لانا ترنر

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
لانا ترنر
پستچی همیشه دوبار زنگ می‌زند
نام هنگام تولدجولیا جین میلدرد فرانسس ترنر
زادهٔ۸ فوریهٔ ۱۹۲۱
اوماها، نبراسکا
درگذشت۲۰ ژوئن ۱۹۹۵ (۷۴ سال)
لس‌آنجلس، کالیفرنیا
پیشهبازیگر
سال‌های فعالیت۱۹۳۷ - ۱۹۹۱

لانا ترنر (به انگلیسی: Lana Turner) (زاده ۸ فوریه ۱۹۲۱ - درگذشته ۲۰ ژوئن ۱۹۹۵) بازیگر نامزد جایزه اسکار آمریکایی بود.

زندگی‌نامه[ویرایش]

با نام تولد جولیا جین میلدرد فرانسس ترنر در سال ۱۹۲۱ زاده شد. ۹ ساله بود که پدرش که سرکارگر معدن بود توسط یک سارق به قتل رسید.

به روایتی در یک داروخانه در سانست بلوار هالیوود توسط سردبیر هالیوود ریپورتر کشف شد.

ابتدا با مروین لروی قرارداد بست و با «آنان فراموش نخواهند کرد» مورد توجه قرار گرفت. خیلی زود از ستارگان مترو گلدن مایر شد. طی جنگ جهانی دوم در شمار «ده دختر محبوب آمریکا» بود؛ و از ابتدای دهه ۱۹۶۰ رو به نزول گذاشت.

در تلویزیون از جمله در مجموعه‌های بازماندگان (۱۹۷۱) و کاکل شاهین (۱۹۸۳) و در تئاتر برای نخستین بار در نمایش ۴۰ قیراط در سال ۱۹۷۱ حضور داشت.

آقای امپراتور

در سال ۱۹۵۸ دختر نوجوانش چریل کرین معشوقهٔ خلافکار مادرش را به ضرب چاقو به قتل رساند این ماجرا که رسوایی بزرگی به وجود آورد با تبرئه چریل پایان یافت. او مدعی بود که در دفاع از مادرش مرتکب قتل شده‌است (از این ماجرا در فیلم سپتامبر وودی آلن در ۱۹۸۷ استفاده شد).

ترنر ۸ بار ازدواج کرد از جمله دو بار با استیون کرین و لکس بارکر و نیز خاطراتش را در کتابی با نام لانا: بانو افسانه حقیقت در سال ۱۹۸۲ نوشته‌است.

کیفیت استثنایی چهره ترنر او را به یکی از ستارگان پول ساز هالیوود تبدیل کرد. لروی معتقد بود او ملاحت معصومیت و فریبندگی را توامان دارد. اما از هوش چندانی برخوردار نبود و به همین دلیل نقش‌های محدودی را می‌توانست بازی کند.

در سال ۱۹۵۸ ماجرای قتل استومپاناتو شهرت او را به خطر انداخت اما یونیورسال توانست از این واقعه به نفع کمپانی بهره‌برداری کند به این معنا که ماجرا با تغییراتی دست مایه فیلم تقلید زندگی از داگلاس فیلد شد و بازی ترنر در این فیلم به‌یادماندنی شد.

در دهه ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ نام او با ژانر ملودرام عجین شده بود اگرچه او را بازیگری می‌دانند که خارج از کمپانی که با آن کار می‌کرد فاقد شخصیت می‌شد اما بدون تردید اگر خود استعداد ستاره شدن را نداشت هیچ کمپانی‌ای نمی‌توانست او را به چنین شهرتی برساند.

کتاب راه میان‌بر در سال ۱۹۸۸ توسط دخترش نوشته شده بهترین کتاب دربارهٔ وی است.

فیلم‌شناسی[ویرایش]

عشق اندی هاردی را پیدا می‌کند
دکتر جکیل و مستر هاید
پستچی همیشه دوبار زنگ می‌زند

منابع[ویرایش]