درگاه:وقایع کنونی/وقایع ۲۵ نوامبر ۲۰۱۳

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
  • واکنش‌ها به توافق ایران و شش قدرت جهانی

به جز ایالات متحده آمریکا، بریتانیا، فرانسه، آلمان و هم‌چنین چین و روسیه که با ایران به توافق دست یافته‌اند و آن را دستاوردی تاریخی می‌دانند، کشورهای بسیاری از توافق هسته‌ای ژنو میان ایران و ۱+۵ استقبال کرده‌اند. همسایگان ایران، از جمله ترکیه، امارات متحده عربی و بحرین به استقبال این توافق رفته‌اند. هرچند، عربستان سعودی، از رقبای عمده منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران، از این توافق ابراز نگرانی کرده است. علاوه بر این، اسرائیل، که بارها برنامه هسته‌ای ایران را خطری علیه موجودیت خود معرفی کرده و از ضرورت سخت‌گیری با ایران گفته است، به تندی از توافق ژنو انتقاد کرده است. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، توافق ژنو را «اشتباهی تاریخی»‌ خوانده و کانادا نیز نسبت به این توافق ابراز تردید کرده است. بی‌بی‌سی فارسی، دویچه وله فارسی

  • لویه‌جرگه: «موافقت‌نامه با آمریکا ظرف یک ماه امضا شود»

لویه‌جرگه مشورتی کابل که برای بحث و مشورت‌دهی بر سر موافقت‌نامه امنیتی میان کابل و واشینگتن برگزار شده، این توافقنامه را با «اکثریت مطلق» تایید کرد. لویه‌جرگه هم‌چنین در قطعنامه ۳۱ ماده‌ای از حامد کرزی، رئیس‌جمهور افغانستان خواستند تا موافقت‌نامه امنیتی را تا آخر امسال امضا کند. طالبان در واکنش قطع‌نامه لویه‌جرگه را «بی‌ارزش» و اعضای آن‌را «فروخته‌شده» و «حقوق‌بگیران آمریکا» خواندند. بی‌بی‌سی فارسی + بی‌بی‌سی فارسی (واکنش طالبان)

  • آسوشیتدپرس: «ایران و آمریکا از ماه‌ها پیش مشغول مذاکرات سری بودند»

خبرگزاری آسوشیتدپرس با تکیه بر منابع اعلام نشده می‌گوید که ایران و ایالات متحده آمریکا از ماه مارس (اسفند سال گذشته یا فروردین ماه امسال) در سطوح عالی مشغول مذاکرات سری بوده‌اند. بنا به گزارش آسوشیتدپرس، این مذاکرات دست‌کم در پنج نوبت و در عمان انجام گرفته‌اند و دولت باراک اوباما انجام مذاکرات محرمانه را از متحدان اصلی خود، از جمله اسرائیل، پنهان نگاه داشته بود. به گفته آسوشیتدپرس حلقه بسیار کوچکی از مقام‌های آمریکایی در جریان مذاکرات سری با ایران بوده‌اند. بی‌بی‌سی فارسی، تلگراف (انگلیسی)، سی‌بی‌اس نیوز (انگلیسی)