طغان (ورامین)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
طغان (ورامین)
اطلاعات کلی
کشور ایران
استانتهران
شهرستانورامین
بخشبخش جوادآباد
دهستانبهنام عرب جنوبی
طغان (ورامین) بر ایران واقع شده‌است
طغان (ورامین)
۳۵°۱۱′۰۸″شمالی ۵۱°۴۰′۰۲″شرقی / ۳۵٫۱۸۵۵۳°شمالی ۵۱٫۶۶۷۱۳°شرقی / 35.18553; 51.66713
مردم
جمعیت۶۶۲ نفر (سرشماری ۹۵)
کد آماری۲۶۲۲۱۱

طغان ( طغان شهر )، روستایی از توابع بخش جوادآباد شهرستان ورامین در استان تهران ایران است.

جمعیت[ویرایش]

این روستا در دهستان بهنام عرب جنوبی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۷۵۳ نفر (۱۷۷خانوار) بوده‌است.

تاریخچه[ویرایش]

یکی از روستا های قدیمی ورامین می باشد که قدمت دیرینه ای دارد . در تاریخ اجتماع دوره قاجار ورامین در اسناد طغان در دوران قاجاریه از طغان به عنوان شهر طغان و در جائی دیگر به عنوان ده طغان یاد شده . گویا ده طغان بخش محدودی از منطقه ای بوده حاج آقا میرزا آقاسی در جایی نوشته سیاه آب های شوران و علی آباد را با نهر عظیمی که ۵۰ سنگ آسیاب را بگرداند ... به شهر طغان که تعمیر کرده طغان شاه بوده و در حال مخروبه شده بردم و آن زمین را مزروع ساختم بیست ده معتبر بزرگ باشد . حاج میرزا آقاسی دستور حفر قنواتی برای روستا های طغان و قلعه شوران و شوش آباد داده است . همچنین قلعه های شهر طغان را ساخته است . در ضمن ناصرالدین شاه ده طغان را برای هزینه سفر به خارج فروخته است . شغل بیشتر اهالی آن دامپروری و کشاورزی است . قدیمی ترین اقوام ساکن روستا شاهسوند ، تاجیک ، آقائی ، نفری ، کلکو و زندی می باشند و قلعه ای در داخل روستا بوده که اکنون کاملاً تخریب شده است . تپه باستانی بزرگ شمال روستای طغان که آثار سفال دوران های مختلف در اطراف آن به چشم می خورد . قدمت این تپه به دوران سلجوقیان تا ایلخانیان می رسد . طبق پژوهشنامه اداره کل میراث فرهنگی تهران .

منابع[ویرایش]

عنوان = آثار تاریخی ورامین باستان | مؤلفان = علیرضا تاجیک و سیده زهرا عطری | ناشر : انتشارات مهر امیرالمؤمنین ( ع ) | نوبت چاپ = اول - پاییز ۱۳۸۴ | صفحه ۱۴۶ و ۱۴۷

  • «نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن ۱۳۸۵». درگاه ملی آمار ایران. بایگانی‌شده از اصلی در ۱ ژانویه ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۱ ژانویه ۲۰۱۳.