جی‌لوید ساموئل

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
جی‌لوید ساموئل
ساموئل با پیراهن استقلال در سال ۲۰۱۳
اطلاعات شخصی
زادروز ۲۹ مارس ۱۹۸۱[۱]
زادگاه سان فرناندو، ترینیداد و توباگو
تاریخ مرگ ۱۵ مهٔ ۲۰۱۸ (۳۷ سال)
محل مرگ های لی، چشر شرقی، انگلستان
قد ۱٫۸۰ متر (۵ فوت ۱۱ اینچ)
پست مدافع / هافبک
باشگاه‌های جوانان
سنراب
وستهام یونایتد
چارلتون اتلتیک
۱۹۹۷–۱۹۹۹ استون ویلا
باشگاه‌های حرفه‌ای*
سال‌ها باشگاه‌ها بازی (گل)
۲۰۰۷−۱۹۹۹ استون ویلا ۱۶۹ (۲)
۲۰۰۲−۲۰۰۱جیلینگام (قرضی) ۸ (۰)
۲۰۱۱−۲۰۰۷ بولتون واندررز ۷۱ (۰)
۲۰۱۱کاردیف سیتی (قرضی) ۶ (۰)
۲۰۱۴−۲۰۱۱ استقلال ۶۰ (۱۰)
۲۰۱۴–۲۰۱۵ پیکان ۲۷ (۰)
۲۰۱۷–۲۰۱۸ اگرتون ۸ (۰)
مجموع ۳۴۹ (۱۲)
تیم ملی
۱۹۹۹–۲۰۰۰ زیر ۱۸ سال انگلستان ۴ (۰)
۲۰۰۱ زیر ۲۰ سال انگلستان ۱ (۰)
۲۰۰۱–۲۰۰۴ زیر ۲۱ سال انگلستان ۷ (۰)
۲۰۰۹ ترینیداد و توباگو ۲ (۰)
دوران مربیگری
۲۰۱۷–۲۰۱۸ اگرتون
  • تعداد بازی‌ها و گل‌ها فقط مربوط به بازی‌های لیگ داخلی است.

جی‌لوید ساموئل (به انگلیسی: Jlloyd Samuel) (زادهٔ ۲۹ مارس ۱۹۸۱) بازیکن فوتبال اهل انگلستان بود.

پیشینهٔ باشگاهی[ویرایش]

استون ویلا[ویرایش]

جی‌لوید ساموئل در شهر سن فرناندو در ترینیداد و توباگو به دنیا آمد. نام کوچک غیرمعمول او به صورت جـِی-لوید (به انگلیسی: Jay-Lloyd) تلفظ می‌شود.[۲] او در دههٔ ۱۹۹۰ به آکادمی سنت ژوزف در بلک‌هیث لندن پیوست. در آن‌جا یکی از اعضای شاخص تیم فوتبال مدرسه در میان تیم‌های مدارس پسرانه لندن بود. پیش از امضای نخستین قرارداد حرفه‌ای با استون ویلا، ساموئل دوران جوانی خود را در چارلتون اتلتیک سپری کرد. در آن هنگام چارلتون اتلتیک با استون ویلا وارد منازعه شده بود و ویلا به بازیکن‌گیری غیرقانونی از سیستم جوانان چارلتون متهم بود. در دادگاه اتحادیهٔ فوتبال انگلیس که برای رسیدگی به این اتهام بر پا شده بود، جان گرگوری مربی ویلا اعلام کرد که با ساموئل قرارداد امضا شده، اما انتظار نمی‌رود که او برای تیم اصلی باشگاه به میدان برود.

ساموئل در جوانی مدتی برای تیم سنراب[۳] در «لیگ یکشنبه»[پانویس ۱] انگلستان و سپس در وستهام یونایتد بازی کرد. پس از این دوره‌ها، آغاز کار ساموئل در استون ویلا از دقیقهٔ ۵۱ بازی برابر چستر سیتی در چارچوب دور دوم کارلینگ کاپ (جام اتحادیه باشگاه‌های انگلستان) در ۲۱ سپتامبر ۱۹۹۹ بود؛ دیداری که با نتیجهٔ ۵−۰ به سود استون ویلا به پایان رسید. در ابتدای حضور در استون ویلا، ساموئل مدتی به‌طور قرضی راهی گلینگهام شد و در آن‌جا ۷ حضور کامل و یک حضور به عنوان بازیکن جایگزین را در فاصلهٔ ۲۵ اکتبر تا ۳ دسامبر ۲۰۰۱ در کارنامه ثبت کرد.

