سید محسن پورمحسنی شکیب

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
سید محسن پورمحسنی شکیب
زادهٔ۱۳۶۷
رشت، ایران
تحصیلاتکارشناسی ارشد رواشناسی عمومی از دانشگاه گیلان [۱]
پیشه
  • کارگردان
  • فیلم‌نامه‌نویس
سال‌های فعالیت۱۳۸۹–اکنون
کارهای برجستهپوتین و دنیای خاکستریِ خاکستری

سید محسن پورمحسنی شکیب (زاده ۱۳۶۷) کارگردان و فیلمنامه نویس ایرانی است که فعالیت هنری خود را از ۱۷ سالگی با عضویت در انجمن سینمای جوانان ایران آغاز کرد. [۲] وی در سال 1392 برنده جایزه جوان سال استان گیلان در بخش فرهنگ و هنر شد که توسط وزارت ورزش و جوانان ایران اعطا گردید. [۳] تمرکز او به‌عنوان یک فیلم‌ساز، بالا بردن صدای اقلیت ها و افراد قرار گرفته در حاشیه جامعه از طریق هنرش بوده است.[۴][۵][۶] پنجمین انیمیشن کوتاه او پوتین، اولین فیلم کوتاه تولید ایران بود که در چهل و نهمین دوره جایزه آکادمی برای دانشجویان فیلم‌ساز یا اسکار دانشجویی در سال 2022 نامزد بهترین انیمیشن شد. داستان این انیمیشن در مورد پرنده ای است که درون شهری ویران شده، به دنبال غذا برای جوجه های گرسنه خود می گردد.[۷][۸] پورمحسنی شکیب در سال 2022 برای انیمیشن کوتاه دنیای خاکستریِ خاکستری، برنده ششمین جایزه WIA Diversity شد. این جایزه توسط سازمان Women in Animation برای شناسایی و تجلیل از پروژه‌ها، افراد و یا سازمان هایی که تأثیر قابل‌توجهی در گسترش تنوع صداها در صنعت انیمیشن داشته‌‌اند، اهدا می گردد (خواه از طریق خلاقیت خودشان, یا با پرورش خلاقیت دیگران, یا با ابتکارات متنوعی که صنعت و جوامع انیمیشن را غنی می کند)[۹][۱۰] [۱۱]. همچنین در سال 2023، وی با دریافت جایزه اصلی بخش انیمیشن کوتاه چهل و هفتمین دوره از جشنواره کلیولند آمریکا برای انیمیشن دنیای خاکستریِ خاکستری، واجد شرایط رقابت در نود و ششمین دوره از جوایز آکادمی اسکار و جوایز آکادمی سینما و تلویزیون کانادا گردید. این انیمیشن درباره مرد جوانِ رنگارنگی‌ است که در یک دنیای کاملا خاکستری زندگی می کند، او مجبور است که برای زندگی در آن جامعه همرنگ جماعت شود. تا اینکه هویت واقعی‌اش توسط یک پسر بچه بازیگوش به صورتی تصادفی بر ملا شده و باعث وحشت مردم می‌گردد. [۱۲][۱۳].


فیلم‌شناسی[ویرایش]

  • کاغذ سفید (فیلم)
  • بازی تمام شد
  • اوراکل
  • بالزی: داستان یک انقلاب
  • پوتین
  • دنیای خاکستریِ خاکستری

همچنین ببینید[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. «ساده‌بین، نه ساده‌انگار!». هنرآنلاین. ۲۳ مهر ۱۴۰۱.
  2. «پوتین ایرانی نامزد آکادمی اسکار شد». مرور. ۱ شهریور ۱۴۰۱.
  3. "Festival Internacional de Cine en Guadalajara - The Boot".
  4. "Women in Animation Diversity Awards Will Honor 'Doc McStuffins' Creator Chris Nee, Epic Games".
  5. "QueerIranianCoalition.com - Kaghaz-e Sefid (White Paper)".
  6. "Women In Animation Sets Honorees For Sixth Annual WIA Diversity Awards".
  7. "Meet 2022 Student Academy Awards Finalists".
  8. «ایده اولین انیمیشن ایرانی فینالیست اسکار دانشجویی چگونه شکل گرفت». انحمن سینمای جوانان ایران. ۷ شهریور ۱۴۰۱.
  9. "'Ice Merchants' 'Tehura' Are Among Top Winners at Spark Animation Festival".
  10. "WIA announces sixth annual WIA Diversity Award recipients".
  11. «حضور دو انیمیشن کوتاه از یک کارگردان در یک جشنواره بین‌المللی». انجمن سینمای جوانان ایران. ۸ آبان ۱۴۰۱.[پیوند مرده]
  12. "CIFF47 Award Winners".
  13. "انیمیشن کوتاه «دنیای خاکستریِ خاکستری» ساخته سید محسن پور‌محسنی شکیب، جایزه اصلی انیمیشن کوتاه چهل‌وهفتمین جشنواره بین‌المللی و ورودی اسکار کلیولند آمریکا کسب کرد".

پیوند به بیرون[ویرایش]