سمیح فرسون

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
سمیح فرسون

سمیح فرسون ، (۱۹۳۷ در حیفا ، فلسطین - ۹ ژوئن ۲۰۰۵) استاد برجسته جامعه شناسی در دانشگاه آمریکن بود و تا بازنشستگی خود در سال ۲۰۰۳ به مدت سی سال در آنجا به تدریس اشتغال داشت.[۱]

زندگی[ویرایش]

او در سال 1937 در حیفا به دنیا آمد و تحصیلات ابتدایی خود را در مدرسه فرر در حیفا گذراند . در سال نکبه 48 به همراه خانواده اش به لبنان پناه برد. به ایالات متحده آمریکا نقل مکان کرد. از کالج همیلتون نیویورک فارغ التحصیل شد. مدرک کارشناسی ارشد را در سال ۱۹۶۱ و دکتری را در سال ۱۹۷۱، در رشته جامعه‌شناسی از دانشگاه کانکتیکات دریافت کرد.

سی سال به تدریس جامعه شناسی در دانشگاه آمریکایی در واشنگتن پرداخت و تا زمان بازنشستگی در سال 2003 ریاست دپارتمان علوم اجتماعی را در آنجا بر عهده داشت.

وی ساکن فلوریدا و واشینگتن دی سی بود. در طول دوران حرفه ای خود در دانشگاه آمریکن فرسون به مدت یازده‌سال به‌عنوان مدیر گروه جامعه‌شناسی و رئیس و عضو کمیته‌های متعدد در این دانشگاه خدمت کرد. او همچنین در سال ۲۰۰۱ (با جان ویلوببی) بخش مطالعات عربی را در گروه جامعه‌شناسی این دانشگاه تأسیس کرد.

ااز سال ۱۹۹۷ تا ۱۹۹۹ رئیس و موسس کالج علوم و هنرها در دانشگاه تازه تأسیس آمریکایی شارجه در امارات متحده عربیبود. در سال ۲۰۰۴، فرسون به عنوان رئیس موسسه آکادمی امور دانشگاهی و کالج هنرها و علوم در دانشگاه تازه تاسیس آمریکایی کویت، که تا ماه فوریه در آنجا خدمت می‌کرد، منصوب شد.[۲][۳]

فرسون، فعال و مربی جوانان عرب آمریکایی، عضو موسس چندین سازمان و نویسنده یا ویراستار چندین کتاب و نوشته‌های متعدد دیگر در زمینه‌های مختلف جهان عرب، توسعه جهان سوم و اقتصاد سیاسی خاورمیانه بود. او در کنفرانس‌های متعدد سخنرانی کرد و در مورد برنامه‌های خبری رادیویی و تلویزیونی در مورد خاورمیانه توضیح می‌داد.

  • او به عنوان یکی از اعضای بنیانگذار و رئیس انجمن فارغ التحصیلان دانشگاههای عرب آمریکایی عمل کرد . عضو موسس انجمن جامعه شناسی عرب
  • وی سردبیر فصلنامه مطالعات عرب بود .
  • عضو هیئت مشورتی بین المللی مطالعات سرزمین مقدس: مجله چند رشته ای ؛
  • یکی از بنیانگذاران انجمن مطالعات خاورمیانه آمریکای شمالی ؛
  • عضو هیئت مدیره شرکای برای صلح ، سابقاً اتحاد آمریکایی برای حقوق بشر فلسطین در واشینگتن ، دی سی.
  • و عضو هیئت مدیره اتحاد کودکان خاورمیانه در برکلی ، کالیفرنیا .

فرسون یکی از اولین اعضای هیئت مدیره صندوق قدس برای آموزش و توسعه جامعه و اولین عضو کمیته اجرایی مرکز تجزیه و تحلیل سیاست در فلسطین، مرکز فلسطین، بود که هر دو در واشینگتن مستقر هستند. او همچنین یکی از اعضای بنیانگذار موسسه تحقیقاتی ترنس عربی در بوستون بود .

فرسون با کاتا کیسمن ازدواج کرده بود و دخترش رویدا فرسون ، فرزند خوانده‌ای از اردوگاه پناهندگان فلسطینی تل زعتر در لبنان بود .

آثار[ویرایش]

فرسون کتاب‌های متعددی درباره جامعه‌شناسی و سیاست خاورمیانه نوشته‌است:

علاوه بر این ، وی بیش از ۷۵ مقاله، بخشی از کتاب و مقاله منتشر نمود. آثار وی به چندین زبان از جمله عربی ، فارسی ، فرانسوی ، ایتالیایی و آلمانی ترجمه شده‌است. فارسون همچنین ستون های متعددی در مجلات و روزنامه‌های عربی و انگلیسی منتشر نموده‌است.[۳]

مرگ[ویرایش]

وی در ۹ ژوئن ۲۰۰۵ در حالی که با همسرش در نیو بوفالو ، میشیگان قدم می‌زد، بر اثر سکته قلبی درگذشت.

لینک های خارجی[ویرایش]

  1. "Remembering the life of Samih Farsoun 2005". vancouversunandprovince.remembering.ca (به انگلیسی). Retrieved 2021-08-16.
  2. «مفتاح - سميح فرسون: في ذاكرة الشعب الفلسطيني وشعوب العالم». مفتاح. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۸-۱۶.
  3. ۳٫۰ ۳٫۱ «الموت يغيب عالم الاجتماع الفلسطيني سميح فرسون». جريدة الدستور الاردنية (به عربی). دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۸-۱۶.