مریم شیخعلی‌زاده

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
مریم شیخعلی‌زاده

اطلاعات شخصی
نام کاملمریم شیخعلی‌زاده خانقاه
ملیت ایران
 جمهوری آذربایجان
زاده۲۸ تیر ۱۳۸۳
۱۷ ژوئیهٔ ۲۰۰۴ ‏(۱۹ سال)
تهران
قد۱۸۲
وزن۷۳
ورزشی
ورزششنا
شیخعلی‌زاده در بازی‌های همبستگی اسلامی ۲۰۲۱

مریم شیخعلی‌زاده خانقاه (زادهٔ ۲۸ تیر ۱۳۸۳ در تهران) معروف به مریم شیخعلی‌زاده، شناگر ایرانی و آذربایجانی است. او هم‌اکنون عضو تیم ملی شنای جمهوری آذربایجان است و عنوان نماینده این کشور در مسابقات شنای ۱۰۰ متر پروانه در بازی‌های المپیک تابستانی ۲۰۲۰ شرکت کرده‌است.[۱]

زندگی[ویرایش]

مریم در سال ۱۳۸۳ در تهران به دنیا آمد. هنگامی که او ۱۱ سال داشت، توانست دو رکورد ملی مربوط به این بازه سنی را در جام زرین تهران بشکند. در مسابقات جام شهدای آذربایجان در کشورهای اسلامی که در تبریز برگزار شد، در سن ۱۳ سالگی، توانست با تیم ملی ایران سیزده رکورد ملی را در رده سنی زیر ۱۴ بهبود ببخشد.[۲][۳][۴] او در اسفند ۱۳۹۷ نیز در مسابقات کشوری توانست دو طلای ۱۰۰ متر آزاد و ۵۰ متر قورباغه را از آن خود کند.[۵] از سال ۲۰۱۸ مریم با دعوت فدراسیون شنای جمهوری آذربایجان به عضویت تیم ملی جمهوری آذربایجان درآمد. در مسابقات رم، مریم توانست به فینال مسابقات اروپایی برود، امری که برای نخستین بار برای جمهوری آذربایجان در این ماده اتفاق افتاد. مریم پس از شرکت در رقابت‌های انتخابی المپیک، توانست سهمیه این رشته را کسب کند و به المپیک توکیو برود. او به عنوان اولین زن ایرانی شناخته می‌شود که پس از ۴۳ سال در رشته شنا به المپیک راه‌یافته‌است.

در دوران قبل از المپیک هم مریم در سن ۱۴ سالگی توانست به فینال مسابقات جهانی شنا در دوحه برسد که این اتفاق در نوبه خود شگرف و ارزشمند است.

مریم شیخ علیزاده پس از کسب چند قهرمانی در مسابقات شنای فینا در کشور اسلواکی و لاتویا در شهر ریگا در رنک جهانی فینا قرار دارد.[۶][۷]

بازی‌های همبستگی اسلامی ۲۰۲۱ قونیه[ویرایش]

مریم شیخ علیزاده در پنجمین دوره بازی‌های همبستگی کشورهای اسلامی به دو مدال دست یافت.

مدال نقره ۵۰ متر پروانه و مدال برنز ۱۰۰ متر پروانه که لازم است ذکر شود این اتفاق برای اولین بار در تاریخ شنای کشور جمهوری آذربایجان رقم می‌خورد و به نوبه خود شگرف و با اهمیت است.

منابع[ویرایش]

  1. "Beynəlxalq federasiyadan Azərbaycanın qız idmançısı ilə bağlı QƏRAR". Oxu.Az (به ترکی آذربایجانی). 2021-07-05. Retrieved 2021-07-28.
  2. "جابجایی ۱۳ رکورد رده‌سنی در مسابقات بین‌المللی شنا دختران". Iranian Swimming, Diving and Water Polo Federation. Archived from the original on 26 July 2018. Retrieved 21 July 2021.
  3. "رکوردشکنی دختران تهرانی در جام شنای زرین". Retrieved 21 July 2021.
  4. "ایران، قهرمان مسابقات بین‌المللی شنای دختران در تبریز شد". Retrieved 21 July 2021.
  5. YJC، خبرگزاری باشگاه خبرنگاران | آخرین اخبار ایران و جهان | (۱۳۹۷/۱۲/۱۶–۱۴:۳۸). «شیخ علی‌زاده و کسب دو طلا از رقابت‌های شنا». fa. دریافت‌شده در 2021-07-25. تاریخ وارد شده در |تاریخ= را بررسی کنید (کمک)
  6. "Beynəlxalq federasiyadan Azərbaycanın qız idmançısı ilə bağlı QƏRAR". Oxu.Az (به ترکی آذربایجانی). 2021-07-05. Retrieved 2021-07-25.
  7. "Üzgüçümüz Məryəm Şeyxəlizadəxangah finalda". Report İnformasiya Agentliyi (به ترکی آذربایجانی). Retrieved 2021-07-25.

پیوند به بیرون[ویرایش]