سوباشی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
سوباشی
اطلاعات کلی
کشور ایران
استانهمدان
شهرستانکبودرآهنگ
بخشبخش گل‌تپه
دهستانگل‌تپه (کبودراهنگ)
نام‌های قدیمیجمشید آباد
مردم
جمعیت۱۳۸۴ نفر (سرشماری ۹۵)
جغرافیای طبیعی
ارتفاع از سطح دریا۲۵۶۸ متر
اطلاعات روستایی
کد آماری۲۰۹۶۸۲
پیش‌شمارهٔ تلفن۰۸۱۳۵۴۲

سوباشی، روستایی از توابع بخش گل‌تپه شهرستان کبودراهنگ در استان همدان ایران است. این روستا یکی از بزرگ‌ترین و پرجمعیت‌ترین روستای بخش می‌باشد. کلمه سوباشی به معنای سرکش و لقبی است که پادشاه ترکستان به سلجوق سرسلسله سلجوقیان داده است.

موقعیت جغرافیایی[ویرایش]

این روستا در مختصات ۳۵ درجه و ۹ دقیقه و ۵۲ ثانیه شمالی و ۴۸ درجه و ۱۴ دقیقه و ۲۴ ثانیه شرقی و در جنوب شرقی گل تپه واقع است.

جمعیت[ویرایش]

این روستا در دهستان گل‌تپه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۳۸۴ نفر (۳۹۳ خانوار) بوده‌است.[۱]

کشاورزی[ویرایش]

بخشی از مردم این روستا به کشاورزی اشتغال دارند. زمین‌های کشاورزی در اطراف منطقه مسکونی روستا پراکنده شده‌اند. مهم‌ترین محصولات تولیدی آن‌ها گندم جو و انگور می‌باشد. هم چنین کشت اکثر صیفی جات هم در آن امکان‌پذیر است.

آب و هوا[ویرایش]

این روستا در منطقه کوهستانی ایران قرار دارد. زمستان‌های سرد تابستان‌های گرم و بارندگی متغیر دارد. و دارای سد ابی می‌باشد.

غار سوباشی[ویرایش]

این غار در ۴۶ کیلومتری غرب کبودرآهنگ در روستای سوباشی واقع است. البته به دلیل کوچک بودن دهانه غار فعلاً امکان وارد شدن به آن وجود ندارد. این غار به همراه غارهای علیصدر و سراب غارهای آبی سه‌گانه شهرستان کبودراهنگ را تشکیل می‌دهند.

سایت سوباشی[ویرایش]

سایت راداری سوباشی واقع در ارتفاعات سوباشی مشرف بر روستای سوباشی یکی از مهمترین سایتهای راداری ایران در زنجیره پدافند هوایی این کشور می‌باشد. در زمان جنگ ایران و عراق در سال ۱۳۵۹ تا ۱۳۶۷ سایت راداری فوق ضمن رهگیری هواپیماهای عراقی ، کنترل و هدایت هواپیماهای ورودی و خروجی به مرزهای غرب کشور، کنترل آتش سایتهای موشکی ارتش و سپاه، کنترل آتش پدافند هوایی مستقر در منطقه (زمینی، هوایی …)، اعلام وضعیت (سفید، زرد یا قرمز) به ۱۳ استان کشور (حدود۸۰در صداز جمعیت ایران) را برعهده داشت. با توجه به موارد فوق، عراقیها شدیداً در تلاش بودند که سایت راداری فوق را مورد حمله مستقیم و انهدام قرار دهند. عراقی‌ها با ۱۵۷ مرحله حمله به سایت فوق واستفاده از موشکهای ضدرادار در مختل کردن عملکرد سایت فوق تلاش کردند و این سایت نهایتاً در پنجم مرداد سال ۶۷ و بعد از پذیرش صلح و قطعنامه ۵۹۸ توسط جنگنده‌های عراقی منهدم شد. موشک هوا به زمینی که از فاصله ای دور شلیک شده بود اتاق عملیات سایت سوباشی را منهدم کردو ۱۹ نفر از کارکنان در همان لحظه در راه وطن کشته شدند.

منابع[ویرایش]

  1. «درگاه ملی آمار > سرشماری عمومی نفوس و مسکن > نتایج سرشماری > جمعیت به تفکیک تقسیمات کشوری سال 1395». www.amar.org.ir. دریافت‌شده در ۲۰۱۸-۰۴-۰۷.