درگاه:فرمول یک

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

صفحه اصلی   رده‌ها و موضوعات   درگاه‌ها و پروژه‌ها

درگاه فرمول یک

فرمول یک، که به اختصار «F1» نوشته می‌شود و به مسابقات اتومبیل‌رانی جایزه بزرگ نیز مشهور است، نوعی از مسابقات اتومبیل‌رانی است که در میان خودروی مسابقه‌ای چرخ‌باز برگزار می‌شود. فدراسیون بین‌المللی اتومبیل‌رانی (FIA)، سازمان‌دهی ورزش‌های موتوری و مسابقات اتومبیل‌رانی را بر عهده دارد.

زمانی که فرانسوی‌ها در سال ۱۹۰۶ نخستین گراند پری (جایزه بزرگ) را برگزار کردند، فکرش را نمی‌کردند که به مسابقه بزرگی تبدیل شود. نخستین مسابقه ۳۲ خودرو را دربرمی‌گرفت که در مسیری به مسافت ۱۰۴ کیلومتر در نزدیکی لومان برگزار شد و دو روز به طول انجامید. خودروی برنده یک رنو تحت هدایت فرنس سیز مجارستانی بود که سرعت متوسطی برابر ۱۰۰ کیلومتر در ساعت داشت. از آن شروع ساده، فرمول یک متولد شد و با گذر زمان در این سال‌ها به یکی از پرطرفدارترین ورزش‌های دنیا تبدیل شده‌است.
ادامه…

نوشتار برگزیده

مسابقات قهرمانی جهان فرمول یک فصل ۲۰۲۰ (به انگلیسی: ‎2020 FIA Formula One World Championship‎) یک مسابقهٔ موتوری در حال انجام میان خودروهای فرمول یک است که به عنوان هفتاد و یکمین دور از مسابقات قهرمانی جهان فرمول یک در حال برگزاری است. این مسابقات از سوی فدراسیون بین‌المللی اتومبیل‌رانی (فیا)، هیئت حاکم بر ورزش‌های موتوری بین‌المللی، به عنوان بالاترین کلاس برای رقابت میان خودروهای مسابقه‌ای چرخ‌باز قلمداد می‌شود. این مسابقهٔ قهرمانی، که از ماه مارس آغاز شده و در ماه دسامبر پایان می‌یابد، طی بیست و دو گرند پری انجام می‌پذیرد. رانندگان برای کسب عنوان رانندهٔ قهرمان جهان، و تیم‌های برای دستیابی به جایگاه سازندهٔ قهرمان جهان با یکدیگر رقابت می‌کنند. در فصل ۲۰۲۰،هزارمین گرند پری فراری در کشور ایتالیا برگزار شد.

لوئیز همیلتون، پس از کسب هفتمین قهرمانی خود در این فصل، به عنوان رانندهٔ قهرمان حال حاضر جهان شناخته می‌شود. همچنین تیم مرسدس شش بار پشت سر هم قهرمان مسابقات فرمول یک شد.

زندگی‌نامهٔ برگزیده

لوئیز کارل دیویدسون همیلتون (به انگلیسی: Lewis Carl Davidson Hamilton) (زادهٔ ۷ ژانویه ۱۹۸۵) رانندهٔ انگلیسی مسابقات فرمول یک از تیم مرسدس آام‌گ پتروناس است. او در سال ۲۰۰۸ قهرمان مسابقات جهانی فرمول یک شده‌است. همیلتون در کودکی و در حالی که ده سال سن داشت، با ران دنیس، یکی از مربیان مک‌لارن آشنا شد و از همان وقت اعلام کرد که «من می‌خواهم روزی رانندهٔ مک‌لارن شوم». کمتر از سه سال بعد مک‌لارن و مرسدس در حالی که به دنبال رانندگان جوان بودند با وی آشنا شدند.

همیلتون در اولین فصل حضورش در فرمول یک به عضویت تیم مک‌لارن-مرسدس درآمد و در سال ۲۰۰۷ مقام دوم را پس از کیمی رایکونن بدست آورد و در سال بعد قهرمان جهان شد. سپس چهار فصل متوالی از ایستادن بر یکی از سکوهای سه‌گانه بازماند و در آغاز فصل ۲۰۱۳ به تیم مرسدس پیوست.

