ویکی‌پدیا:ادغام صفحه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

ادغام یک فرایند دستی (غیرخودکار) برای یکپارچه‌سازی دو مقالهٔ موجود شبیه‌به‌هم در زیر یک نام است. با ادغام صفحه‌ها بخشی یا تمام محتوای صفحهٔ مبدأ در صفحهٔ مقصد رونوشت‌برداری می‌شود و صفحهٔ مبدأ به صفحهٔ مقصد تغییرمسیر می‌یابد.

از توضیحات این صفحه و الگوهای ادغام معرفی‌شده در این صفحه برای موارد زیر استفاده نکنید:

  • ادغام رده‌ها از راه در ویکی‌پدیا:رده‌های در حال بررسی انجام می‌شود.
  • انتقال معادل تغییر نام یک صفحه و دادن یک نام جدید به آن است. برای انتقال صفحات به عنوان جدید، می‌توانید از کلید «انتقال» که در بالای همهٔ نوشتارها موجود است استفاده کنید. برای اطلاعات بیشتر وپ:انتقال را ببینید.
  • ادغام الگوها خودش الگوی مجزایی دارد به نام {{الگو برای ادغام}} و از طریق ویکی‌پدیا:بحث الگوها انجام می‌شود که صفحه بحث مذکور فعلاً در ویکی‌پدیای فارسی موجود نیست. اگر امکان دسترسی به الگوی مقصد ادغام را ندارید فعلاً می‌توانید از قهوه‌خانه فنی استفاده کنید.

دلایل ادغام

چندین دلیل خوب برای ادغام دو صفحه وجود دارد:

  • همسانی: دو یا چند صفحه وجود دارد که دارای موضوع و گسترهٔ کاملاً یکسانی هستند.
  • هم‌پوشانی: تعداد دو یا چند صفحه وجود دارد که موضوعی نزدیک و هم‌پوشانی زیادی دارند. ویکی‌پدیا واژه‌نامه نیست، نیازی نیست برای هر مفهومی در جهان یک مدخل جداگانه وجود داشته باشد. برای مثال، اگر مقاله‌ای با عنوان «اشتعال‌پذیر» و مقاله‌ای دیگر باعنوانِ «غیراشتعال‌پذیری» داشته باشیم، می‌توان آن‌ها را در یک مقالهٔ یکتا مانند اشتعال‌پذیری با هم ادغام کرد.
  • متنی: اگر صفحه‌ای بسیار کوتاه باشد و نتوان آن در مدتی منطقی گسترش داد، اغلب پذیرفتنی است که آن را با یک مقالهٔ دیگر که موضوعی هم‌مرز دارد ادغام کنیم. برای نمونه، پدر و مادر یا فرزندان یک فرد مشهور که به‌تنهایی سرشناسی ندارند، معمولاً در بخشی از مقالهٔ آن فرد مشهور آورده می‌شوند و می‌توان مقالهٔ آن‌ها را در این بخش ادغام کرد.
  • مفهومی: اگر یک مقالهٔ کوتاه برای فهم نیاز به پیش‌زمینه‌های مطرح‌شده در یک مقالهٔ کلی‌تر داشته باشد تا خواننده بتواند آن را بفهمد. برای نمونه، شخصیت‌های ریزنقش‌ترِ یک اثر داستانی معمولاً در مقاله‌ای با عنوان «فهرست شخصیت‌های <اثر>» معرفی می‌شوند و می‌توان آن‌ها را در این مقاله ادغام کرد. همچنین ببینید: ویکی‌پدیا:سرشناسی (داستان)

در حالت‌های زیر باید از ادغام پرهیز کرد:

  • مقالهٔ حاصل از ادغام، بسیار طولانی یا «سنگین» می‌شود.
  • موضوع‌های جداگانه را بتوان در مقاله‌های طولانی‌تر مستقل (که به هم پیوند خورده‌اند) گسترش داد.
  • مقاله‌ها در مورد موضوع‌های گسسته‌ای هستند که داشتن مقالهٔ جداگانه را تضمین می‌کند، حتی اگر کوتاه باشند.

ادغام —فارغ از میزان اطلاعاتی که حفظ می‌شود— همواره باید یک تغییرمسیر (یا در برخی موارد صفحهٔ ابهام‌زدایی) بر جای بگذارد. این کار برای فراهم‌آوردن روشی مناسب برای یادکرد از تاریخچهٔ مشارکت‌های صفحهٔ مبدأ ضروری است. تغییرمسیرهای زائد به هیچ‌کس یا هیچ‌چیز ضرری نمی‌رسانند و می‌توانند در پیداکردن مقاله‌ها، برای نمونه نام‌های جایگزین، مفید باشند.

ممکن است متوجه شوید که تمام یا برخی از اطلاعات صفحهٔ مبدأ از پیش در صفحهٔ مقصد وجود دارد. مشکلی نیست، شما آزادید که اطلاعات تکراری را حذف کنید و تنها چیزهای جدید را بیفزایید. اگر چیزی وجود نداشته باشد که بتوان آن را به مقالهٔ مقصد افزود، کافیست صفحه را به آن تغییرمسیر دهید، اما خواهشمندیم این موضوع را در خلاصه ویرایش مشخص کنید.

پیشنهاد ادغام

برای پیشنهاد ادغام دو صفحه از برچسب {{ادغام با}} یا {{ادغام از}} به صورت {{ادغام با|نام صفحه مقصد}} یا {{ادغام از|نام صفحه مبدأ}} در بالای هر کدام از آن دو صفحه استفاده کنید.

