شگرد ته‌رسید

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

یک شگرد ته‌رسید[۱] (به انگلیسی: method stub) یا به صورت ساده‌تر ته‌رسید (به انگلیسی: stub)[۲] در توسعه نرم‌افزار یک قطعه کد است که از آن در «جایگزین شدن با» یک عملکرد برنامه‌نویسی دیگر استفاده می‌شود. یک ته‌رسید می‌تواند عملکرد کد موجود را شبیه‌سازی کند (مثل یک رویه روی یک ماشین راه دور؛ که به این شگردها ماک (به انگلیسی: mocks) گفته می‌شود) یا یک جایگزین موقت برای کد تا کنون توسعه نیافته باشد. بنابراین ته‌رسیدها در انتقال نرم‌افزار، رایانش توزیع‌شده و نیز توسعه کلی نرم‌افزار و تست‌کردن مفید هستند.

مثال[ویرایش]

در شبه‌کد زیر یک مثال از یک ته‌رسید آمده است:

 temperature = ThermometerRead(Outside)
 if temperature> 40 then
     print "It is hot!"
 end if

 function ThermometerRead(Source insideOrOutside)
     return 28
 end function

شبه‌کد بالا از تابع ThermometerRead استفاده می‌کند، که دارد «دما» را برمی‌گرداند. درحالیکه ThermometerRead برای خواندن یک وسیله سخت‌افزاری درنظر گرفته شده‌است، این تابع تا الان شامل کد مورد لزوم نیست؛ بنابراین ThermometerRead در اساس هیچ فرایندی را شبیه‌سازی نمی‌کند، اما هنوز یک مقدار قانونی بازمی‌گرداند، این موضوع به برنامه اصلی اجازه می‌دهد تا حداقل به صورت جزیی آزمون و تست گردد. اگر چه این تابع پارامتری از نوع Source را می‌پذیرد، که این پارامتر تعیین می‌کند که آیا «دمای درون» یا «دمای بیرون» را ما نیاز داریم، اما از مقدار از واقعی داده‌شده توسط صدازننده در منطق خود استفاده نمی‌کند (آرگومان insideOrOutside).

پانویس[ویرایش]

  1. «ته‌رسید» [عمومی] هم‌ارزِ «stub»؛ منبع: گروه واژه‌گزینی. جواد میرشکاری، ویراستار. دفتر چهارم. فرهنگ واژه‌های مصوب فرهنگستان. تهران: انتشارات فرهنگستان زبان و ادب فارسی. شابک ۹۶۴-۷۵۳۱-۵۹-۱ (ذیل سرواژهٔ ته‌رسید)
  2. Nell B. Dale; Chip Weems (2004). Programming in C++. Jones & Bartlett Learning. p. 308. ISBN 978-0-7637-3234-9.

منابع[ویرایش]