سندرک

مختصات: ۲۶°۵۰′۱۴″شمالی ۵۷°۲۵′۳۱″شرقی / ۲۶٫۸۳۷۲۹۴۳°شمالی ۵۷٫۴۲۵۱۸۹۱°شرقی / 26.8372943; 57.4251891
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
سندرک
کشور ایران
استانهرمزگان
شهرستانمیناب
بخشسندرک
نام(های) پیشیندنیکی
سال شهرشدن۱۳۸۸ خورشیدی
مردم
جمعیت۱٬۹۱۵ نفر (۱۳۹۵)
رشد جمعیت۵٪- (۵ سال)
جغرافیای طبیعی
ارتفاع۲۹۱ متر
آب‌وهوا
میانگین دمای سالانه۱۹ درجهٔ
اطلاعات شهری
شهرداررضا اخلاصی
تأسیس شهرداری۱۳۸۸ خورشیدی
ره‌آوردخرما، لیمو، پرتقال
پیش‌شمارهٔ تلفن۰۷۶
شناسهٔ ملی خودرو ایران ۹۴
کد آماری۲۰۶۴
سندرک بر ایران واقع شده‌است
سندرک
روی نقشه ایران
۲۶°۵۰′۱۴″شمالی ۵۷°۲۵′۳۱″شرقی / ۲۶٫۸۳۷۲۹۴۳°شمالی ۵۷٫۴۲۵۱۸۹۱°شرقی / 26.8372943; 57.4251891

سِندِرک، شهری در بخش سندرک شهرستان میناب در استان هرمزگان ایران است.[۱] این شهر، مرکز بخش سندرک است.[۲]

صنایع دستی[ویرایش]

از صنایع دستی این شهر می‌توان به تولک بافی، پریگ بافی، سوند، سواس، پروند، چیلک، کم زنی، تلی بافی، خوس بافی و … اشاره کرد.

آثار تاریخی[ویرایش]


پیشینه[ویرایش]

بر اساس گفته ها در محل و شواهد در سالیان دور مردمانی از قبیله سیستان و بلوچستان از منطقه بمپور در حوالی ایرانشهر به مناطق مرکزی شهر سندرک کوچ نموده اند. و قصد عزیمت به منطقه بیابان (سیریک) را داشته اند. که به دلیل رخداد به پیشنهاد علی جلال در شهر و حومه ساکن می‌شوند. و مشغول به زندگی می پردازند.

بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی در سال ۱۳۵۷ تا مدتی حاکمیت خان و خوانین همراه با اختلافات محلی در این منطقه ادامه داشت از آنجایی که این اختلافات محلی منجر به قتل آدمهای بیگناه می شد. و در سال ۱۳۷۳ نیروهای نظامی و انتظامی کرمان و هرمزگان حاکمیت آنها را متلاشی کردند.

در تعیین تاریخ و قدمت این مناطق طبق آثار و شواهداز اقوام شاهد در این منطقه از حیث جغرافیایی تاریخی جزء نواحی غربی مکران می‌دانستند. که از مغرب به شهرستان بشاگرد ، بخش سندرک در گذشته جزئی از منطقه بشاگرد بوده و از سال ۱۳۶۷ تا کنون به عنوان بخش به تابعیت شهرستان میناب است . با توجه به محدوده ، سندرک را جزئی از نواحی غربی مکران می دانستند.

طی مطلبی بالا که عزیزان نوشتند نواقصی داره که درست و توضیحات را کامل میکنم:


سر گذشت مهاجرت عاشورخان میرعلی از بنپور ایرانشهر به سندرک حدود 230 تا   250 سال پیش میباشد  علت مهاجرت درگیری آشور خان میرعلی با خان ایرانشهر پس از شکست دادن خان ایرانشهر و کشته شدن تعدادی از دو طرف  آشور خان تصمیم به ترک بنپور گرفت به مقصد بندر سیریک و روستاهای مجاور آن  چون آشورخان مذهب سنی داشت چون از مسیر سندرک عبور می کرد در یک آبادی آن زمان بنام کار خورشید  که الان خالی از سکنه است برای استراحت انتخاب کرده بود بمدت یک ماه در این مدتی که آشورخان در  روستای کار خورشید بود جلال که بزرگ سندرک بود متوجه حضور آشورخان می شود

