درسو اوزالا (کتاب)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
درسو اوزالا
نویسنده(ها)ولادیمیر آرسنیف
کشورایالات متحده
زبانانگلیسی
گونه(های) ادبیسفرنامه
ناشرMcPherson
شابکشابک ‎۹۷۸−۰−۹۲۹۷۰۱−۴۹−۳
درسو اوزالا، عکس از و. آرسنیف

درسو اوزالا (روسی: Дерсу Узала؛ عنوان‌های جایگزین در ایالات متحده: With Dersu the Hunter و Dersu the Trapper) یک شرح حال نوشتهٔ جستجوگر روسی، ولادیمیر آرسنیف است که عمدتاً متمرکز بر سفرهایی است که به همراه درسو اوزالای شکارچی رفته‌است. کتاب در سال ۱۹۲۳ انتشار یافته‌است.

طرح[ویرایش]

کتاب آرسنیف در مورد سفرهای او در حوضه رودخانه اوسوری در شرق دور روسیه است. درسو اوزالا (زادهٔ ۱۸۴۹ - مرگ ۱۹۰۸) یک شکارچی از مردمان نانای بود که در طول سالهای ۱۹۰۲–۱۹۰۷ به عنوان راهنما برای اقدامات نقشه‌برداری آرسنیف وی و گروهش را همراهی می‌کرد و آنها را از گرسنگی و سرما را نجات می‌داد. آرسنیف او را مردی بزرگ توصیف کرده‌است، یک روح‌باور که حیوانات و گیاهان را با انسان برابر می‌بیند. از سال ۱۹۰۷، آرسنیف درسو را دعوت کرد تا در خانه اس در خاباروفسک زندگی کند، چراکه بینایی و دیگر حواس اوزالا با بالا رفتن سن شروع به ضعیف شدن کرده بودند و باعث ناتوانی او در شکار شده بودند. در بهار ۱۹۰۸، درسو با آرسنیف وداع کرد و به خانه اش در سرزمین پریمورسکی برگشت؛ جایی که اندکی بعد در همان‌جا کشته شد. بر اساس کتاب آرسنیف، درسو اوزالا در نزدیکی شهر کورفووسکی به قتل رسید و در یک قبر بی نشان در تایگا دفن شد.

نسخه‌های روسی[ویرایش]

  • Дерсу Узала. Сквозь тайгу Издательство: Терра - Книжный клуб (۱۹۹۷) Н. Е. Кабанова (ed.) EAN 9785300010973 (English: Dersu Uzala. Taiga Publishing House: Terra Book Club) (1997) N. ya. Kabanov (ed.) EAN 9785300010973)

ترجمه‌های انگلیسی[ویرایش]

فیلم‌های اقتباس شده[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. «فیلم: وقتی شکارچی شکار می‌شود». تابناک. ۱۵ شهريور ۱۳۹۲. دریافت‌شده در ۱۷ مارس ۲۰۱۹. تاریخ وارد شده در |تاریخ= را بررسی کنید (کمک)