زوراب داتوناشویلی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
زوراب داتوناشویلی
اطلاعات شخصی
نام کاملزوراب داتوناشویلی
ملیت گرجستان
زاده۱۸ ژوئن ۱۹۹۱ ‏(۳۲ سال)
تفلیس، گرجستان
پیشهورزشکار
قد۱٫۸۳ متر (۶ فوت ۰ اینچ)
ورزشی
کشورگرجستان
صربستان
ورزشکشتی فرنگی

زوراب داتوناشویلی (گرجی: ზურაბ დათუნაშვილი؛ زادهٔ ۱۸ ژوئن ۱۹۹۱) کشتی‌گیر گرجی الاصل کشور صربستان است.[۱][۲][۳][۴] از افتخارات وی می‌توان به کسب مدال برنز المپیک ۲۰۲۰ توکیو و دو مدال طلا قهرمانی کشتی جهان ۲۰۲۱ و قهرمانی کشتی جهان ۲۰۲۲ اشاره کرد.

فعالیت حرفه‌ای[ویرایش]

المپیک ۲۰۱۶ ریو[ویرایش]

داتوناشویلی در المپیک ۲۰۱۶ ریو در وزن ۷۵ کیلو حاضر بود که در مسابقه اول به دوسژان کارتیکوف کشتی گیر قزاقستانی باخت و از دور رقابت ها کنار رفت.[۵]

المپیک ۲۰۲۰ توکیو[ویرایش]

داتوناشویلی در وزن ۸۷ کیلوگرم کشتی فرنگی مسابقات قهرمانی کشتی جهان ۲۰۱۹ نورسلطان حاضر بود که در کشتی اول به ژان بلنیوک از اوکراین باخت و با توجه به حضور این کشتی‌گیر در فینال، به دیدار شانس مجدد رفت. او در مرحله شانس مجدد بشیر سید آزارا از الجزایر را شکست داد و به دیدار رده‌بندی رسید. وی در این دیدار ایوان هوکلک از کرواسی را شکست داد و مدال برنز وزن ۸۷ کیلوگرم را بدست آورد.

قهرمانی کشتی جهان ۲۰۲۱[ویرایش]

داتوناشویلی در وزن ۸۷ کیلوگرم کشتی فرنگی قهرمانی کشتی جهان ۲۰۲۱ اسلو شرکت کرد، او در این مسابقات میلاد علیرضایف از روسیه، لاشا گوبادزه از گرجستان و تورپال بیسلطانوف از دانمارک را شکست داد و به فینال رسید. وی در فینال کریل ماسکوویچ از بلاروس را شکست داد و مدال طلا را بدست آورد.

قهرمانی کشتی جهان ۲۰۲۲[ویرایش]

داتوناشویلی در وزن ۸۷ کیلوگرم کشتی فرنگی قهرمانی کشتی جهان ۲۰۲۲ بلگراد شرکت کرد، او در این مسابقات هاناس واگنر از آلمان، الکس بیوربرگ کسیدیس از سوئد و داوید لوسونچی از مجارستان را شکست داد و به فینال رسید. وی در فینال تورپال بیسلطانوف از دانمارک را شکست داد و مدال طلا را بدست آورد.

منابع[ویرایش]

  1. "Zurabi Datunashvili". London 2012. Archived from the original on 27 April 2013. Retrieved 6 February 2013.
  2. "Zurabi Datunashvili". Sports-Reference.com. Sports Reference. Retrieved 6 February 2013.
  3. http://www.olimpiyatkomitesi.org.tr/Sporcu-Detay/9786
  4. «دیتا بانک».
  5. «جدول مسابقات کشتی آزاد وزن ۷۵ کیلوگرم المپیک ۲۰۱۶ ریو».