فرناندو (ترانه)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
«فرناندو»
تک‌آهنگ آنی-فرید لینگستاد
از آلبوم Frida ensam
زبانسوئدی
بی-ساید«آنیما میا»
تاریخ پخش۱۰ نوامبر ۱۹۷۵ (۱۹۷۵-11-۱۰)
زمان۴:۱۴
ناشرپولار میوزیک
ترانه‌نویس(ها)بنی آندِشون، بیورن اولویوس، استیگ آندِشون
تهیه‌کننده(ها)
  • بنی آندِشون، بیورن اولویوس
«فرناندو»
Scandinavian variant of standard artwork
تک‌آهنگ آبا
از آلبوم برترین ترانه‌های پرطرفدار
بی-ساید«سرزمین گرمسیری عشق»
«هی، هی هلن» (بریتانیا)
«سرخوشم کن» (ایالات متحدهٔ آمریکا)
تاریخ پخش
  • ۱۲ مارس ۱۹۷۶ (بریتانیا)
  • ۱۲ آوریل ۱۹۷۶ (سوئد)
  • اوت ۱۹۷۶ (ایالات متحدهٔ آمریکا)[۱]
تاریخ ضبط۴ سپتامبر ۱۹۷۵
استودیومترونوم
ژانریوروپاپ[۲]
زمان۴:۱۵
ناشرپولار میوزیک (سوئد)
اپیک رکوردز (بریتانیا)
آتلانتیک رکوردز (ایالات متحدهٔ آمریکا)
ترانه‌نویس(ها)بنی آندشون، بیورن اولویوس، استیگ آندِشون
تهیه‌کننده(ها)بنی آندشون، بیورن اولویوس
گاه‌نگاری تک‌آهنگ‌های آبا
«سرخوشم کن»
(۱۹۷۶)
«فرناندو»
(۱۹۷۶)
«ملکه رقصان»
(۱۹۷۶)
نمونهٔ صوتی
"Fernando "
موزیک ویدئو
فرناندو در یوتیوب

«فرناندو» (به انگلیسی: Fernando) ترانه‌ای سرودهٔ بنی آندِشون و بیورن اولویوس از گروه آبا است. آن‌ها ترانه را برای اجرا توسط هم‌گروهی‌شان آنی-فرید لینگستاد نوشتند. نسخهٔ اصلی فرناندو که به زبان سوئدی بود در آلبوم شخصی سال ۱۹۷۵ لینگستاد با نام Frida ensam منتشر شد.

یک سال بعد «فرناندو» دوباره توسط آبا دوباره ضبط شد و در مارس ۱۹۷۶ به عنوان آهنگ جدیدی برای آلبوم بهترین‌ها منتشر شد و همچنین در نسخه‌های استرالیا و نیوزیلند چهارمین آلبوم استودیویی گروه به‌نام ورود گنجانده شد. «فرناندو» همچنین یکی از قطعات مجموعهٔ پرفروش طلا: بهترین‌ها است. این اثر یکی از پرفروش‌ترین تک‌آهنگ‌های آبا در همهٔ زمان‌ها بوده‌است که تنها در سال ۱۹۷۶ شش میلیون نسخه از آن فروخته شد. «فرناندو» همچنین یکی از کمتر از چهل تک‌آهنگ تمام دوران است که ۱۰ میلیون (یا بیشتر) نسخه فیزیکی در سراسر جهان فروخته‌اند و آن را به یکی از پرفروش‌ترین تک‌آهنگ‌های همهٔ زمان‌ها تبدیل کرده‌است. تک‌آهنگ «فرناندو» در زمان انتشارش در استرالیا، اتریش، بلژیک، کانادا، هلند، ایرلند، آفریقای جنوبی، سوئیس و بریتانیا صدرنشین جدول‌های فروش شد و در ایالات متحدهٔ آمریکا تا ردهٔ سیزدهم بیلبورد هات ۱۰۰ صعود کرد.[۳]

این قطعه طی سالیان توسط خواننده‌های دیگری هم بازخوانی شده‌است اما ضبط آبا به‌لطف دقتی که در تولید آن وجود داشته، نسخهٔ مورد علاقه بسیاری از شنوندگان باقی مانده‌است.[۴]

محتوا[ویرایش]

اشعار سوئدی نسخهٔ اصلی فرناندو توسط استیگ آندِشون (مدیر آبا) نوشته شده بود و تفاوت قابل توجهی با نسخهٔ انگلیسی‌زبان دارد. در نسخهٔ اصلی راوی سعی می‌کند به فرناندوی دلشکسته که عشق بزرگ زندگیش را از دست داده دلداری بدهد.

بیورن اولویوس برای نسخهٔ انگلیسی، آهنگ را از یک بالاد عاشقانهٔ استاندارد به گفتگوی بین دو انقلابی سابق مکزیکی تبدیل کرد که بیرون از خانه نشسته بودند و خاطرات‌شان را مرور می‌کردند؛ صحنه‌ای که در ویدئوی آبا هم بازآفرینی شد و ۴ عضو گروه گرد آتش نشسته و گیتار می‌نوازند و می‌خوانند.[۵] به گفتهٔ اولویوس در یک شب تابستانی که بیرون از خانه دراز کشیده بوده و به ستاره‌ها نگاه می‌کرده شعر فرناندو به ذهنش آمده‌است.[۶]

می‌دانستم که عنوان «فرناندو» باید وجود داشته باشد و پس از مدتی تأمل، این تصویر از دو انقلابی کهنه‌کار و زخمی در مکزیک به ذهنم آمد که شبی بیرون نشسته بودند و از خاطرات قدیمی‌شان صحبت می‌کردند.

همچون بسیاری از آثار آبا، «فرناندو» فرم روایت اول‌شخص را دارد. در این مورد زنی خاطرات روزهایی را به یاد می‌آورد که او و دوستش «برای آزادی در این سرزمین جنگیدند». اگرچه شعر فرناندو از یک پیام سیاسی آشکار اجتناب می‌کند، اما ابراز همدردی آن با کسانی که با ظلم مبارزه می‌کنند مورد توجه بسیاری از شنوندگان در سراسر جهان قرار گرفت.[۴]

منابع[ویرایش]

  1. "ABBA – Fernando / Rock Me – Atlantic – USA – 45-3346". Retrieved 2018-11-10.
  2. Dedrick, Jay (January 1, 1998). "ABBA". In Knopper, Steve (ed.). MusicHound Lounge: The Essential Album Guide. Detroit: Visible Ink Press. p. 1.
  3. Johnson, Michele. "Best SongsTop 10 ABBA Songs". classicrockhistory.com (به انگلیسی). Classic Rock History. Retrieved 5 February 2023.
  4. ۴٫۰ ۴٫۱ Guarisco, Donald. "Fernando ABBA". allmusic.com (به انگلیسی). Allmusic. Retrieved 5 February 2023.
  5. "Ranked! Top 40 ABBA songs". classicpopmag.com (به انگلیسی). classic pop mag. 25 اوت 2021. Retrieved 5 February 2023.
  6. Palm, Carl (13 October 1994). ABBA: The Complete Recording Sessions. Verulam Publishing Ltd. ISBN 978-0-907938-10-1.