیست و هشتم فیلم فجر شد». farsnews.ir. ۱۳۸۸-۰۷-۲۰.
  2. «مهدی مسعودشاهی مشاور عالی بنیاد سینمایی فارابی شد». yjc.ir. ۱۳۹۲-۰۸-۱۴.
  3. «مهدی مسعودشاهی: ایران هم به لیست کشورهای تولیدکننده انبوه انیمیشن اضافه شد». تسنیم.
  4. «مهدی مسعودشاهی».
  5. «مهدی مسعودشاهی دبیر جشنواره فیلم فجر شد».
  6. «مسعودشاهی: جنگیدیم تا سینما را زنده نگه داریم». مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی. ۱۵ بهمن ۱۳۹۹. دریافت‌شده در ۸ مرداد ۱۴۰۲.
  7. «مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی». مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۲-۱۰.
  8. «مهدی مسعود شاهی مشاور مؤسسه رسانه‌های تصویری شد». نسیم آنلاین. ۲۰۱۵-۱۰-۲۸. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۳-۲۱.
  9. «"مهدی مسعودشاهی" دبیر بیست و هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کودکان و نوجوان شد». ایمنا. ۲۰۱۴-۰۵-۰۵. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۳-۲۱.