سد گرند کولی

مختصات: ۴۷°۵۷′۲۱″ شمالی ۱۱۸°۵۸′۵۴″ غربی / ۴۷٫۹۵۵۸۳°شمالی ۱۱۸٫۹۸۱۶۷°غربی / 47.95583; -118.98167
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
سد گرند کولی
سد گرند کولی در USA West واقع شده
سد گرند کولی
موقعیت سد در غرب ایالات متحده
سد گرند کولی در ایالات متحده آمریکا واقع شده
سد گرند کولی
سد گرند کولی (ایالات متحده آمریکا)
کشورUnited States
محلشهرستان گرنت، واشینگتن / شهرستان اوکانوگان، واشینگتن counties, near کولی‌دم، واشینگتن و گرند کولی، واشینگتن، واشینگتن
مختصات۴۷°۵۷′۲۱″ شمالی ۱۱۸°۵۸′۵۴″ غربی / ۴۷٫۹۵۵۸۳°شمالی ۱۱۸٫۹۸۱۶۷°غربی / 47.95583; -118.98167
کاربریبرق، تنظیم، آبیاری
وضعیتعملیاتی
آغاز ساخت۱۶ ژوئیه ۱۹۳۳
(۹۰ سال پیش)
 (۱۹۳۳-16}})
گشایش۱ ژوئن ۱۹۴۲
(۸۱ سال پیش)
 (۱۹۴۲-01}})
هزینه ساختسد اصلی:

$۱۶۳ میلیون۱۹۴۳
($۱٫۹۹ میلیارد in ۲۰۲۱ dollars[۱])

نیروگاه سوم:
$۷۳۰ میلیون۱۹۷۳

($۳٫۳۱ میلیارد ۲۰۲۱ دلار[۱])
گرداننده(گان)U.S. Bureau of Reclamation
سد و سرریزها
گونه سدConcrete gravity
بر روی رودرود کلمبیا
بلندی۵۵۰ فوت (۱۶۸ متر)
طول تاج۵٬۲۲۳ فوت (۱٬۵۹۲ متر)
عرض تاج۳۰ فوت (۹ متر)
عرض در پی۵۰۰ فوت (۱۵۲ متر)
حجم سد۱۱٬۹۷۵٬۵۲۰ یارد مکعب (۹٬۱۵۵٬۹۴۲ متر مکعب)
گونه سرریزService, drum gate
گنجایش سرریز۱٬۰۰۰٬۰۰۰ فوت مکعب بر ثانیه (۲۸٬۳۱۷ متر مکعب بر ثانیه)
مخزن
نام مخزن
حجم کل مخزن۹٬۵۶۲٬۰۰۰ جریب فوت (۱۲ کیلومتر مکعب)
گنجایش فعال۵٬۱۸۵٬۴۰۰ جریب فوت (۶ کیلومتر مکعب)
حوضه آبریز۷۴٬۱۰۰ مایل مربع (۱۹۱٬۹۱۸ کیلومتر مربع)
مساحت مخزن۱۲۵ مایل مربع (۳۲۴ کیلومتر مربع)
گونه سدConcrete gravity
نیروگاه
تاریخ راه‌اندازی1941–1950 (Left/Right)
1975–1980 (Third)
1973–1984 (PS)
گونهConventional, pumped-storage
هد هیدروالکتریک۳۸۰ فوت (۱۱۶ متر)
توربین‌ها۳۳:
۲۷ × توربین فرانسیس
۶ × pump-generators
گنجایش اسمی۶٬۸۰۹ مگاوات
7,079 MW (max)
ضریب گنجایش۳۶٪
خالص تولید سالانه۲۰٫۲۴ میلیارد کیلووات ساعت

سد گرند کولی (به انگلیسی: Grand Coulee Dam) یک سد وزنی و نیروگاه برقابی در ایالات متحده آمریکا است که در شهرستان اوکانوگان، واشینگتن واقع شده‌است.[۲]

