لوکئوم

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از لیسیوم)
نمایی از بقایای ورزشگاه لوکئون ارسطو در خیابان ریگیلیس، آتن - ۲۰۰۸

لوکئون یا لیسه (به یونانی باستان: Λύκειον, به فرانسوی: Lycée) نام ورزشگاهی مشجر در نزدیکی شهر آتن در یونان باستان بود که ارسطو مدرسهٔ خود را در آن برپا ساخت.

پیش از ارسطو[ویرایش]

ورزشگاه مزبور در نزدیکی معبد آپولوسئوس (آپولو در هیئت گرگ) بود و این‌گونه نام مدرسهٔ ارسطو از آن برگرفته شده‌است.[۱] در نوشته‌های باستانی اشاراتی به این مکان وجود دارد. برای نمونه در مطلع مکالمهٔ لوسیس افلاطون , می‌خوانیم که سقراط از آکادمی به لیسیوم می‌رود و باقی ماجرا در میان همین راه رخ می‌دهد. لیسیوم همچنین مکانی برای گفتگوها و مناظرات فلسفی بود. ایسوکراتس و بسیاری از سوفیست‌ها در این مکان آموزش سخنوری می‌دادند.[۲]

دوره ارسطو و پس از آن[ویرایش]

ارسطو پس از بازگشت از شهر زادگاهش_استاگیرا_ به آتن، در همین مکان مدرسه اش را به سال ۳۳۴/۳۳۵ ق. م برپا ساخت. زین پس بخش اعظم باقی زندگی او وقف تدریس و تنظیم رسالات فلسفی در لیسیوم شد. در همین جا بود که ارسطو با جمع‌آوری و طبقه‌بندی روشمند کتاب‌ها نخستین کتابخانهٔ تاریخ اروپا را برپا ساخت. برخلاف آکادمی که تمایل بیشتری به ریاضیات و مباحث نظری داشت، لیسیوم بیشتر متمایل به علوم تجربی و پژوهش‌های زیستی بود.[۳] پس از گریختن ارسطو از آتن در واپسین ماه‌های زندگیش زمام لیسیوم به دست تئوفراستوس رسید که از سال ۳۲۲ تا زمان مرگش در ۲۸۷ در این مسئولیت ماند.

پانویس[ویرایش]

  1. استراترن، پل (۱۳۸۰). آشنایی با ارسطو. نشر مرکز. ص. ۳۰. شابک ۹۶۴-۳۰۵-۶۱۴-۷.
  2. William Morison. «The Lyceum». Internet Encyclopedia of Philosophy.
  3. دورانت، ویل (۱۳۳۵). تاریخ فلسفه. تابان (تهران). ص. ص۴۸.

جستارهای وابسته[ویرایش]

فلسفه مشاء