خیرالله طلفاح

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
خیرالله طلفاح
شهردار بغداد
رئیس‌جمهورصدام حسین
اطلاعات شخصی
زاده۱۹۱۰
روستای عوج، ۵ کیلومتری جنوب تکریت
درگذشته۱۹۹۳
ملیت عراق
حزب سیاسیحزب بعث عراق
فرزندانساجده طلفاح (۱۹۳۷–)
عدنان خیرالله (۱۹۸۹–۱۹۳۹)
لوی طلفاح
پیشهنظامی، سیاستمدار
تخصصاز اعضای بلندپایه حزب بعث عراق

خیرالله طلفاح المسلط (۱۹۹۳–۱۹۱۹) از اعضای بلندپایه حزب بعث عراق، دایی و پدر همسر اول صدام حسین ساجده خیرالله طلفاح و پدر عدنان خیرالله وزیر دفاع عراق (۱۹۷۹–۱۹۸۹) بود. پسر کوچکتر او لوی طلفاح مدتی رئیس فدراسیون هندبال عراق بود. خیرالله مدتی فرماندار بغداد بود.

زندگی[ویرایش]

او در روستای العوجاء (پنج کیلومتری جنوب تکریت) به دنیا آمد، در آغاز کار به عنوان معلم مشغول به کار شد و به منطقه کرخ در بغداد رفت و در آنجا اعتقادات ملی گرایانه ای گرفت. به عنوان افسر ارتش در تکریت کار می‌کرد و یک ملی‌گرای عرب بود.

در ۱۹۴۰ جزوه‌ای ۱۰ صفحه‌ای نوشت با عنوان سه چیز که خدا نباید می‌آفرید: ایرانیان، یهودیان و مگس این جزوه پس از آغاز جنگ ایران و عراق در سال ۱۹۸۱ دوباره منتشر شد و به کتابهای درسی مدارس عراق نیز راه یافت.[۱]

خیرالله به دلیل حمایت از انقلاب علیه انگلیس در جنگ جهانی دوم به مدت پنج سال زندانی شد و متعاقباً در سال ۱۹۴۱ از ارتش اخراج شد.

وی پس از کودتای ۲۶ تیر ۱۳۴۷ یا ۱۷ تموز ۱۹۶۸ به فرمانداری بغداد منصوب شد و پس از بازنشستگی به عنوان نویسنده و مورخ مشغول به کار شد. و تا زمان مرگ در سال ۱۹۹۳ یکی از سرکردگان جعل تاریخی در عراق بود.

کتاب «شما بهترین امتی بودید که خلق شد: مطالعاتی در تاریخ و تمدن عربی-اسلامی» که در شش بخش در دو مجلد بزرگ تهیه شده‌است، مهم‌ترین کتاب منتشر شده او در این دوره محسوب می‌شود.

در دهه ۸۰ یکی از پاهای خیرالله طلفاح به دلیل دیابت قطع شد و تا زمان مرگ روی ویلچر بود. گفته شده‌است که وی در زمان جوانی با دستگاه اطلاعاتی انگلستان ارتباط داشته‌است و صدام بغض و کینه نسبت به شیعیان را از وی به ارث برده‌است.[۲]

آثار[ویرایش]

  • سه چیز که خدا نباید می‌آفرید: ایرانیان، یهودیان و مگس.
  • شما بهترین امتی بودید که خلق شد: مطالعاتی در تاریخ و تمدن عربی-اسلامی

جستارهای وابسته[ویرایش]

پانویس[ویرایش]

  1. «Latest News, Breaking News and Current News from the UK and World - Telegraph - Telegraph». بایگانی‌شده از اصلی در ۱۱ مارس ۲۰۰۷. دریافت‌شده در ۱۶ ژوئیه ۲۰۲۱.
  2. میخائیل رمضان (۱۳۸۱شبیه صدام، سوره مهر، ص. ۱۶۶، شابک ۹۶۴-۴۷۱-۶۷۸-۷

منابع[ویرایش]

  • ویکی‌پدیای انگلیسی