این سد بر روی رودخانه کلمبیا برای تولید برق آبی و تأمین آب آبیاری ساخته شده‌است. سد گرند کولی که بین سال‌های ۱۹۳۳ و ۱۹۴۲ ساخته شد، در ابتدا تنها دو نیروگاه داشت. سومین نیروگاه آن ("Nat") که در سال ۱۹۷۴ برای افزایش تولید انرژی تکمیل شد سد گرند کولی را با ظرفیت ۶۸۰۹ مگاوات بزرگترین نیروگاه در ایالات متحده تبدیل کرد.[۳]

پیشنهاد ساخت سد در دهه ۱۹۲۰ کانون بحث‌ها بود. گروهی می‌خواستند گراند کولی باستانی را با یک کانال گرانشی آبیاری کنند در حالی که گروه دیگر به دنبال یک سد بلند و با طراحی پمپاژ بودند. حامیان ساخت سد در سال ۱۹۳۳ برنده شدند.[۴] پس از بازدید از محل ساخت و ساز در اوت ۱۹۳۴، رئیس‌جمهور فرانکلین دلانو روزولت طرح را تأیید کرد، که در ۵۵۰ فوت (۱۶۸ متر) بالا برق کافی را برای پمپاژ آب به حوضه کلمبیا برای آبیاری فراهم می‌کند. کنگره ساخت این سد را در سال ۱۹۳۵ تصویب کرد و در سال ۱۹۴۲ تکمیل شد. برای اولین بار در همان سال آبگیری سد از سرریز گرند کولی فراتر رفتند.

نیروی حاصل از سد باعث سوخت صنایع رو به رشد شمال غربی ایالات متحده در طول جنگ جهانی دوم شد. بین سال‌های ۱۹۶۷ و ۱۹۷۴، سومین نیروگاه ساخته شد. تصمیم برای ساخت تأسیسات اضافی تحت تأثیر تقاضای رو به رشد انرژی، جریان‌های رودخانه تنظیم شده در پیمان رودخانه کلمبیا با کانادا و رقابت با اتحاد جماهیر شوروی قرار گرفت. از طریق ارتقاء و نصب پمپ ژنراتورها، این سد اکنون چهار نیروگاه را با ظرفیت نصب شده ۶۸۰۹ مگاوات تأمین می‌کند. به عنوان محور پروژه حوضه کلمبیا، مخزن سد آب ۶۷۱٬۰۰۰ جریب فرنگی (۲٬۷۰۰ کیلومتر مربع) را آبیاری می‌کند.

این مخزن فرانکلین دلانو روزولت لیک نام دارد که به افتخار رئیس‌جمهور ایالات متحده که ریاست مجوز و تکمیل سد را برعهده داشت، نامگذاری شده‌است. ایجاد این مخزن باعث جابجایی بیش از ۳۰۰۰ نفر از جمله بومیان آمریکایی شد که سرزمین‌های اجدادی آنها تا حدی زیر آب رفته بود. در حالی که سد شامل گذرگاه ماهی نمی‌شود، همچنین سد پایین دست بعدی، سد اصلی رئیس ژوزف دام نیز شامل نمی‌شود. این بدان معناست که هیچ ماهی قزل آلا به سد گرند کولی نمی‌رسد. سومین سد بزرگ پایین دست، سد ولز، دارای سیستم پیچیده‌ای از نردبان‌های ماهی است که برای تخم ریزی سالانه و مهاجرت ماهی قزل آلا مناسب است.

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ Thomas, Ryland; Williamson, Samuel H. (2019). "What Was the U.S. GDP Then?". MeasuringWorth. Retrieved April 6, 2019. {{cite web}}: Cite has empty unknown parameter: |last-author-amp= (help) United States Gross Domestic Product deflator figures follow the Measuring Worth series.
  2. مشارکت‌کنندگان ویکی‌پدیا. «Grand Coulee Dam». در دانشنامهٔ ویکی‌پدیای انگلیسی.
  3. "Renewable Energy Sources: A Consumer's Guide". U.S. Department of Energy: Energy Information Administration. Archived from the original on May 26, 2010. Retrieved January 28, 2014.
  4. {{cite book}}: Empty citation (help)

پیوند به بیرون[ویرایش]