محمدعلی احمدی (مدیر اجرایی)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محمدعلی احمدی کرمانی
استاندار کرمان
دوره مسئولیت
۳۰ مهر ۱۳۵۷ – ۵ اسفند ۱۳۵۷
پس ازسید محمد طباطبایی
پیش ازحمید بهرامی احمدی
اطلاعات شخصی
زاده۱۲۹۷ خورشیدی
کرمان، ایران
درگذشته۱۳۷۸
تهران
ملیتایرانی
محل تحصیلدانشگاه تهران
پیشهمدیر اجرایی

محمدعلی احمدی کرمانی (۱۲۹۷ – ۱۳۷۸) مدیر اجرایی ایرانی و آخرین استاندار کرمان در دورهٔ پهلوی و اولین استاندار پس از انقلاب بود.

زندگی‌نامه[ویرایش]

محمدعلی احمدی در سال ۱۲۹۷ در کرمان متولد شد. وی فرزند میرزا عبدالحسین روحانی از نوادگان مجتهد کرمانی (سرسلسلهٔ خاندان احمدی کرمان و از علمای تراز اول کرمان در زمان ناصرالدین‌شاه) بود. او تحصیلات ابتدایی را در دبستان انگلیسی و تحصیلات متوسطه را در دبیرستان جم سپری کرد و وارد دانشگاه شد. احمدی دورهٔ لیسانس را در دانشکده حقوق دانشگاه تهران در رشتهٔ علوم سیاسی گذراند و سال ۱۳۳۳ در رشتهٔ علوم اداری فوق لیسانس گرفت و سپس دکترای علوم سیاسی دریافت کرد.

وی ابتدا در شرکت نفت ایران و انگلیس استخدام شد و سپس وارد وزارت دارایی شد. او در سمت‌های مختلفی از جمله به‌عنوان مدیرکل بودجه، مدیرکل حسابداری وزارت دادگستری، مدیرکل تطبیق اسناد و خزانه‌داری کشور و نیز عضو هیئت‌مدیره و قائم‌مقام مدیرعامل شرکت سهامی بیمه ایران فعالیت کرد. احمدی در سال ۱۳۵۰ رئیس مدرسهٔ عالی بازرگانی شد. او در ماه‌های آخر دوران پهلوی به سمت استانداری کرمان منصوب شد و آخرین استاندار کرمان در دورهٔ پهلوی بود. پس از انقلاب ۱۳۵۷، وی توسط دولت موقت بازرگان در سمت استانداری کرمان ابقا شد و چند روز هم در حکومت جدید استاندار بود.

احمدی از مؤسسان کانون علوم اداری ایران بود و مجله‌ای هم به این نام منتشر کرد. او همچنین کتابی بنام «بودجه برنامه‌ای» نوشت. وی در سال ۱۳۷۸ در تهران درگذشت.[۱][۲]

منابع[ویرایش]

  1. «استانداران کرمان از سال ۱۳۰۰ تا ۱۳۹۴ شمسی». روزنامه پیام ما. ۲۲ آذر ۱۳۹۵.
  2. «نگاهی به فعالیت استانداران کرمان پس از انقلاب اسلامی». خبرگزاری فارس. ۱۱ آذر ۱۳۹۲.