در این دوره ساموئل برای همراهی تیم جوانان انگلستان در بازی‌های قهرمانی زیر ۲۱ سال اروپا فراخوانده شد، اما در آستانهٔ این بازی‌ها از ناحیهٔ کشالهٔ ران دچار آسیب‌دیدگی شد و برای مدتی از میادین دور شد.

هنگامی که گراهام تیلور مربی‌گری ویلا را بر عهده گرفت، ساموئل برای به دست آوردن جای ثابتی در تیم مطمئتر شد. هر چند که بهترین فصل او در فوتبال جزیره، فصل ۰۴−۲۰۰۳ بود که تحت هدایت دیوید اولری مربی تازهٔ باشگاه، ساموئل به یکی از بهترین دفاع چپ‌های لیگ برتر تبدیل شد و برای بازی تیم ملی انگلستان در برابر تیم ملی سوئد انتخاب شد.[پانویس ۲] در طول این فصل نخستین گل خود را با پیراهن ویلا در بازی برابر چارلتون به ثمر رساند.[۴] دومین گل او نیز در برابر همین تیم و در دیدار بیرون از خانه به ثمر رسید.[۵] ساموئل در این فصل همچنین در بازی برابر تیم آینده‌اش بولتون واندررز در دیدار نیمه‌پایانی جام اتحادیه برای ویلا گل‌زنی کرد.[۶]

ساموئل همراه با استون ویلا توانست عنوان نایب قهرمانی جام حذفی انگلیس فصل ۲۰۰۰-۱۹۹۹ را کسب کند.

در سال ۲۰۰۵ ساموئل تصمیم گرفت در جام جهانی فوتبال ۲۰۰۶ آلمان برای تیم ملی ترینیداد و توباگو به میدان برود که این درخواست او توسط فیفا رد شد. او در اظهار نظری عنوان کرد:

شاید مردم مرا به پریدن روی ارابهٔ موسیقی متهم کنند [کنایه از فرصت‌طلبی]، اما من احساس می‌کنم که ترینیدادی هستم.

ساموئل تا آن هنگام در تیم‌های ملی زیر ۱۸ سال و زیر ۲۱ سال انگلستان بازی کرده بود و برای دیدار دوستانه برابر سوئد نیز به اردوی تیم بزرگسالان انگلیس دعوت شده بود.[۷]

در فصل ۰۵−۲۰۰۴، جایگاه ثابت ساموئل در ترکیب تیم تا اندازه‌ای به خطر افتاده بود. این شرایط بر بازی ساموئل نیز تأثیر می‌گذاشت و او گهگاه همچون دوران نخست آغاز فوتبال‌اش عصبی و متزلزل نشان می‌داد. در فصل ۰۶−۲۰۰۵ ویلفرد بوما مدافع تیم ملی هلند که از پی‌اس‌وی آیندهوون به استون ویلا آمده بود، جای ساموئل را در ترکیب اصلی تیم از آن خود کرده بود. در این میان آسیب‌دیدگی‌های مختلف نیز فرصت بازی را از او می‌گرفت. هر چند که ساموئل در چند بازی که فرصت حضور در ترکیب ثابت را پیدا کرد، نشان داد که دوباره اعتماد به نفس و آمادگی خود را به دست آورده‌است.

سرانجام در مارس ۲۰۰۷، او در وبگاه شخصی خود نوشت که زمان حضورش در استون ویلا به دلیل کمبود فرصت حضور در ترکیب تیم به پایان رسیده‌است.

بولتون واندررز[ویرایش]

جی‌لوید ساموئل با پیراهن بولتون واندررز

روز ۱ ژوئیه ۲۰۰۷ با بولتون واندررز قراردادی ۴ ساله امضا کرد.[۸] او در همهٔ بازی‌های بولتون در فصل ۰۹−۲۰۰۸ بازی کرد.

کاردیف سیتی[ویرایش]

در ۲۴ مارس ۲۰۱۱ ساموئل به صورت قرضی از بولتون راهی کاردیف سیتی شد و تا پایان فصل پیراهن شمارهٔ ۲۱ این تیم را به تن کرد. کاردیف ساموئل را جایگزین کاپیتان مصدوم خود مارک هادسون نموده بود. ساموئل در فصل ۱۱−۲۰۱۰ به دلیل آسیب‌دیدگی برای بولتون بازی نکرده بود[۹] و در پایان این فصل نیز قرارداد ۴ ساله‌اش با این باشگاه به پایان رسید و بازیکن آزاد شد.[۱۰]

پس از جدا شدن از بولتون ساموئل در ۱۹ ژوئیه ۲۰۱۱ به‌طور آزمایشی به باشگاه لیدز یونایتد ملحق شد. باشگاهی که هم‌تیمی سابق‌اش سیمون گری‌سون سرمربی آن بود. در بعد از ظهر همان روز او در دیداری برابر راچدیل در ترکیب اصلی تیم بود.[۱۱] حضور ساموئل در لیدز چندان طولانی نبود و پس از یک آسیب‌دیدگی از همراهی کردن این باشگاه بازماند. پس از آن برای وستهام یونایتد در یک دیدار پیش‌فصل برابر رئال زاراگوزا به میدان رفت. هر چند که وستهام و ساموئل بر سر یک قرارداد دائم به توافق نرسیدند.

