جمتوزومب اوزوگامیسین

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
جمتوزومب اوزوگامیسین
پادتن مونوکلونال
گونهWhole antibody
منبعHumanized (from موش)
هدفCD33
داده‌های بالینی
نام‌های تجاریMylotarg
AHFS/Drugs.commonograph
مدلاین پلاسa607075
روش مصرف داروتزریق وریدی
کد ATC
وضعیت قانونی
وضعیت قانونی
شناسه‌ها
شمارهٔ سی‌ای‌اس
دراگ‌بنک
کم‌اسپایدر
  • none
KEGG
ChEMBL
داده‌های فیزیکی و شیمیایی
جرم مولی151–153 kg/mol
 N✔Y (این چیست؟)  (صحت‌سنجی)

جمتوزومب اوزوگامیسین (انگلیسی: Gemtuzumab ozogamicin) نوعی پادتن تک‌تیره است که به یک داروی سلول‌کش دیگر متصل است و از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۰ میلادی برای درمان لوسمی حاد مغز استخوان بکار می‌رفت. در ماه ژوئن ۲۰۱۰ میلادی، بدنبال نتایج منتشرشده از یک کارآزمایی بالینی که نشان داد مصرف آن باعث افزایش خطر مرگ می‌شود و هیچ برتری‌ای نیز به درمان‌های سنتی شیمی‌درمانی ندارد، جمتوزومب اوزوگامیسین از بازار دارویی جمع‌آوری شد. این دارو مجدداً از سال ۲۰۱۷ میلادی، واردِ بازار دارویی ایالات متحده آمریکا شده‌است.[۱]

مکانیسم اثر[ویرایش]

جمتوزومب یک پادتن تک‌تیره علیه CD33 است که به یک داروی سلول‌کش متصل شده‌است. CD33 در بسیاری از سلول‌های بلاست سرطانی و همچنین سلول‌های خونی طبیعی بیان می‌شود.

عوارض جانبی[ویرایش]

عوارض شایع این دارو شامل تب، لرز، تهوع، استفراغ است. عوارض جانبی جدی آن نیز شامل نارسایی مغز استخوان شدید (در ۹۸٪ بیماران)، اختلال در دستگاه تنفس، سندرم لیز تومور، واکنش افزایش حساسیت نوع ۳، انسداد وریدی و مرگ است.

منابع[ویرایش]

  1. "Approved Drugs> FDA Approves Gemtuzumab Ozogamicin for CD33-positive AML". fda.gov. Silver Spring, USA: U.S. Food and Drug Administration. 1 September 2017. Retrieved 6 September 2017.