زیرونت

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
اینترنت نامتمرکز
توسعه‌دهنده(ها)Tamas Kocsis
انتشار ابتدایی۲۰۱۵
مخزن
نوشته‌شده باپایتون
سیستم‌عاملمایکروسافت ویندوز، لینوکس، مک‌اواس، فری‌بی‌اس‌دی، اندروید
در دسترس بهدانمارکی، آلمانی، انگلیسی، اسپانیایی، فرانسوی، مجارستانی، ایتالیایی، لهستانی، پرتغالی، روسی، ترکی، اوکراینی، چینی.
گونهPeer-to-peer web hosting
پروانهGNU GPL v2
وبگاه

زیرونت (انگلیسی: ZeroNet) یک شبکه وب غیر متمرکز از کاربران همتا به همتا است که توسط Tamas Kocsis در سال ۲۰۱۵ ایجاد شده‌است. پایگاه برنامه‌نویسی این شبکه در بوداپست، مجارستان مستقر است و در پایتون ساخته شده‌است؛ و کاملاً منبع باز است.[۱] به جای داشتن آدرس IP، سایت‌ها توسط یک کلید عمومی (به‌طور خاص یک آدرس بیت کوینی) مشخص می‌شوند. کلید خصوصی به صاحب سایت اجازه می‌دهد تغییراتی را امضا و منتشر کند، که از طریق شبکه پخش می‌شوند. هنگام استفاده از برنامه ZeroNet، که به عنوان یک میزبان محلی برای چنین صفحاتی عمل می‌کند، می‌توانید از طریق یک مرورگر وب معمولی به سایتها دسترسی پیدا کنید. ZeroNet علاوه بر استفاده از رمزنگاری بیت کوین، از ردیابهای شبکه BitTorrent[۲] برای مذاکره در مورد ارتباط بین همسالان استفاده می‌کند. ZeroNet به‌طور پیش فرض ناشناس نیست، اما از مسیریابی ترافیک از طریق شبک Tor پشتیبانی می‌کند.[۳]

توسعه سایتها[ویرایش]

سایت‌های موجود در ZeroNet توسط کاربران آن به عنوان "zites" شناخته می‌شود.

منابع[ویرایش]

  1. "Play: A P2P Distributed Torrent Site That's Impossible to Shut Down – TorrentFreak". TorrentFreak (به انگلیسی). Retrieved 2016-03-08.
  2. Kumar, Mohit (18 February 2015). "MegaNet — New Decentralized, Non-IP Based and Encrypted Network". The Hacker News. Retrieved 20 September 2015.
  3. "FAQ: Is Zero Net Anonymous". zeronet.io.

پیوند به بیرون[ویرایش]