وقتی جلال متوجه شد آشورخان آدمی بزرک و دارای سی نفر محافظ و جنگ جو است بهش پیغام داد برای ملاقات اول دعوت او را نپزیرفت بار دوم قبول کرد حتی  جایی که دو تا خان با هم ملاقات میکنند جلال متوجه عظمت و بزرگی آشورخان می  شود طبق رسم آن زمان خلعت به گردن آشور خان می پوشاند آن مکان هنوز اسم خود را دارد دره خلعت پوشان معروف است  جلال وقتی متوجه بزرگی آشورخان می شود پیش نهاد میدهد به آشورخان شما از این پس تمام اختیارات و هر نوع تصمیم گیری با شما  فقط در سندرک برای همیشه بمان آشورخان اول قبول نمی کند با اصرار بزرگان آن زمان قبول میکند

و همین شد آشورخان در سندرک ماندگار شد  فرزندان آشورخان  وقتی آشورخان بنپور را ترک کرد فرزندان متاهل با خودش نیاورد یک پسر بنام فلکناز با خودش آورد مجرد بود در سندرک ازدواج کرد دارای هفت پسر و یک دختر شد که امروز در روستای شیوه ای از فامیل قاسمی احمدی در روستای گنر فامیل فلکنازی در روستای سرمازغ فامیل آشوری و زارعی در مرکز شهر سندرک فامیل جمشیدی فلکنازی احمدی اسماعیلی عسکری آشوری نکویی و تعداد کمی هم فامیلشان زارعی و پورسندرک است این جماعت که نام فامیلی آنها را بردم و نام روستای آنها از وارث و فرزندان آشورخان میرعلی هستند هر کس سوال یا جواب می خواهد به این شماره تلفن 09172071543 عیسی جمشیدی

هر کس از این تاریخچه که بنده نوشتم از زندگی و سر گذشت آشورخان میرعلی و قبول ندارد تشریف ببرد شهر تاریخی بنپور از بزرگان بنپور سوال کند و جواب خودش دریافت کند نویسنده تاریخ و مهاجرت آشور خان میرعلی عیسی جمشیدی

جنگی که بعضی روایت کردن در سال  1373 از کرمان و هرمزگان نیرو آمده وسر کوب شد ربطی به سندرک ندارد آن جنک مربوط است به استان کرمان رودبار و آورتین که مردمان آن دیار کاملأ آگاه هستند

نام گذاری[ویرایش]

سندرک در اصطلاح نام آن از سنگ و سنگلاخی و ناهمواری زمین گویند.

برخی از مردم معتقدند. نام سندرک در سالیان دور مردمانی از شرقی پاکستان و هندوستان به منطقه کوچ کرده که به آنها سُندی گویند. که بعدها به سندرک تغییر نام یافته است.

جمعیت[ویرایش]

بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵، جمعیت شهر سندرک برابر با ۱٬۹۱۵ نفر (۴۵۹ خانوار) بوده‌است.[۳]

جمعیت تاریخی
سالجمعیت±%
۱۳۹۰۲٬۰۲۴—    
۱۳۹۵۱٬۹۱۵۵٫۴٪−

منابع[ویرایش]

  1. سامانه ملی قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران (۲۰۲۲-۰۴-۲۸). «شناخته شدن روستای سندرک از توابع شهرستان میناب در استان هرمزگان به عنوان شهر سندرک مصوب ۱۳۸۸/۰۱/۲۳». Qavanin.ir.
  2. سامانه ملی قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران (۲۰۲۲-۰۴-۲۸). «ایجاد و تأسیس بخش سندرک در تابعیت شهرستان میناب مصوب ۱۳۶۸/۰۴/۲۱ هیئت وزیران». Qavanin.ir.
  3. «درگاه ملی آمار > سرشماری عمومی نفوس و مسکن > نتایج سرشماری > جمعیت به تفکیک تقسیمات کشوری سال 1395». www.amar.org.ir. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۶-۲۴.