رویکردهای استراتژی نوآوری در محصولات

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

نوآوری تأثیرات گسترده و طولانی­ مدتی روی قابلیت دوام یک شرکت دارد. برای یک شرکت، طراحی و نوآوری مستمر محصولات و همینطور ارائه محصولات موفق جدید انگیزه لازم برای تضمین رشد کسب ­وکار شرکت ارائه می­کند. به ویژه در طول دوره رکود اقتصادی، معرفی سریع محصولات جدید به بازار می­تواند به شرکت­ها در حفظ سودآوری کمک کند و در بسیاری از موارد حتی می­تواند به شرکت در تبدیل شکست خود به موفقیت نیز کمک نماید. شرکت­های برتر در فهرست نوآورترین شرکت­های موجود در جهان دارای ایده­ های خلاق هستند و ارزش­های جدیدی را در محصولاتشان ایجاد می­کنند، روابط کاربر و خدمات کلی را ارائه می­دهند. موردکاوی­های نوآوری شرکت­ها همچنین نشان می­دهد اجرای اثربخش نوآوری محصول یا توسعه خدمات نه تنها شاهراهی برای بقای یک شرکت است بلکه همچنین انگیزه مهمی برای حفظ رقابت­ پذیری می­باشد.

استراتژی­های نوآوری را می­توان به سه دسته طبقه­ بندی کرد:

1)  یک استراتژی نوآوری در دسته­ ی استراتژی نوآوری تکنولوژی (فنی) قرار می­گیرد اگر نسبت مخارج R&D به کل درآمد بیشتر از سایر شرکت­­های موجود در آن کسب­ وکار باشد. به علاوه، شرکت­هایی که یک استراتژی نوآوری تکنولوژی را به کار می­برند، به شدت از علائم تجاری، حق امتیاز، و حقوق پتنت خود حفاظت می­کنند. آن­ها اغلب تکنولوژی جدیدی را برای بهبود محصولات یا روش­های ساخت و تولید معرفی می­کنند و به طور مر روش­ها یا رویه­ های کاری تولید و کارآیی خود را به منظور دستیابی به اهداف شرکت بهبود می­دهند.

2)  استراتژی نوآوری به عنوان استراتژی نوآوری محصول دسته ­بندی می­گردد که شرکت­ها بتوانند محصولات یا خدمات نوآورانه­­ ای ارائه دهند، محصولات فعلی را طراحی مجدد کرده یا بهبود بخشند، خطوط محصول فعلی را گسترش دهند یا خطوط محصول جدیدی را برای معرفی محصولات منحصربه­ فرد اضافه کنند. مهمتر این که محصولاتی که با استفاده از این استراتژی­ها طراحی می­شوند با الگوهای کاربرد و مصرف مشتری بسیار سازگار هستند.

استراتژی­های نوآوری در مدیریت، استراتژی­های مورد استفاده­ی شرکت برای تغییر و انطباق با تغییرات محیطی، ساخت و مدیریت کانال­های بازاریابی، حل اثربخش شکایت­های مشتری می­باشند. آن­ها همچنین به طور فراوان روش­هایی برای ارتقاء عملکرد سازمان اتخاذ می­کنند که از آن جمله می­توان به مواردی مانند تشویق کارکنان به نوآوری کردن از طریق دادن حقوق خوب یا اعطای سود به آن­ها، یا استفاده از ارزشیابی­ های عملکرد به منظور ارزیابی خروجی­های نوآوری کسب­ شده توسط دپارتمان R&D اشاره کرد (Hsu،2012)..

منابع[ویرایش]