سوا (سازمان غیر حکومتی)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

سوا (به انگلیسی: SAWA) یک سازمان فلسطینی و غیرانتفاعی در حوزه جامعه مدنی است که در سال ۱۹۹۸ میلادی توسط گروهی از داوطلبان زن فعال در امور زنان تأسیس شد.[۱][۲] این سازمان برای از بین بردن انواع خشونت علیه زنان و کودکان و تقویت برابری جنسیتی در جامعه فلسطین تلاش می‌کند. در سند چشم‌انداز این سازمان آمده‌است: «هدف اصلی این سازمان، مبارزه با فرهنگ خشونت و ترویج فرهنگ صلح و امنیت است که در جهت دستیابی به یک جامعه دموکراتیک مبتنی بر اصول برابری فعالیت می‌کند.»[۳]

سوا از راه‌های مختلفی در جهت رسیدن به این چشم‌انداز استفاده می‌کند. داوطلبان و کارمندان آموزش دیده با جدیت در کار، در مرکز تماس تلفنی سازمان -که برای تماس گیرندگان رایگان است- مشغول به فعالیت‌اند و در صورت نیاز راهنمایی‌های پزشکی و قانونی به مراجعین و تماس‌گیرنده‌ها می‌دهند. افراد نیازمند خدمات می‌توانند از طریق ایمیل با این مرکز تماس بگیرند.[۴] علاوه بر مرکز تماس اصلی سازمان، سوا دارای یک کلینیک سیار است که به آنها امکان می‌دهد برنامه‌هایی را در نقاط مختلف جامعه و مناطق دور از دسترس انجام دهند. سوا همچنین در زمینه خشونت و سوءاستفاده در خانواده، آموزش و مساعدت فنی را برای نیروی انتظامی، پرسنل مدرسه و دیگران فراهم می‌کند.[۵]

از سال ۲۰۰۵، خط تلفنی به صورت ویژه به مسائل مربوط به کودکان رسیدگی می‌کند.[۶] این خط تلفن به «خط حمایت از کودک فلسطین» نام‌گذاری شده‌است و بخشی از شبکه بین‌المللی خطوط کمک به کودکان به نام Child Helpline International است.[۷]

در جریان محاصره غزه، خط اضطراری برای کودکان و والدین آسیب دیده در غزه افتتاح شد. در این برهه ۲۰۰–۲۵۰ تماس در روز با این خط اضطراری در مرکز سوا برقرار می‌شد.[۸][۹] سوا همچنین در مبارزه با قاچاق انسان و فحشا دختران و زنان فلسطینی فعالیت گسترده‌ای دارد.[۱۰] سوا گزارش گسترده‌ای در رابطه با این مشکل نوشته و با عنوان «قاچاق و روسپیگری اجباری زنان و دختران فلسطینی: اشکال برده‌داری مدرن» منتشر نموده‌است.[۱۱][۱۲][۱۳]

مشاوره[۱۴][ویرایش]

مشاوره تلفنی[ویرایش]

شماره ۱۲۱ (در کرانه باختری و غزه) و شماره ۱-۸۰۰-۵۰۰-۱۲۱ (در اورشلیم شرقی) یک شماره تلفن رایگان است که تماس گیرنده را با کارکنان آموزش دیده مستقر در رام‌الله یا بیت‌المقدس متصل می‌کند. این پشتیبانی و کمک، مشاوره اولیه اجتماعی و روانشناختی را برای زنان، کودکان و آقایان که در معرض انواع مختلف خشونت و سوءاستفاده قرار می‌گیرند، فراهم می‌کند. مرکز تماس هر روز از ساعت ۰۹:۰۰–۲۴:۰۰ باز است.

مشاوره گفتگوی آنلاین[ویرایش]

سوا یک پروفایل فیس‌بوک دارد که به مشاوره آنلاین اختصاص داده شده‌است. در این صفحه یک برنامه مشاوره گفتگوی آنلاین ارائه شده‌است به گونه‌ای که امکان برقراری ارتباط بدون مکالمه تلفنی امکان‌پذیر است، که اغلب توسط ساکنان خارج از مناطق فلسطین استفاده می‌شود. این گفتگوهای آنلاین، دوشنبه و جمعه از ساعت ۹:۰۰–۱۷:۰۰ فعال است.

