پرش به محتوا

ماویک (پهپاد)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
ماویک
دی‌جی‌آی ماویک پرو
شناخته‌شده به‌عنواندی‌جی‌آی ماویک
توسعه‌دهندهDJI
سازندهDJI
گونهUAV
نسل۳
تاریخ انتشار۲۰۱۶
ورودیDJI Fly app, Mavic Pro Controller
دوربینسونی اکسمور R IMX377، ۱۰۸۰پی یا 4K، متصل به گیمبال
وبگاه

ماویک یا مویک (چینی: ؛ پین‌یین: �) مجموعه ای از کوادکوپترهای بدون سرنشین کوچک با قابلیت کنترل از راه دور برای عکاسی و فیلمبرداری هوایی شخصی و تجاری است که توسط شرکت فناوری چینی DJI تولید شده‌است.

سری مینی[ویرایش]

ماویک مینی[ویرایش]

ماویک مینی در حالت باز شده

دی‌جی‌آی، ماویک مینی را در ۳۰ اکتبر ۲۰۱۹ به عنوان جایگزینی برای دی‌جی‌آی اسپارک که اکنون تولید آن متوقف شده، معرفی کرد و آن را به عنوان یک پهپاد دوربین دار مبتدی عرضه کرد.[۱][۲] دوربین آن بر روی یک گیمبال سه محوره است و دارای سنسور ۱۲ مگاپیکسلی است که قادر به فیلمبرداری 2.7K با سرعت ۳۰ فریم در ثانیه است.[۳]ماویک مینی مشخصات طراحی مشابهی با سری ماویک پرو و ماویک ۲ دارد، اگرچه به دلیل قابل حمل بودن و اندازه کلی کوچک آن مورد توجه است.[۴] مزیت ماویک مینی در بازاریابی بر وزن ۲۴۹ گرم (۸٫۸ اونس) تمرکز دارد که به آن اجازه می‌دهد مقررات ثبت هواپیماهای بدون سرنشین را در چندین کشور غربی مانند ایالات متحده،[۵] کانادا[۶] و بریتانیا دور بزند.[۷] برای ژاپن، مدلی با باتری کوچکتر با وزن ۵۰ گرم (۱٫۸ اونس) کمتر، طراحی شده‌است تا محدودیت زیر ۲۰۰ گرم (۷٫۱ اونس) برای این کشور را دور بزند.[۸] برد آن ۴ کیلومتر است و دوربین نصب شده بر روی آن در اکسیف به عنوان FC7203 شناسایی می‌شود.

دی‌جی‌آی مینی ۲[ویرایش]

دی‌جی‌آی مینی ۲

دی‌جی‌آی مینی ۲ که در نوامبر ۲۰۲۰ عرضه شد،[۹] نسخه بهبود یافته ماویک مینی با زمان پرواز طولانی‌تر (۳۱ دقیقه) و توانایی ضبط فیلم 4K است. مینی ۲ با وزن ۲۴۹ گرم می‌تواند بادهای سطح ۵ را تحمل کند. دارای ۵ حالت عکاسی سریع، ۳ حالت پانوراما، فیلمبرداری HD، 2.7k و 4k است. همچنین قابلیت گرفتن عکس‌های ۱۲ مگاپیکسلی RAW را دارد. دی‌جی‌آی مینی ۲ همچنین از Ocusync 2.0 استفاده می‌کند که حداکثر برد انتقال تصویر در آن ۱۰ کیلومتر است.

دی‌جی‌آی مینی SE[ویرایش]

دی‌جی‌آی مینی SE که در اواسط سال ۲۰۲۱ منتشر شد، اساساً بر پایه دی‌جی‌آی مینی در پوسته دی‌جی‌آی مینی ۲ است. دارای ۳۰ دقیقه زمان پرواز، دوربین ۱۲ مگاپیکسلی، فیلمبرداری 2.7K و برد انتقال تصویر ۴ کیلومتر است. هدف اصلی تولید آن این بود که جانشینی برای دی‌جی‌آی مینی قدیمی به عنوان ارزان‌ترین گزینه در بین پهپادهای دی‌جی‌آی باشد.[۱۰]

دی‌جی‌آی مینی ۳ پرو[ویرایش]

دی‌جی‌آی مینی ۳ پرو،[۱۱][۱۲] در ۱۰ می ۲۰۲۲ در دسترس قرار گرفت.[۱۳]

سری ایر[ویرایش]

ماویک ایر[ویرایش]

دی‌جی‌آی ماویک ایر در حال پرواز.