استقلال[ویرایش]

در اواخر دسامبر ۲۰۱۱ جی‌لوید ساموئل در نقل و انتقالات زمستانی به باشگاه استقلال تهران در لیگ حرفه‌ای فوتبال ایران پیوست.[۱۲] او در استقلال دوباره کنار آندرانیک تیموریان هم‌بازی پیشین خود در بولتون واندررز بازی می‌کرد.[۱۳] نخستین بازی ساموئل با پیراهن استقلال در روز ۱۰ ژانویهٔ ۲۰۱۲ (۲۰ دی ۱۳۹۰) در دیدار بیرون از خانه برابر داماش گیلان بود که با برتری ۱−۰ استقلال همراه بود.[۱۴] او در این فصل با استقلال جام حذفی فوتبال ایران ۹۱–۱۳۹۰ را به دست آورد.[۱۵][۱۶][۱۷]

پس از پایان این فصل و دگرگونی در کادر فنی باشگاه، در بارهٔ ادامه حضور ساموئل در استقلال اخبار گوناگونی شنیده می‌شد.[۱۸] او پیشنهادهایی از انگلستان و کشورهای جنوبی خلیج فارس[۱۹] داشت اما در نهایت قرارداد خود را برای یک فصل دیگر با استقلال تمدید کرد.[۲۰] ساموئل در بازی‌های نخست فصل ۹۲–۱۳۹۱ کمتر فرصت حضور در ترکیب تیم را به دست می‌آورد[۱۹] و در همان هفته‌های نخست فصل گمانه‌زنی‌هایی در بارهٔ معاوضهٔ او با یک بازیکن مهاجم نیز مطرح شد. اما او به زودی توانست جایگاه خود را در ترکیب اصلی استقلال تثبیت کند و به یکی از بازیکنان تأثیرگذار امیر قلعه‌نویی در این فصل بدل شود.[۲۱] ساموئل در پایان این فصل به همراه تیم استقلال عنوان قهرمانی لیگ خلیج فارس را به دست آورد.[۲۲] او به واسطه بازی‌های خوب خود تبدیل به یکی از محبوب‌ترین بازیکنان استقلال شد و رسانه‌های ورزشی به او لقب "الماس سیاه" را دادند.[۲۳]

عکس تیمی استقلال همراه با ساموئل در لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۱۳

وی بهترین گلزن خارجی تاریخ باشگاه استقلال تا قبل از سال ۱۳۹۸ محسوب می‌شد[۲۴]

لیست برترین گلزنان خارجی تاریخ استقلال تهران تا قبل از سال ۱۳۹۸ به شرح زیر بود.[۲۵]

جی لوید ساموئل ۱۰ گل

گوران یرکوویچ ۹ گل

فابیو جانواریو ۸ گل

کرار جاسم ۶ گل

همچنین وی بیشترین بازی (۹۱ بازی) یک بازیکن خارجی برای استقلال را انجام داده است.[۲۶]

لیست بیشترین بازی در بین بازیکنان خارجی تاریخ استقلال تهران به شرح زیر است.

جی لوید ساموئل ۹۱ بازی

فابیو جانواریو ۷۸ بازی

هرایر مکویان ۷۵ بازی

پیکان[ویرایش]

وی در سال ۲۰۱۴ به تیم پیکان تهران پیوست و توانست ۲۷ بازی برای این تیم انجام دهد.[۲۷]ساموئل همراه با پیکان توانست مقام سوم جام شهدا ۱۳۹۳ را کسب کند، پیکان در بازی نیمه نهایی در وقت قانونی یک بر یک مساوی و در ضربات پنالتی سه بر دو از تیم تراکتور شکست خورد و در بازی رده بندی تیم ملوان بندرانزلی را شکست داد و عنوان سومی اولین دوره جام شهدا را کسب کرد. لازم به ذکر است که تراکتور در بازی فینال در وقت قانونی ۱ بر ۱ مساوی و در ضربات پنالتی ۵ بر ۴ تیم استقلال را شکست داد و عنوان قهرمانی اولین دوره جام شهدا را کسب کرد.[۲۸][۲۹]