مشاوره حضوری[ویرایش]

سوا همچنین مشاوره اجتماعی و روانشناسی را برای افراد در همه گروه‌های سنی و در مناطق مختلف زندگی مانند خانواده، مدرسه، محل کار و غیره ارائه می‌دهد. جلسات در صورت درخواست تماس گیرنده ارائه می‌شود.

برنامه‌ها[ویرایش]

محور اصلی سازمان سوا، همان‌طور که در صفحه اصلی آنها آمده‌است، مبارزه با خشونت علیه زنان و کودکان می‌باشد. ضمن اینکه این سازمان برنامه‌های مختلفی را برای مقابله با سایر موضوعات در جامعه فلسطین اجرا می‌کند.[۱۵]

برنامه‌های آموزشی[ویرایش]

سوا کارگاه‌های مختلفی را ترتیب می‌دهد که از ۱ تا ۳ ماه به طول می‌انجامد.[۱۶] این کارگاه‌ها بر خشونت و آزار و اذیت تمرکز می‌کنند و از گفتمان به عنوان رویکرد اصلی استفاده می‌کنند. در بعضی از کارگاه‌ها جلسات ورزشی به منظور افزایش آگاهی جسمی وجود دارد. سوا از طریق کارگاه‌های آموزشی خاص کودکان را هدف قرار می‌دهد. این کارگاه‌ها شامل نمایش عروسکی و بحث و گفتگو است. نمایش عروسکی به عنوان روشی غیرمستقیم برای هدف قرار دادن مشکلاتی مانند سوء استفاده جنسی از کودکان استفاده می‌شود. سوا همچنین متخصصانی مانند افسران پلیس، دادستان‌ها و کارمندان مراکز پزشکی و درمانی را آموزش می‌دهد. آنها در مورد چگونگی برخورد با قربانیان خشونت، نحوه برخورد با مجرم و برنامه‌های مداخله آموزش دیده‌اند.

پانویس[ویرایش]

  1. "SAWA: All the Women Together, Today and Tomorrow | Open Society Foundations (OSF)". Open Society Foundations. December 27, 2012. Archived from the original on 19 September 2016. Retrieved July 24, 2013.
  2. "Second Category Prize | AGFund". Agfundprize.org. Retrieved July 24, 2013.[پیوند مرده]
  3. "SAWA web site". SAWA. Archived from the original on 6 April 2014. Retrieved July 24, 2013.
  4. "Organisations we support " Kvinna till Kvinna – works for peace and gender equality". Kvinnatillkvinna.se. April 16, 2013. Archived from the original on 21 September 2017. Retrieved July 24, 2013.
  5. "Palestine News & Info Agency - WAFA - SAWA Celebrates "Mobile Clinic" Opening". March 28, 2011. Retrieved July 24, 2013.
  6. "Carlyn Hambuba". Ciranda. Archived from the original on 23 July 2013. Retrieved July 24, 2013.
  7. "Save the Children" (PDF). February 2010. Archived from the original (PDF) on 19 August 2010. Retrieved July 24, 2013.
  8. "IRIN Middle East | ISRAEL-OPT: Hotlines support Gaza residents | Israel | OPT | Aid Policy | Children | Conflict | Health & Nutrition". IRIN. January 15, 2009. Retrieved July 24, 2013.[پیوند مرده]
  9. "Help Line for Palestinian Kids Stunned by War". New York Daily News. January 18, 2009. Retrieved July 24, 2013.
  10. "No Escape for Palestinian Women Forced into Prostitution". Bulgarian Helsinki Committee. May 13, 2013. Archived from the original on 18 September 2019. Retrieved July 24, 2013.
  11. "Report Lifts Veil on Trafficking, Prostitution of Palestinian Women". CNN. December 11, 2009. Retrieved July 24, 2013.
  12. Vinsinfo (December 9, 2009). "Rare Report on Prostitution in Palestinian Territories". The Media Line. Retrieved July 24, 2013.[پیوند مرده]
  13. "Trafficking and Forced Prostitution of Palestinian Women and Girls: Forms of Modern Day Slavery" (PDF). SAWA. June 2008. Archived from the original (pdf) on 1 June 2013. Retrieved July 24, 2013.
  14. Otero, Eva (2012). SAWA Organization - Documenting Best Practices and Lessons Learned Sawa Organization.
  15. Otero, Eva (2012). SAWA Organization - Documenting Best Practices and Lessons. Sawa Organization. Archived from the original on 16 August 2016. Retrieved 10 November 2019.
  16. Sawa Organization (2016). Annual Reports 2016. Sawa Organization.