حلیم الضبع

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
حلیم الضبع
اطلاعات پس‌زمینه
نام تولدحلیم عبدالمسیح الضبع
زاده۴ مارس ۱۹۲۱
محلهٔ السکاکینی، قاهره، مصر
خاستگاهمصر مصری
ایالات متحده آمریکا آمریکایی
درگذشته۲ سپتامبر ۲۰۱۷ (۹۶ سال)
ژانرموسیقی الکترونیک، موسیقی رایانه‌ای، موسیقی کانکریت
پیشه(ها)آهنگساز، نوازنده، موسیقی‌شناسِ قومی، مدرس موسیقی
ساز(ها)پیانو، سینث‌سایزر

حلیم عبدالمسیح الضبع (عربی: حليم عبد المسيح الضبع؛ Ḥalīm ʻAbd al-Masīḥ al-Ḍabʻ؛ زادهٔ ۴ مارس ۱۹۲۱ - درگذشته ۲ سپتامبر ۲۰۱۷) یک آهنگساز، نوازنده، موسیقی‌شناسِ قومی و مدرس موسیقی اهل مصر و ایالات متحده آمریکا بود.

زندگی‌نامه[ویرایش]

حلیم الضبع به یکی از خانواده‌های بزرگ و ثروتمند ارتدکس قبطی تعلق دارد که پیش‌تر، از ناحیهٔ ابو تیج واقع در استان اسیوط در مصر علیا مهاجرت بودند و در سال ۱۹۳۲ میلادی در مصر الجدیده ساکن شدند. معنای لغوی نام‌خانوادگی وی، «کفتار» است که چندان در کشور مصر رایج نیست. پدر او کشاورز بود و حلیم نیز در سال در رشتهٔ مهندسی کشاورزی تحصیل کرد و در سال ۱۹۴۵ مدرک لیسانس خود را از دانشگاه قاهره دریافت داشت. در همان هنگام، او به فراگیری موسیقی و همچنین نوازندگی و آهنگسازی پرداخت و با آنکه شغل اصلی‌اش، «مشاور کشاورزی» بود، اما در اواسط دههٔ ۴۰ میلادی به‌سبب سبک خاصِ نوازندگی‌اش با پیانو و همچنین آهنگ‌های مبتکرانه‌اش، در مصر شهرت یافت.

حلیم در دههٔ ۵۰ میلادی از طریق برنامه فولبرایت به آمریکا آمد و زیر نظر استادانی چون «جان دانلد راب» و «ارنست کرنک» (دانشگاه نیومکزیکو)، «فرانسیس جود کوک» (کنسرواتوار موسیقی نیو انگلند در بوستون)، «آرون کوپلند»، «اروینگ فاین» و «لوئیجی دالاپیکولا» (مرکز موسیقی برک‌شِر) و «اروینگ فاین» (دانشگاه برندایس) به فراگیری موسیقی و تکمیل معلوماتش در این زمینه پرداخت.

وی یکی از پیشگامان موسیقی الکترونیک است[۱] و در سال ۱۹۴۴ میلادی، یکی از نخستین نمونه‌های «موسیقی نواری»[۲] یا «موسیقی کانکریت» را ارائه کرد.

از اواخر دههٔ ۵۰ تا اوایل دههٔ ۶۰ میلادی، او در مرکز موسیقی رایانه‌ای به ساخت و ارائهٔ آثاری تأثیرگذار پرداخت.[۳] وی یکی از برندگان کمک‌هزینه گوگنهایم بود.

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. Holmes, Thom (2008). "Early Synthesizers and Experimenters". Electronic and experimental music: technology, music, and culture (3rd ed.). Taylor & Francis. p. 156. ISBN 0-415-95781-8. Retrieved 2011-06-04.
  2. "The Wire, Volumes 275-280", The Wire, p. 24, 2007, retrieved 2011-06-05
  3. Holmes, Thom (2008). "Early Synthesizers and Experimenters". Electronic and experimental music: technology, music, and culture (3rd ed.). Taylor & Francis. pp. 153–4 & 156–7. ISBN 0-415-95781-8. Retrieved 2011-06-04.

پیوند به بیرون[ویرایش]