آگرتون[ویرایش]

ساموئل بعد از جدایی از پیکان به عنوان بازیکن مربی به تیم اگرتون در لیگ Non-League انگلستان در سطح هفتم فوتبال انگلیس پیوست.[۳۰]

درگذشت[ویرایش]

جی لوید در تاریخ ۱۵ مه ۲۰۱۸ بعد از رساندن بچه ها به مدرسه، قصد داشت به محل تمرین اگرتون برود؛ ساعت ۷:۴۰ دقیقه بود و جاده “های لی” چندان شلوغ نبود اما در یک پیچ خطرناک، ناگهان یک “ون” سر راه ماشین رنج روور او سبز شد؛ این اتفاق در منطقه وارینگتون اتفاق افتاد خودروی وی دچار آتش سوزی شد، ۱۵ دقیقه بعد وقتی نیروهای امداد به محل حادثه رسیده بودند، ستاره سابق استون ویلا از دنیا رفته بود.

اشلی یانگ، هافبک سابق منچستریونایتد، در موردش نوشت:” فراموش نمی کنم که چگونه من را زیر بال و پرت گرفتی و کمک کردی تا در تیم جا بیفتم.”

در مورد مرگ او شبهات وجود دارد که هم اکنون به نتایجی نرسیده و خانواده وی در صدد تحقیقات بیشتر نسبت به این موضوع هستند و احتمال زنده بودن ساموئل را می‌دهند.[۳۱]

استون ویلا برای بازی پلی آف چمپیونشیپ در آن شب مقابل میدلزبرو بازوبندهای مشکی پوشید .  باشگاه او در زمان مرگ او، اف سی اگرتون، تمام بازی های باقی مانده در آن فصل را به نشانه احترام لغو کرد.

آمار باشگاهی[ویرایش]

آخرین به روز رسانی: ۲۱ ژانویه ۲۰۱۵

آمار کل دوران بازیگری

منبع:ترانسفرمارکت

افتخارات[ویرایش]

جستارهای وابسته[ویرایش]

پانویس[ویرایش]

  1. لیگ یکشنبه اصطلاحی است که در انگلستان به لیگ‌های اتحادیهٔ فوتبال که در روز یکشنبه (مخالف روال معمول برگزاری بازی‌ها در روزهای شنبه) برگزار می‌شوند، گفته می‌شود. در این لیگ بازیکنانی که هنوز به سطوح بالاتر راه پیدا نکرده‌اند یا بازیکنانی که وقت کم‌تری برای فوتبال دارند و تنها برای عشق و علاقه به بازی می‌پردازند، حضور دارند.
  2. در این بازی ساموئل روی نیمکت انگلستان بود و به او بازی نرسید.

منابع[ویرایش]

