فوتبال ۱

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
فوتبال ۱
ژانرفوتبال ایران
سازندهمجتبی پوربخش
مجریپوریا خسروی
کشور سازنده ایران
زبان اصلیفارسی
شمار فصل‌ها۷
تولید
تهیه‌کنندهمسعود صحبتی
دوربین۱۶:۹
مدت۱۵۰–۱۸۰ دقیقه
تولیدکنندهشبکه ورزش
توزیع‌کننده صدا و سیما
پخش
شبکهٔ اصلیشبکه ورزش
فرمت تصویر۵۷۶آی (اس‌دی‌تی‌وی)
فرمت صداای‌ای‌سی
انتشار اولیه۲۰ مرداد ۱۳۹۶ –
اکنون
انتشار
پس ازلیگ ۱

فوتبال ۱ نام یک برنامه تلویزیونی و فوتبالی زنده است که هر هفته پنج‌شنبه‌ها از شبکه ورزش پخش می‌شود. این برنامه با هدف تحلیل و بررسی مسابقات لیگ آزادگان و فوتبال پایه ایران توسط مجتبی پوربخش پخش خود را از سال ۱۳۹۶ آغاز کرد. درحال حاضر مسعود صحبتی تهیه‌کننده و پوریا خسروی مجری این برنامه هستند.

پیشینه[ویرایش]

اولین قسمت برنامه فوتبال ۱ با تهیه‌کنندگی و اجرای مجتبی پوربخش در ۲۰ مردادماه سال ۱۳۹۶ روی آنتن زنده شبکه ورزش رفت و جایگزین برنامه لیگ ۱ در جدول پخش این شبکه تلویزیونی شد.[۱]

در سال ۱۴۰۱ مجتبی پوربخش همزمان با خیرش مردم برعلیه نظام جمهوری اسلامی ایران در صفحه مجازی خود از معترضین حکومت حمایت کرد که البته این حرکت باعث برکناری وی از سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران شد و بعد از این اتفاق نیز به‌جای پوربخش وظیفه تهیه‌کنندگی به مسعود صحبتی و اجرای این برنامه به پوریا خسروی واگذار شد.

فصل‌ها[ویرایش]

فصل سال مجری تهیه‌کننده
۱ ۱۳۹۶-۱۳۹۷ مجتبی پوربخش مجتبی پوربخش
۲ ۱۳۹۷-۱۳۹۸
۳ ۱۳۹۸-۱۳۹۹
۴ ۱۳۹۹-۱۴۰۰
۵ ۱۴۰۰-۱۴۰۱
۶ ۱۴۰۱-۱۴۰۲ مجتبی پوربخش مجتبی پوربخش
پوریا خسروی مسعود صحبتی
۷ ۱۴۰۲-۱۴۰۳ پوریا خسروی مسعود صحبتی

ویژگی‌ها[ویرایش]

پخش[ویرایش]

این برنامه در ابتدا هرهفته جمعه‌ها روی آنتن می‌رفت اما از سال ۱۴۰۰ تصمیم گرفته شد، هرهفته پنج‌شنبه‌ها پخش خود را ادامه بدهند. درحال حاضر فوتبال ۱ روزهای پنج‌شنبه ساعت ۱۱:۳۰ روی آنتن زنده شبکه ورزش می‌رود.[۲]

اجرا[ویرایش]

از سال ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۱ مجری این برنامه مجتبی پوربخش بود، که با حمایتش از معترضین نظام جمهوری اسلامی ایران باعث برکناری خودش از صدا و سیما شد، و پوریا خسروی که با تازگی از شبکه شما به شبکه ورزش منتقل شده بود، به جای پوربخش، به عنوان مجری انتخاب شد، و به گروه برنامه فوتبال ۱ پیوست.

درون‌مایه[ویرایش]

روند برنامه[ویرایش]

برنامه فوتبال یک تنها برنامه تخصصی لیگ دسته یک فوتبال ایران است که به تجزیه و تحلیل و پوشش کامل حواشی مسابقات به‌همراه کارشناسی داوری در ایام برگزاری لیگ یک می‌پردازد.

جوایز[ویرایش]

سال جایزه رده دریافت‌کننده نتیجه توضیحات
۱۳۹۶ یازدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های ورزشی ایران بهترین تهیه‌کننده ورزشی مجتبی پوربخش برنده[۳] در این جشنواره مجتبی پوربخش بالاتر از عادل فردوسی‌پور قرار گرفت و این جایزه را از آن خود کرد.

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. «فوتبال یک». شبکه ورزش.
  2. «فوتبال یک». تلوبیون.
  3. خطای یادکرد: خطای یادکرد:برچسب <ref>‎ غیرمجاز؛ متنی برای یادکردهای با نام varzesh3.com وارد نشده است. (صفحهٔ راهنما را مطالعه کنید.).

پیوند به بیرون[ویرایش]