سمفونی‌های لودویگ فان بتهوون

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

سمفونی‌های لودویگ فان بتهوون، مجموعهٔ ۹ سمفونی است که لودویگ فان بتهوون، آهنگ‌ساز بزرگ آلمانی، در فاصلهٔ سال‌های ۱۸۰۰/۱۷۹۹ تا ۱۸۲۴ به ترتیبِ شماره تصنیف کرد.

سمفونی‌های نُه‌گانه[ویرایش]

سمفونی‌های نُه‌گانهٔ بتهوون عبارت‌اند از:

نسخهٔ پیانویی سمفونی‌ها[ویرایش]

فرانتس لیست (۱۸۱۱–۱۸۸۶)، آهنگ‌ساز مجار، در فاصلهٔ سال‌های ۱۸۳۷ تا ۱۸۶۵، نُه سمفونی بتهوون را با عنوان «سمفونی‌های بتهوون» (به فرانسوی: Symphonies de Beethoven), S.464، با تنظیم[۱] برای پیانوی تنها منتشر کرد. این آثار جزوِ فنی‌ترین قطعاتِ نوشته‌شده برای پیانو در طول تاریخ موسیقی به‌شمار می‌روند.

سمفونی ناقص منسوب[ویرایش]

یک سمفونی ناقص با عنوان شمارهٔ ۱۰ در می بِمُل ماژور نیز منسوب به بتهوون است که بَری کوپِر، موسیقی‌دان، آهنگ‌ساز، بتهوون‌شناس، و نوازندهٔ ارگ اهل بریتانیا، در سال ۱۹۸۸ از میان طرح‌های درهم‌ریخته‌ای از بتهوون برای موومانِ نخستِ اثر تدوین کرد. همهٔ طرح‌های جمع‌آوری‌شده به‌وضوح برای قالبِ سمفونی تصنیف شده و به نظر می‌رسد به دنبالِ سمفونی نهم نوشته شده‌اند. این طرح‌ها در دسته‌هایی کوچک نوشته شده‌اند. اساساً بتهوون، بعد از سمفونی نهم، قصدِ تصنیفِ سمفونیِ دهمی را در سر داشت. نُت‌های بَری کوپر نخستین بار در یک کنسرت در سال ۱۹۸۸ در انجمن سلطنتی فیلارمونیک لندن اجرا شد؛ همان جایی که بتهوون سمفونی نهمش را در سال ۱۸۲۷ به آن ارائه کرد. نُت‌های سمفونی منسوبِ دهم را «یونیورسال اِدیشن» (به انگلیسی: Universal Edition) در وین منتشر کرد و نسخهٔ تازه‌ای از آن را در سال ۲۰۱۳ انتشار داد. به‌هرحال، عموماً این اثر را جزو مجموعهٔ سمفونی‌های بتهوون به‌حساب نمی‌آورند.

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. transcription