ماویک ایر که در اوایل سال ۲۰۱۸ عرضه شد، می‌تواند ویدیوهای 4k با سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه ضبط کند. ایر دارای گیمبال ۳ محوره و لنز ۲۴ میلی‌متری است.[۱۴] همچنین دارای ویژگی SmartCapture، سیستم سنجش محیط سه جهته و حداکثر زمان پرواز ۲۱ دقیقه است.[۱۵]

دارای دوربین ۱۲ مگاپیکسلی 4K HDR است که بر روی یک گیمبال ۳ محوره نصب شده‌است و دارای حالت پانورامای جدید است که ۲۵ عکس را در هشت ثانیه به هم می‌چسباند تا "Sphere Panorama" ایجاد شود. این پهپاد به دلیل آنتن‌های نصب شده بر روی ارابه فرود، ۲۱ دقیقه زمان پرواز و برد ۲٫۵ مایلی دارد. مانند اسپارک، ایر نیز دارای حالت "Smart Capture" است که در آن می‌توان پهپاد را با حرکات دست کنترل کرد.[۱۶]

ماویک ایر ۲[ویرایش]

DJI Mavic Air 2
پهپاد دی‌جی‌آی ماویک ایر ۲ در حال پرواز

دی‌جی‌آی، عضو جدید سری ایر معروف به ایر ۲ را در ۲۷ آوریل ۲۰۲۰ معرفی کرد. ایر ۲ دارای یک دوربین CMOS 1/2 اینچی است، زمان پرواز ۳۴ دقیقه به ازای هر باتری داشته و می‌تواند تا ۶۸٫۴ کیلومتر بر ساعت حرکت کند. کنترل از راه دور ایر ۲ دارای طراحی جدیدی از خانواده ماویک است. در کنترلر استاندارد دی‌جی‌آی، یک تلفن همراه در پایین کنترلر نصب می‌شود و اپراتور را مجبور می‌کند هنگام تماشای صفحه نمایش، به پایین نگاه کند. در کنترلر جدید، پایه نگهدارنده گوشی هوشمند در بالا قرار دارد که موجب افزایش خط دید خلبان می‌شود. این کنترلر شبیه کنترلر تعبیه شده بر روی Anafi است، یکی از رقبای ماویک که توسط رقیب فرانسوی دی‌جی‌آی یعنی پروت ساخته شده‌است. ماویک ایر اصلی از یک سیستم کنترل رادیویی وای-فای پیشرفته استفاده می‌کند. اما ماویک ایر ۲ به OcuSync 2.0 ارتقاء یافته‌است که یک سیستم رادیویی اختصاصی در محدوده ۲٫۴ گیگاهرتز و ۵٫۸ گیگاهرتز است (سیستم در حالت تک و دو بانده کار می‌کند، ۵٫۸ گیگاهرتز در همه مناطق پشتیبانی نمی‌شود). این فناوری تداخل کمتری را با شبکه‌های وای-فای محیطی می‌دهد. همچنین برد بهتری تا ۱۰ کیلومتر ارائه می‌دهد.[۱۷] از نظر فیلمبرداری، ایر ۲ از فرمت RAW، حالت ۴۸ مگاپیکسلی، فیلمبرداری HDR و حالت حرکت آهسته Hyperlapse 240fps پشتیبانی می‌کند.[۱۸] ماویک ایر ۲ دارای یک ویژگی ایمنی است که از طریق کنترلر خود به کاربران در مورد هواپیماها و بالگردهای نزدیک هشدار می‌دهد.[۱۹]

دی‌جی‌آی ایر ۲اس[ویرایش]

