شزم (نرم‌افزار)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
شزم
Shazam
شزم بر روی دستگاه آی‌اواس
شزم بر روی دستگاه آی‌اواس
نویسنده(های)
اصلی
شرکت سرگرمی شزم
توسعه‌دهنده(ها)اپل
انتشار ابتداییاکتبر ۲۰۰۹
سیستم‌عاملاندروید، مک‌اواس، آی‌اواس، واچ اواس، تی‌وی اواس، مایکروسافت ویندوز
وبگاه

شزم (انگلیسی: Shazam) یک نرم‌افزار فعال در سیستم‌عامل‌های اندروید، مک‌اواس، آی‌اواس، واچ اواس و مایکروسافت ویندوز است که می‌تواند با استفاده از میکروفون دستگاه و بر اساس بخش کوتاهی از صدای یک موسیقی، فیلم، تبلیغات یا برنامه تلویزیونی، آن را شناسایی کند.[۱] در ۲۴ سپتامبر ۲۰۱۸ شرکت شزم توسط اپل خریداری شد.[۲]

در دسامبر ۲۰۱۳، به گفته مدیر عامل شرکت، شزم یکی از ده برنامه محبوب در جهان بود.[۳]

تا ماه اوت ۲۰۱۴، برنامه شزم بیش از ۱۰۰ میلیون کاربر فعال ماهانه داشت و بر روی بیش از ۵۰۰ میلیون دستگاه موبایل استفاده شده بود.[۴]

در اکتبر ۲۰۱۴، شزم اعلام کرد که تکنولوژی آن‌ها برای شناسایی ۱۵ میلیارد آهنگ استفاده شده‌است.[۵]

در اکتبر ۲۰۱۶ شزم اعلام کرد که نرم‌افزارش از زمان انتشار بیش از ۱ میلیارد بار نصب شده و کاربرانش بیش از ۳۰ میلیارد «شزم» انجام داده‌اند.[۶]

کاربرد[ویرایش]

از این نرم‌افزار برای پیداکردن آهنگ‌هایی استفاده می‌شود که اطلاعات آهنگ از قبیل نام خواننده آن یا نام آهنگ در دسترس نباشد. به این صورت که با پخش آهنگ و فعال کردن نرم‌افزار، پس از گوش کردن چند ثانیه از موسیقی توسط نرم‌افزار، نام خواننده و آهنگ شناسایی می‌شود.

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. «Shazam Launches Resonate TV Sales Platform». Billboard. ۵ آگوست ۲۰۱۴. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۴ ژوئن ۲۰۱۸. دریافت‌شده در ۳ اسفند ۱۳۹۷.
  2. سینگلتون، میکا. «Apple confirms it has acquired Shazam». The Verge. دریافت‌شده در ۳ اسفند ۱۳۹۷.
  3. «Shazam CEO: We're one of the 10 most popular apps in world». CNBC. ۴ دسامبر ۲۰۱۳. بایگانی‌شده از اصلی در ۲ مه ۲۰۱۷. دریافت‌شده در ۳ اسفند ۱۳۹۷.
  4. سامرز، نیک (۲۰ آگوست ۲۰۱۴). «Shazam Hits 100 Million Monthly Active Users». Thenextweb.com. دریافت‌شده در ۳ اسفند ۱۳۹۷.
  5. Dean Van Nguyen (۱۰ اکتبر ۲۰۱۴). «15 billion songs have been identified by music recognition service Shazam». Silicon Republic. دریافت‌شده در ۳ اسفند ۱۳۹۷.
  6. «Shazam Hits 1 Billion Downloads and Turns a Profit (Thanks to Advertising)». Billboard. دریافت‌شده در ۳ اسفند ۱۳۹۷.

پیوند به بیرون[ویرایش]