سرای دلگشا

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
سرای دلگشا
Map
نامسرای دلگشا
کشورایران
استاناستان تهران
شهرستانتهران
اطلاعات اثر
کاربریسرای
دیرینگیدوره قاجار
دورهٔ ساخت اثردوره قاجار
اطلاعات ثبتی
شمارهٔ ثبت۱۹۸۴۸
تاریخ ثبت ملی۱۴ آبان ۱۳۵۶

سرای دلگشا مربوط به دوره قاجار است و در تهران، خیابان ۱۵ خرداد، بعد از چهارراه گلوبندک، روبروی میدان ارگ، پلاک ۹۵۸ جای گرفته بود. این اثر تاریخی با شمارهٔ ثبت ۱۹۸۴۸ در سال ۱۳۵۶ خورشیدی به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده بود.[۱][۲]

به رغم تلاش‌های سازمان میراث فرهنگی برای جلوگیری از تخریب این اثر تاریخی و ملی، در پاییز سال ۱۳۸۹ خورشیدی، این اثر تاریخی به درخواست مالک و با حکم دیوان عدالت اداری از فهرست آثار ملی ایران خارج و تخریب آن آغاز شد.[۳][۴][۵]

در نهایت، در مهر ۱۳۹۰ خورشیدی، بخش‌های باقی‌مانده از این اثر تاریخی و ملی، به‌شکل کامل تخریب شد.[۶] سرای دلگشا در مساحتی بالغ بر ۵۰ هزار مترمربع بازسازی شده است و ۱۶۰۰ واحد تجاری در ۱۰ طبقه در آن فعالیت می‌کنند. این به آن معنا است که به طور متوسط هر واحد باعث اشتغال مستقیم سه نفر و اشتغال غیرمستقیم ده‌ها نفر دیگر شده است. این یعنی سرای دلگشا با احتساب نیروهای خدماتی خود چیزی بیش از ۵۰۰۰ شغل مستقیم ایجاد کرده است.[۷] مالک این پروژه خانواده ترامشلو می باشد که در خصوص نحوه تحصیل ثروت این خانواده و شائبه های پشت آن حرف و حدیث بسیار است.

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. «دانشنامهٔ تاریخ معماری و شهرسازی ایران‌شهر». وزارت راه و شهرسازی. بایگانی‌شده از روی نسخه اصلی در ۶ اکتبر ۲۰۱۹. دریافت‌شده در ۶ اکتبر ۲۰۱۹.
  2. «پایانی غم‌انگیز برای سرای دلگشای بازار». خبرگزاری مهر. ۹ مهر ۱۳۸۹. دریافت‌شده در ۲۹ تیر ۱۳۹۶.
  3. «میراث ایران». بایگانی‌شده از اصلی در ۱۳ نوامبر ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۴ اوت ۲۰۱۱.
  4. «تخریب سرای دلگشا در بازار تهران با حکم دیوان عدالت اداری انجام شد». خبرگزاری فارس. ۲ آذر ۱۳۸۹. دریافت‌شده در ۲۹ تیر ۱۳۹۶.
  5. «گزارش تصویری/ تخریب سرای دلگشا در بازار بزرگ تهران -2». خبرگزاری مهر. ۹ مهر ۱۳۸۹. دریافت‌شده در ۲۹ تیر ۱۳۹۶.
  6. «تخریب کامل سرای قاجاری دلگشا». وب‌گاه خبرگزاری ایسنا. ۹ مهر ۱۳۹۰. دریافت‌شده در ۲۹ تیر ۱۳۹۶.
  7. «سرای دلگشا». وب‌گاه باشگاه خبرنگاران جوان. ۴ بهمن ۱۳۹۹. دریافت‌شده در ۴ بهمن ۱۳۹۹.