دی‌جی‌آی ایر ۲اس

نسخه به روز شده ماویک ایر ۲ که اکنون به دی‌جی‌آی ایر ۲اس تغییر نام داده‌است، در ۱۵ آوریل ۲۰۲۱ توسط DJI رونمایی شد. در این مدل که نسخه بهبود یافته ماویک ایر ۲ است، پیشوند ماویک حذف کرده‌است. ایر ۲اس دارای یک دوربین CMOS 1 اینچی است که می‌تواند عکس‌های ۲۰ مگاپیکسلی JPEG و RAW و ویدیوهای ۱۰ بیتی 5.4K با حداکثر فریم ۳۰ فریم بر ثانیه و همچنین ویدیوهای 4K با حداکثر نرخ فریم ۶۰ فریم بر ثانیه فیلم‌برداری کند. این پهپاد همچنین دارای حداکثر زمان پرواز ۳۱ دقیقه است و اجازه می‌دهد تا تصاویر ۱۲ کیلومتر (۷٫۴۵ مایل) با وضوح 1080p با OcuSync 3 ارسال شود. قابلیت‌های HDR ارتقا یافته نیز شامل ۱۲٫۶ توقف نوردهی برای عکس‌ها می‌شود. ایر ۲اس همچنین دارای حالت‌های جدید عکاسی و فیلمبرداری مانند SmartPhoto, Hyperlapse و MasterShots است که به انعطاف‌پذیری بیشتر قابلیت‌های دوربین منجر می‌شود. سیستم تشخیص و اجتناب از موانع ارتقا یافته APAS 4.0 با استفاده از حسگرهای جلو، عقب، بالا و پایین در این پهپاد گنجانده شده‌است.[۲۰]

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. O'Kane, Sean (2019-10-30). "The Mavic Mini is DJI's first drone that doesn't need FAA registration". The Verge (به انگلیسی). Retrieved 2019-10-30.
  2. Chavers, Marcus (2019-10-30). "DJI Mavic Mini is the Gateway Drug of Camera Drones". News Ledge (به انگلیسی). Retrieved 2019-10-30.
  3. "Mavic Mini - Specs, FAQs, Videos, Tutorials, Manuals - DJI". DJI Official. Retrieved 2019-10-30.
  4. "Mavic Mini - The Everyday FlyCam - DJI". DJI Official. Retrieved 2019-10-30.
  5. "FAADroneZone". faadronezone.faa.gov. Retrieved 2019-10-30.
  6. "Flying your drone safely and legally". www.tc.gc.ca. 2018-10-18. Retrieved 2019-10-30.
  7. "Registration". Dronesafe (به انگلیسی). Archived from the original on 29 November 2020. Retrieved 2019-10-30.
  8. "Civil Aviation Bureau: Japan's safety rules on Unmanned Aircraft (UA)/Drones" (به انگلیسی). Retrieved 2020-01-20.
  9. Sean Hollister (Nov 4, 2020). "DJI's palm-sized Mini 2 drone flies further and shoots 4K for $449". The Verge. Retrieved 2021-03-17.
  10. Singh, Ishveena (2022-01-17). "DJI's new wallet-friendly beginner's drone finally lands in UK, Europe". DroneDJ (به انگلیسی). Retrieved 2022-09-28.
  11. "DJI Mini 3 Pro - Fly Mini, Create Big - DJI". DJI. Retrieved 2022-09-22.
  12. Murphy, Kara (May 10, 2022). "DJI Mini 3 Pro review: DJI's most compact model finally goes 'pro'". دیجیتال فتوگرافی رویو. Retrieved 2022-09-22.
  13. Burgett, Gannon (May 10, 2022). "DJI unveils its new Mini 3 Pro drone with 4K/60 video, 48MP stills, obstacle avoidance sensors and more". دیجیتال فتوگرافی رویو. Retrieved 2022-09-22.
  14. Martin, Chris. "DJI Mavic Air release date, price and specs". Tech Advisor. Archived from the original on 25 August 2018. Retrieved 25 August 2018.
  15. "DJI Mavic Air Drone". rise above custom drone solutions. Retrieved 25 August 2018.
  16. Heater, Brian. "DJI's $799 'smartphone-size' Mavic Air drone starts shipping January 28". TechCrunch (به انگلیسی). Retrieved 2018-01-23.
  17. "Everything we know about the DJI Mavic Air 2 so far [Updated]". 23 April 2020.
  18. "DJI Mavic Air 2 tips and tricks: 7 ways to master our favorite drone". 4 July 2020.
  19. Kelion, Leo (2020-04-28). "Virus causes DJI to jettison drone safety feature". BBC News (به انگلیسی). Retrieved 2020-04-28.
  20. Murphy, Kara (15 April 2021). "DJI's new Air 2S has a 1" sensor, 5.4K/30p recording, improved optical avoidance and more". dpreview.com (به انگلیسی).

پیوند به بیرون[ویرایش]

پرونده‌های رسانه‌ای مربوط به DJI Mavic Series در ویکی‌انبار