اینترفرون بتا ۱بی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از زیفرون)

زیفرون (ZIFERON) نام تجاری اینترفرون بتا ۱بی است که تولید آن در سال ۱۳۸۹ توسط شرکت ایرانی زیست دارو دانش و درمرکز رشد واحدهای فناوری فرآورده‌های دارویی دانشگاه علوم پزشکی تهران به بهره برداری رسید. فرم‌های دارویی دیگر مولکول اینترفرون بتا ۱بی با نام‌های تجاری بتاسرون، بتافرون و اکستاویا می‌باشند. [۱][۲]

آغاز به کار[ویرایش]

شرکت زیست دارو دانش فعالیت خود را در سال 84 با هدف تحقیق، توسعه و تولید فرآورده های دارویی نوترکیب در مرکز رشد دارویی دانشگاه علوم پزشکی تهران آغاز کرد است. این شرکت در زمینی به مساحت 4200 متر مربع ساخته شده و دارای 130 پرسنل در بخش تولید، دفتر مرکزی و تحقیق و توسعه است.

یکی از مهمترین ویژگی این شرکت دانش بنیان، بهره گیری از نیروهای جوان بوده و میانگین سنی پرسنل آن، 27 سال است. افتتاح خط تولید دو داروی «ام اس» خط تولید دو داروی زیفرون و تبازیو برای بیماران «ام اس» نیز امروز افتتاح شد.

تبازیو(تری فلونوماید)قرص خوراکی است که به منظور درمان فرم های عودکننده «ام اس» به کار برده می شود. تری فلونوماید دومین داروی خوراکی مورد تایید سازمان غذا و داروی آمریکا برای درمان «ام اس» است.

در مطالعات بالینی انجام شده مشخص شد که تری فلونوماید می تواند موجب کاهش میزان ناتوانی بیمار، کاهش تعداد دفعات عود بیماری ام اس و بهبود داده های ام آر آی در طی درمان بیماری ام اس در افراد مصرف کننده آن شود.

تبازیو با جلوگیری از تولید سلول های سیستم ایمنی(لنفوسیتB و لنفوسیتT) از حمله آنها به سیستم عصبی مرکزی شامل مغز و نخاع جلوگیری می کند.[۳][۴][۵]

فرم این دارو[ویرایش]

اینترفرون بتا یک بی، Interferon beta-۱b[۶]

ساختمان و خصوصیات[ویرایش]

زیفرون از جمله پلی پپتیدهای دارویی نوترکیبی است که برای مصارف درمانی در مقیاس بالا تولید می‌شود. این پروتئین سبب کاهش تعداد حملات در بیمارانی می‌شود که مبتلا به ام اس عود کننده هستند. اینترفرون بتای طبیعی دارای ۳ آمینواسید سیستئین در نقاط ۱۷، ۳۱ و ۱۴۱ از توالی ۱۶۵ اسیدآمینه خود است. سیستئین ۳۱ و۱۴۱ برای فعالیت بیولوژیکی اینترفرون بتا لازم است. به همین منظور در توالی اینترفرون بتای نوترکیب، سرین به جای سیستئین ۱۷ جایگزین شده‌است.[۷][۸][۹][۱۰][۱۱][۱۲][۱۳]


زیفرون (ZIFERON)

شکل دارویی[ویرایش]

پودر لیوفیلیزه تزریقی

دسته درمانی[ویرایش]

عامل ایمنولوژیکی

دسته دارویی[ویرایش]

اینترفرون، گروه بتا

مورد مصرف[ویرایش]

کاهش تعداد حملات عودکننده در بیماری ام اس

کوید ۱۹[ویرایش]

داروی اینترفرون بتا که با نام‌های رسیژن و زیفرون نیز شناخته می‌شود جهت درمان بیماران کووید ۱۹ در بخش بستری تجویز می‌گردد که در حال حاضر این دارو نیز به مقدار مورد نیاز در داروخانه‌های بیمارستانی و دولتی جهت استفاده در بخش بستری موجود است.[۱۴][۱۵]

جستارهای وابسته[ویرایش]

پیوند به بیرون[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. «ایران داروی ویژه‌ام. اس تولید کرد». بی بی سی. ۲۴ شهریور ۱۳۸۹.
  2. «رونمایی از داروی ضد ام اس زیفرون در ایران». پایگاه اطلاع رسانی دولت. ۲۴ شهریور ۱۳۸۹. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۲ نوامبر ۲۰۱۰. دریافت‌شده در ۲۲ سپتامبر ۲۰۱۰.
  3. «خط تولید دو داروی «ام.اس» افتتاح شد». فارس. ۱۳۹۶.
  4. «داروی زیفرون ایرانی جایگزین اینتروفرون خارجی می شود». خبرگزاری جمهوری اسلامی. ۱۳۸۹.
  5. «شرکت دارویی زیست دارو دانش و خط تولید دو داروی ام اس افتتاح شد». خبرگزاری شبستان. ۳۰ دی ۱۳۹۹. بایگانی‌شده از اصلی در ۳ سپتامبر ۲۰۱۹. دریافت‌شده در ۲ اوت ۲۰۲۳.
  6. «فرم ساختار داروی زیفرون». irex2world.
  7. «داروی ام اس». زیست دارو دانش.
  8. «داروی زیفرون ایرانی جایگزین اینتروفرون خارجی می شود». ایرنا. ۲۴ شهریور ۱۳۸۹.
  9. «خبر خوش وزارت بهداشت برای بیماران ام اس شش داروی پرمصرف ام.اس به قیمت سال قبل برگشتv». هلال احمر.
  10. «توزیع رایگان داروهای ام اس در داروخانه‌های هلال احمرمعاون آموزش هلال احمر». فارس. ۱۳۹۲.
  11. «توزیع رایگان داروهای ام اس در داروخانه های هلال احمر». خبرگزاری ایمنا.
  12. «Comparison of safety and efficacy of Ziferon and Betaferon in patients with remitting -relapsing multiple sclerosis». irct.
  13. «موثره: اینترفرون بتا-1بی نوترکیب». دانشگاه علوم پزشکی زنجان. بایگانی‌شده از اصلی در ۲ اوت ۲۰۲۳. دریافت‌شده در ۲ اوت ۲۰۲۳.
  14. «کمبود داروی مصرفی کرونا در آذربایجان غربی وجود ندارد». خبرگزاری مهر. ۱۷ دی ۱۳۹۹.
  15. «تامین تمامی داروهای ۹ گانه مصرفی کرونا در استان آذربایجان‌غربی». خبرآنلاین.