ماسیدر سفلی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
ماسیدر سفلی
اطلاعات کلی
کشور ایران
استانکردستان
شهرستانمریوان
بخشسرشیو
دهستانسرشیو
مردم
جمعیت۲۹۵ نفر

ماسیدر سفلی، روستایی از توابع بخش سرشیو شهرستان مریوان در استان کردستان ایران است.

یکی از قدیمی ترین سکونتگاه های بشری در سطح استان کردستان است ، ماسیدر قدیمی ترین روستای شهرستان مریوان می باشد . این روستا دارای 7 قبرستان باستانی و 6 جانمایی سکونتگاهی می باشد . اگر چه مکان های قدیمی زیست بشری اکنون مشاهده نمی گردد ولی برابر کاوش های اندک و ملاحظات تاریخی ، کتابخانه ای و میدانی با یک میدان بکر برای کاوشهای باستانی مواجه هستیم .

روستای ماسیدر در بخش مرکزی میدان باستانی بخش سرشیو مریوان قرار دارد که در کنار روستاهای گلچیدر و سعد و سلیمانه خود تشکیل یک مثلث غنی از تاریخ و باستان دیار کهن را می نمایاند . علی رغم حضور کاوشگران و گنج یابان غیر مجاز در این محل متاسفانه از سوی دولت هیچ کاوش در خور توجهی انجام نگرفته است .

کشفیات این روستا به چند قطعه ابزار فلزی مفرغی و چند قبرستان باستانی اکتفا شده و همچنان تاریخ کهن در دل خروارها خاک خفته است .

چند جانمایی سکونت گاه های قدیمی روستای ماسیدر : شیو خه نان ، دِی ژورو ، دِی کُن ، مزگه وته کُنه ، ماسیه ره کُوله ، و کانی سِف که از تقاطع دو رودخانه تشکیل می شده است .

به علاوه این مکان ها که غالبا بر دشت ها و مراتع محل عنوان می گردد دیگر مکانهای مهم این روستا از جمله : پاوه ، کنگه ره ، شیوه سوتاو ، ( که به بروای اهالی یک روستای قدیم بوده که به دلیل آتش سوزی تخلیه شده )، ده وه ناوی ، و که رخوراو ، چناران و سه رچنار و غیره ... می باشد .

جمعیت[ویرایش]

این روستا در دهستان سرشیو قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۹۵ نفر (۵۳خانوار) بوده‌است.

منابع[ویرایش]

  • «نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن ۱۳۸۵». درگاه ملی آمار ایران. بایگانی‌شده از اصلی در ۱ ژانویه ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۱ ژانویه ۲۰۱۳.