  1. Hugman, Barry J., ed. (2005). The PFA Premier & Football League Players' Records 1946–2005. Queen Anne Press. p. 544. ISBN 1-85291-665-6.
  2. "Aston Villa squad guide" [راهنمای ترکیب استون ویلا] (به انگلیسی). بی‌بی‌سی. ۱۳ می ۲۰۰۰. Retrieved 27 February 2013. {{cite web}}: Check date values in: |تاریخ= (help)
  3. "Lessons from Senrab's soccer school" [درس‌هایی از مدرسهٔ فوتبال سنراب] (به انگلیسی). بی‌بی‌سی. ۳۰ مارس ۲۰۰۴. Retrieved 27 February 2013.
  4. "Villa edge past Charlton" (به انگلیسی). بی‌بی‌سی. ۲۰ سپتامبر ۲۰۰۳. Retrieved 27 February 2013.
  5. "Charlton 1-2 Aston Villa" (به انگلیسی). بی‌بی‌سی. ۲۷ مارس ۲۰۰۴. Retrieved 27 February 2013.
  6. "Aston Villa 2-0 Bolton" (به انگلیسی). بی‌بی‌سی. ۲۷ ژانویه ۲۰۰۴. Retrieved 27 February 2013.
  7. "Samuel cannot play for Trinidad" [ساموئل نمی‌تواند برای ترینیداد بازی کند] (به انگلیسی). بی‌بی‌سی. ۶ نوامبر ۲۰۰۵. Retrieved 27 February 2013.
  8. "Samuel departs Villa for Bolton" [ساموئل ویلا را به مقصد بولتون ترک کرد] (به انگلیسی). بی‌بی‌سی. ۲۵ می ۲۰۰۷. Retrieved 27 February 2013. {{cite web}}: Check date values in: |تاریخ= (help)
  9. "Cardiff City sign Bolton defender Jlloyd Samuel on قرضی" [کاردیف سیتی مدافع بولتون را به صورت قرضی به خدمت گرفت] (به انگلیسی). بی‌بی‌سی. ۲۴ مارس ۲۰۱۱. Retrieved 27 February 2013.
  10. "New deal for Blake" (به انگلیسی). وبگاه اخبار بولتون. ۲۴ می ۲۰۱۱. Retrieved 27 February 2013. {{cite web}}: Check date values in: |تاریخ= (help)
  11. "Trialist Trio In United Squad At Rochdale" (به انگلیسی). وبگاه لیدز یونایتد. ۱۹ ژوئیه ۲۰۱۱. Retrieved 27 February 2013.
  12. «جی‌لوید ساموئل با استقلال ثبت کرد». وبگاه رسمی استقلال تهران. ۱۴ دی ۱۳۹۰. بایگانی‌شده از اصلی در ۸ ژانویه ۲۰۱۲.
  13. «ساموئل: بازی در استقلال چالشی جدید است/ آن‌ها ۱۰۰ هزار طرفدار دارند». خبرگزاری مهر به نقل از اسکای نیوز. ۲۰ دی ۱۳۹۰.[پیوند مرده]
  14. «برتری استقلال مقابل داماش گیلان در نیمه نخست با گل جورکویچ». خبرگزاری ایرنا. ۲۰ دی ۱۳۹۰.[پیوند مرده]
  15. استقلال، کانون هواداران باشگاه. «استقلال در آیینه تاریخ : آبیها قهرمان جام حذفی سال 1390». کانون هواداران باشگاه استقلال. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۲-۰۷.[پیوند مرده]
  16. "جام حذفی فوتبال ایران ۹۱–۱۳۹۰". ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد. 2023-01-29.
  17. «قهرمانی استقلال ( جام حذفی 90 )». دالفک. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۲-۰۷.
  18. «ساموئل: به دنبال چالشی جدید هستم/ شرایط مساعد باشد به استقلال برمی‌گردم». خبرگزاری ایسنا. ۶ تیر ۱۳۹۱.
  19. ۱۹٫۰ ۱۹٫۱ «جی‌لوید ساموئل در برابر ۲۷ پرسش». همشهری آنلاین به نقل از فارس. ۲۰ بهمن ۱۳۹۱.
  20. «"جی لوید ساموئل" در استقلال ماندنی شد». خبرگزاری مهر. ۱۱ تیر ۱۳۹۱.
  21. «ساموئل اسلحه پنهان قلعه‌نویی/ می‌خواستند در نیم‌فصل او را بفروشند!». وبگاه گل. ۲۳ اسفند ۱۳۹۱.
  22. «استقلال قهرمان لیگ برتر فوتبال ایران شد». BBC News فارسی. ۲۰۱۳-۰۵-۰۵. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۲-۰۷.
  23. «آماری خواندنی از ساموئل، الماس سیاه آبی‌پوشان پایتخت». وبگاه گل. ۱۶−۵−۲۰۱۳. تاریخ وارد شده در |تاریخ= را بررسی کنید (کمک)
  24. «در روز درگذشت برترین گلزن خارجی تاریخ استقلال، رکورد او هم شکسته شد». فوتبالی. ۲۰۱۸-۰۵-۱۶. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۲-۰۷.
  25. «ویدئو - بخشی از گل‌های ساموئل برای استقلال». آپارات - سرویس اشتراک ویدیو. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۴-۰۸.
  26. «بازیکنان خارجی که بیشترین بازی را با پیراهن استقلال انجام داده‌اند». فوتبالی. ۲۰۲۲-۰۸-۰۴. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۲-۰۷.
  27. «ساموئل به پیکان پیوست- اخبار ورزشی تسنیم | Tasnim». خبرگزاری تسنیم | Tasnim. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۲-۰۷.
  28. «عنوان سومی جام شهدا به پیکان رسید / اولادی پنالتی خراب کرد». rasekhoon.net. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۴-۰۶.
  29. «قهرمانی تراکتور در جام چهارجانبه شهدا». دالفک. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۴-۰۶.
  30. «ساموئل: ‌هنوز عاشق بازی هستم». www.khabarvarzeshi.com. ۲۰۱۷-۱۱-۱۴. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۴-۰۶.
  31. https://www.isna.ir/news/97022514318/جی-لوید-ساموئل-درگذشت

پیوند به بیرون[ویرایش]

وبگاه رسمی جی‌لوید ساموئل