همیلتون در فصل ۲۰۱۳ به مقام چهارم رسید و پس از آن در دو فصل متوالی در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ قهرمان شد. در فصل ۲۰۱۵ در گراند پری ایالات متحده توانست اول شود و قهرمانی خود را پیش از سه مسابقهٔ پایانی تثبیت کند. در فصل ۲۰۱۶، همیلتون شروع خوبی نداشت و در پنج گراند پری ابتدایی فصل، موفق به کسب مقام اول نشد. او در استرالیا دوم شد، در بحرین سوم شد، در چین حتی روی سکو نرفت و هفتم شد و در روسیه نیز دوم شد. در اسپانیا نیز با برخوردی که با هم‌تیمی‌اش، نیکو روزبرگ داشت موفق نشد حتی رقابت را به‌پایان برساند. با آغاز گراند پری موناکو، لوییس همیلتون موفق شد در ۶ گراند پری از ۷ گراند پری مقام نخست را کسب کند تا جایگاهی فوق‌العاده خوب در جدول رانندگان به‌دست‌آورد. او در جریان پیروزی در گراند پری اتریش، با هم‌تیمی خود، نیکو روزبرگ مشکل جدی پیدا کرد. در ادامه و در ۵ گراند پری بلژیک، ایتالیا، سنگاپور، مالزی و ژاپن همیلتون نتوانست آن‌چنان‌که باید عملکرد خوبی داشته باشد و درحالی که در سنگاپور بدشانسی هم آورد، شرایط بدی در جدول پیدا کرد. او تا پیش از آغاز گراند پری ایالات متحده آمریکا، ۳۳ امتیاز با جایگاه اول و هم‌تیمی‌اش، نیکو روزبرگ فاصله داشت.
ادامه…

تیم‌های فرمول یک

شرکت هاس فرمولا با مسئولیت محدود با نام مسابقاتی تیم فرمول یک هاس یک تیم مسابقه‌ای آمریکایی دارای مجوز شرکت در مسابقات فرمول یک است که توسط جین هاس، یکی از مالک‌های تیم شرکت‌کننده در سری جام مانستر انرژی نسکار، در آوریل ۲۰۱۴ تأسیس شده‌است. در ابتدا، فصل ۲۰۱۵ به‌عنوان زمان اولین حضور این تیم در مسابقات فرمول یک معین شده‌بود، اما بعداً تصمیم بر این شد که ورود هاس به مسابقات به فصل ۲۰۱۶ موکول شود.
ادامه…

مسابقه بعدی


جایزه بزرگ ایمولا(مسابقه دوم)

مسافت پیست:۴٫۹۰۹ کیلومتر (۳٫۰۵۰ مایل)
سریع‌ترین دور:لوییس همیلتون(۲۰۲۰)

گرند پری‌ها

جایزه بزرگ صخیر ۲۰۲۰، شانزدهمین مسابقه از فصل ۱۷ مسابقه ای فرمول یک ۲۰۲۰ بود که در پیست صخیر و مسیر کوچکتر در ۸۷ دور برگزار شد.اتفاق عجیب این مسابقه حضور جورج راسل و اشتباه بزرگ مرسدس بود.راسل در رتبه دوم داشت برای اول شدن می جنگید که تایر پنچر شده و تیم مرسدس به اشتباه لاستیک والتری بوتاس بنابراین مجبور میشود دوباره به پیت برگردد.او در رتبه ۹ ام و با امتیاز اضافه سریع ترین دور اولین امتیاز کل دوران حرفه ای اش را گرفت ادامه…

پیست‌ها

نوشتارهای برگزیده

نگارهٔ برگزیده

گفتاورد

«مسابقه دادن، رقابت کردن، این در خون من است. من تمام عمرم را مسغول این کار بوده‌ام و این برای من اولویت دارد.»

آیرتون سنا

رده‌بندی کنونی مسابقات جهانی

قهرمانی رانندگان قهرمانی سازندگان
نام تیم امتیاز سازنده امتیاز
بریتانیا لوئیز همیلتون مرسدس ۳۴۷ آلمان مرسدس ۵۷۳
فنلاند والتری بوتاس مرسدس ۲۲۳ اتریش رد بول ریسینگ-هوندا ۳۱۹
هلند ماکس فرستاپن رد بول ریسینگ-هوندا ۲۱۴ بریتانیای کبیر مک‌لارن رنو ۲۰۲

نتایج تا پایان فصل ۲۰۲۰

اخبار فصل جاری مسابقات

آیا می‌دانید

زادروزها

زادروزها در فرمول یک: ۲ مه

درگاه‌های مرتبط

فرمول یک در ویکی‌کتاب  فرمول یک در ویکی‌انبار فرمول یک در ویکی‌خبر  فرمول یک در ویکی‌گفتاورد  فرمول یک در ویکی‌نبشته  فرمول یک در ویکی‌واژه 
راهنما و کتاب‌ها نگاره‌ها و رسانه رویدادها گفتاوردها متون واژگان