رانیا عبدالله

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
رانیا عبدالله
ملکه رانیا
ملکه رانیا در سال ۲۰۱۸
ملکه اردن
تصدی۷ فوریه ۱۹۹۹ – تاکنون
زاده۳۱ اوت ۱۹۷۰ ‏(۵۳ سال)
کویت، کویت
همسر
فرزند(ان)حسین بن عبدالله، ولیعهد اردن، ایمان، سلما، هاشم
نام کامل
رانیا یاسین
پدرفیصل
مادرالهام یاسین
امضاءرانیا عبدالله's signature

رانیا یاسین ملقب به ملکه رانیا (به عربی: الملكة رانيا العبد الله)، همسر ملک عبدالله دوم و ملکه اردن است.

ابتدای زندگی و تحصیلات[ویرایش]

در تاریخ ۳۱ اوت ۱۹۷۰ از پدر و مادر فلسطینی‌تبار،[۱] در شهر کویت به دنیا آمد. پدر و مادر او اهل طولکرم فلسطین بودند.

رانیا یاسین تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در مدرسهٔ انگلیسی کویت گذراند و در سال ۱۹۹۱ از دانشگاه آمریکایی قاهره در رشتهٔ مدیریت بازرگانی فارغ التّحصیل شد. ملکه رانیا همچنین برای مدّتی در کمپانی‌های سیتی‌بانک و اپل مشغول به کار بوده‌است. وی در سال ۱۹۹۵ در مقطع کارشناسی ارشد در رشتهٔ مدیریت از دانشگاه ژنو سوئیس فارغ‌التحصیل شد.

ازدواج[ویرایش]

آشنایی ملکه رانیا با ملک عبدالله دوم در ژانویه ۱۹۹۳ طی یک مراسم شام صورت گرفت.

پس از دو ماه، وی به نامزدی شاهزاده عبدالله دوم درآمد و بالاخره در تاریخ ۱۰ ژوئن ۱۹۹۳ با یکدیگر ازدواج کردند.

ملکه رانیا هم‌اکنون مادر چهار فرزند به نام‌های زیر است:

  • حسین
  • ایمان
  • سلما
  • هاشم

فعالیت‌ها[ویرایش]

از زمان ازدواج، ملکه رانیا از موقعیت خود برای دفاع از بخشهای مختلف جامعه در اردن و فراتر از آن استفاده کرده‌است. وی به عنوان یک چهره جهانی و یکی از ۱۰۰ زن با نفوذ در جهان، تلاش و انرژی خود را معطوف به بهبود موضوعات مختلف در سطح محلی و بین‌المللی از جمله آموزش و بهداشت کرده‌است.

آموزش[ویرایش]

طی چند سال گذشته، ملکه رانیا چندین اقدام در زمینه آموزش و یادگیری را پایه‌گذاری کرده‌است. او در ژوئیه ۲۰۰۵، با همکاری وزارت آموزش و پرورش، جایزه‌ای سالانه برای معلمان نمونه، در نظر گرفت. ملکه رئیس اولین موزه تعاملی کودکان اردن است. هدف آن تشویق و پرورش یادگیری مادام العمر برای کودکان و خانواده‌های آنها است که در مه ۲۰۰۷ تأسیس شده‌است.

بهداشت[ویرایش]

در سال ۲۰۱۱، اولین ساختمان پزشکی ویژه کودکان در اردن به نام بیمارستان کودکان ملکه رانیا ساخته شد که علاوه بر فناوری‌های برجسته پزشکی و پرسنل پزشکی متخصص و ماهر، با ساخت و ساز پیشرفته، در بالاترین استانداردهای بین‌المللی است. این بیمارستان در نتیجه یک ضرورت فوری برای بهبود خدمات پزشکی برای کودکان اردنی تأسیس شد. این بیمارستان آخرین تحولات در علوم مدرن را برای مراقبت از کودکان، به ویژه موارد پزشکی پیچیده فراهم می‌کند. در این بیمارستان علاوه بر انجام عمل‌های آندوسکوپی، پیوند اعضا مانند پیوند مغز استخوان، پیوند کلیه، پیوند کبد و حلزون گوش نیز وجود دارد.

افتخارات و سوابق[ویرایش]

خانواده سلطنتی اردن

ملکه رانیا از جمله طرفداران حقوق زنان است. در سال ۲۰۰۴ نشان کلنل ارتش اردن، از سوی همسرش پادشاه عبدالله دوم به وی اعطا گردید. در سال ۲۰۱۱ از سوی مجلهٔ هارپر و ملکه به عنوان زیباترین بانوی اول دنیا شناخته شد. نام ملکه رانیا همچنین در سال ۲۰۰۵ در میان ۱۰۰ زن قدرتمند دنیا به انتخاب مجله فوربز، در رتبهٔ ۸۰ فهرست به چشم می‌خورد.[۲]

پانویس[ویرایش]

منابع[ویرایش]

پیوند به بیرون[ویرایش]