جزیره مارها

مختصات: ۲۴°۲۹′ جنوبی ۴۶°۴۱′ غربی / ۲۴٫۴۸۳°جنوبی ۴۶٫۶۸۳°غربی / -24.483; -46.683
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
جزیره مارها
نام بومی:
Ilha da Queimada Grande
لقب: Snake Island
Aerial view of Ilha da Queimada Grande
جزیره مارها در برزیل واقع شده
جزیره مارها
جزیره مارها
Location of Ilha da Queimada Grande in Brazil
Map
جغرافیا
مکاناقیانوس اطلس
مختصات۲۴°۲۹′ جنوبی ۴۶°۴۱′ غربی / ۲۴٫۴۸۳°جنوبی ۴۶٫۶۸۳°غربی / -24.483; -46.683
مساحت[ابزار تبدیل: invalid number]
بیشترین ارتفاع۲۰۶ متر (۶۷۶ پا)
کشور
تقسیمات کشوری
Stateایالت سائو پائولو
MunicipalityPeruíbe
Administered byChico Mendes Institute for Biodiversity Conservation (ICMBio)
جمعیت‌شناسی
جمعیت۰

جزیره مارها (پرتغالی: Ilha da Queimada Grande) یک جزیره در خارج ساحل برزیل در اقیانوس اطلس است و در ۳۳ کیلومتری خلیج سائوپائولو قرار دارد. نام اصلی آن در زبان پرتغالی به معنی جزیره بزرگ سوخته شده می‌باشد و به صورت «ایله دا کی مادا گرنجی» تلفظ می‌شود. هر چند به‌طور کلی و اغلب تحت عنوان مشهور جزیره مارها شناخته می‌شود.[۱]

در حال حاضر این مکان جز مکان‌های ممنوعه است و به غیر از زیست شناسان و دانشمندها کسی حق ورود به این مکان را ندارد و هر سال بعضی از افراد برای تعمیر فانوس دریایی به این محل می‌روند.

جغرافیا[ویرایش]

وسعت این مکان به حدود ۴۳۰ هزار متر مربع (اندکی کم‌تر از نیم کیلومتر مربع) می‌رسد که در ارتفاع ۲۰۶ متری بالاتر از سطح دریا قرار گرفته‌است. دارای آب و هوایی معتدل و پوششی سبز مشابه جنگلهای انبوه می‌باشد که همین امر سبب شده مارها بتوانند با پنهان شدن در میان درختان و گیاهان طعمه‌های خود را غافل گیر کنند. این جزیره در حدود ۱۰۰ هزار سال پیش، با بالا آمدن سطح آب دریا از قاره آمریکا جدا شد و به همین دلیل، گونه‌هایی از مارها در آن گیر افتاده و همچنان به حیات خود ادامه می‌دهند. همین امر سبب شده‌است که این جزیره به یکی از مکان‌های ممنوعه تبدیل شود که گردشگران اجازه بازدید از آن نداشته و فقط محققان و تیم‌های تحقیقاتی برای جمع‌آوری داده‌های خود می‌توانند در این جزیره حضور داشته باشند.[۲][۳][۴]

بر اساس تحقیقات انجام شده حدود ۲۰۰۰ مار سمی در این جزیره زندگی می‌کنند که در میان آن‌ها افعی سرنیزه‌ای زرین[۱] و افعی گودال از همه سمی‌تر و خطرناک تر هستند و حدود ۹۰ درصد مرگ و میرهای حاصل از مارگزیدگی در برزیل به خاطر نیش زهر آلود این مارها بوده‌است. گفتنی است که سم این افعی ۳ تا ۵ برابر کشنده تر از نمونه مارهای دیگر می‌باشد. به گفته مردم محلی در هر یک متر مربع از آن ۱ تا ۵ مار زندگی می‌کند. منبع تغذیه اصلی این مارها پرندگان مهاجر هستند.

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ «چهار مکان شگفت‌انگیز اما ممنوعه دنیا». BBC News فارسی. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۷-۲۷.
  2. Marques, Otavio A. V.; Kasperoviczus, Karina; Almeida-Santos, Selma M. (2013). "Reproductive Ecology of the Threatened Pitviper Bothrops insularis from Queimada Grande Island, Southeast Brazil". Journal of Herpetology. 47 (3): 393–399. doi:10.1670/11-267. ISSN 0022-1511. S2CID 86639586.
  3. Thomas, Emily (July 4, 2014). "Brazil's 'Snake Island' Is The Place Of Nightmares, We're Pretty Sure". Huff Post Science. TheHuffingtonPost. Retrieved October 24, 2015.
  4. "Exposição traz história da ilha que abriga única espécie de cobra no mundo" (DOC) (به پرتغالی). Secretaria De Comunicação Social, Prefeitura Municipal De Itanhaém. 2007. Retrieved 2016-09-20.

پیوند به بیرون[ویرایش]