صفحه‌هایی که هم‌اکنون نامزد ادغام هستند را می‌توانید در رده:مقاله‌های نامزد ادغام ببینید.

چگونه صفحه‌ها را ادغام کنیم؟

پیش از هرگونه کاری در نظر داشته باشید که هرچند در انجام برخی ادغام‌ها می‌توان جسور بود، اما در خیلی از موارد دیگر نیاز است پیش از ادغام به یک اجماع تقریبی دست یافته باشیم.

روش ادغام کردن مطالب

این روش معمولاً زمانی استفاده می‌شود که صفحه‌ها تاریخچهٔ موازی دارند. بدین معنی که تاریخچه‌ها همپوشانی زمانی دارند، مثلاً یکی از سال ۹۰ تا ۹۶ و دیگری از سال ۹۲ تا ۹۷ ویرایش شده. برای ادغام مقاله‌ها گام‌های زیر را اجرا کنید:

  1. از قسمتی/کل محتوای مقاله/مقاله‌های مبدأ رونوشت بردارید (کپی کنید) و در جای مناسبی از صفحهٔ مقصد بچسبانید (پیست کنید). بر طبق مجوز CC-BY-SA، استفاده از خلاصه ویرایش زیر هنگام ذخیره‌سازی صفحه الزامی است:
    محتوا از [[صفحهٔ مبدأ]] به اینجا ادغام شد. برای اطلاعات بیشتر [[بحث:صفحهٔ مقصد#بخش ادغام]] را ببینید.
  2. صفحهٔ مبدأ را به صفحهٔ مقصد یا بخش مناسبی از صفحهٔ مقصد تغییرمسیر دهید. برای این کار کل محتوای صفحهٔ مبدأ را با کد زیر جایگزین کنید:
    #تغییرمسیر [[صفحهٔ مقصد]] {{تغییرمسیر حاصل از ادغام}}
    اگر محتوای صفحهٔ مبدأ تنها در یک بخش از صفحهٔ مقصد ادغام شده‌است، توصیه می‌شود که صفحهٔ مبدأ را به آن بخش بخصوص از صفحهٔ مقصد تغییرمسیر دهید. برای اینکار کل محتوای صفحهٔ مبدأ را با عبارت زیر جایگزین کنید:
    #تغییرمسیر [[صفحهٔ مقصد#نام بخش]] {{تغییرمسیر حاصل از ادغام}} {{تغییرمسیر به بخش}}
    صفحه را با خلاصه ویرایش زیر (که باز هم استفاده از آن طبق CC-BY-SA الزامی است) ذخیره کنید:
    محتوا در [[صفحهٔ مقصد#<بخش مقصد، در صورتی که کاربردی است>]] ادغام شد. برای اطلاعات بیشتر [[بحث:صفحهٔ مقصد#بخش ادغام]] را ببینید.
  3. صفحهٔ بحث مقصد را با الگوی {{ادغام شد از|صفحهٔ مبدأ|تاریخ}} و صفحهٔ بحث مبدأ را با الگوی {{ادغام شد در|صفحهٔ مقصد|تاریخ}} برچسب بزنید. (برچسب‌ها را بالای صفحهٔ بحث بگذارید)
    به عنوان یک روش جایگزین، کاربران باتجربه می‌توانند از {{رونوشت |از= |شناسهٔ از= |به= |تفاوت به= |شناسهٔ به= |تاریخ=}} در صفحه‌های بحث مبدأ و مقصد استفاده کنند.
  4. ویژه:پیوند به این صفحه را برای مقالهٔ مبدأ بررسی کنید تا اگر تغییرمسیر دوتایی مهمی وجود داشت آن را سریع‌تر اصلاح نمایید. در غیر این صورت ربات‌ها معمولاً این مشکل را ظرف مدت یک تا دو روز برطرف کند.

توجه کنید که در پایان این مراحل دیگر نیازی به درخواست ادغام تاریخچه در تابلوی اعلانات وجود ندارد.

ادغام تاریخچه‌ها

در موارد خاص که تاریخچهٔ موازی بین دو صفحه وجود نداشته‌باشد، مدیران می‌توانند کل یا بخشی از تاریخچهٔ یک صفحه را در صفحهٔ دیگر ادغام کنند. با توجه به شرط نداشتن تاریخچهٔ موازی، انجام این کار همیشه امکان‌پذیر نیست و زمانی هم که امکان‌پذیر باشد انجام‌دادنش با محاسن و معایبی همراه است.

اگر خواهان ادغام‌شدن تاریخچهٔ دو صفحهٔ ادغام‌شده هستید، پیش از هرچیز دقت کنید که صفحهٔ مبدأ و مقصد تاریخچه‌های موازی نداشته‌باشند، بدین معنی که تاریخ تمام ویرایش‌هایی که قرار است ادغام شوند باید بعد یا قبل از تاریخ ویرایش‌های صفحهٔ مقصد باشد. در این صورت پس از ادغام‌کردن محتوای صفحهٔ مبدأ در صفحهٔ مقصد و تبدیل‌کردن صفحهٔ مبدأ به تغییرمسیر، ادغام تاریخچهٔ صفحه‌ها را در ویکی‌پدیا:درخواست ادغام تاریخچه درخواست دهید تا یکی از مدیران به موضوع رسیدگی کند.

موازی نبودن تاریخچه‌ها در این روش از این حیث مهم است که پس از ادغام تاریخچه‌ها، تاریخچهٔ دو صفحه به‌طور مرتب یکی پس از دیگری نمایش داده می‌شود، نه به‌صورت درهم‌وبرهم.

جستارهای وابسته