جزیره اولخون

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
جزیره اولخون
نام بومی:
Map
جغرافیا
مکاندریاچه بایکال
مساحت۷۳۰ کیلومتر مربع (۲۸۰ مایل مربع)
طول۷۲ کیلومتر (۴۴٫۷ مایل)
عرض۲۱ کیلومتر (۱۳ مایل)
بیشترین ارتفاع۱۲۷۶ متر (۴٬۱۸۶ پا)
۸۱۸ متر (۲٬۶۸۴ فوت) above lake level.
بلندترین نقطهMount Zhima
کشور
Russia
تقسیمات کشوری
ناحیه‌های فدرال روسیهناحیه فدرالی سیبری
واحدهای فدرال روسیهاستان ایرکوتسک
مرکزKhuzhir
جمعیت‌شناسی
جمعیت۱٬۷۴۴
گروه‌های قومیبوریات‌ها، مردم روس

جزیره اولخون (روسی: Ольхо́н) (به روسی: Ольхо́н، همچنین به صورت آوانگاری اولچون؛ بوریات: Ойхон، اویخون) سومین جزیره بزرگ دریاچه ای در جهان است. این جزیره با وسعت ۷۳۰ کیلومتر مربع (۲۸۰ مایل مربع) بزرگ‌ترین جزیره دریاچه بایکال در شرق سیبری است. از نظر ساختاری، حاشیه جنوب غربی Academician Ridge را تشکیل می‌دهد. طول این جزیره ۷۱٫۵ کیلومتر (۴۴٫۴ مایل) و عرض آن ۲۰٫۸ کیلومتر (۱۲٫۹ مایل) است.

در مورد منشأ نام جزیره دو روایت وجود دارد و هر دو از زبان بوریات‌ها، مردم بومی اولخون گرفته شده‌اند. اولی این که نام جزیره از کلمه oyhon - چوبی - گرفته شده‌است و دوم اینکه از olhan - «خشک» گرفته شده‌است. هنوز این بحث وجود دارد که کدام یک از این دو منشأ واقعی نام اولخون است زیرا هر دو کلمه این جزیره را کاملاً توصیف می‌کنند. بخش اعظم جزیره هنوز توسط جنگل پوشیده شده‌است و میزان بارندگی بسیار کم است - حدود ۲۴۰ میلی‌متر (۹٫۴ اینچ) در سال.

جغرافی[ویرایش]

اولخون ترکیبی چشمگیر از زمین دارد و از نظر نشانه‌های باستان‌شناسی غنی است. کوه‌های شیب دار در ساحل شرقی آن قرار دارند و کوه ژیما با ارتفاع ۱۲۷۶ متری (۴۱۸۶ فوت) از سطح دریا، مرتفع‌ترین نقطه جزیره است که اوج آن ۸۱۸ متر (۲۶۸۴ فوت) بالاتر از سطح آب دریاچه بایکال است. این جزیره به اندازه کافی بزرگ است که دریاچه‌های خود را داشته باشد و ترکیبی از تایگا، استپ و حتی یک بیابان کوچک را در خود جای داده‌است. یک تنگه عمیق جزیره را از خشکی جدا می‌کند.

شکل ظاهری جزیره نتیجه میلیون‌ها سال حرکت تکتونیکی است که منجر به توخالی شدن کانال بین خشکی (Maloe More Sound و تنگه دروازه اولخون) و بلوک سنگی است که جزیره را تشکیل می‌دهد. دامنه‌های تند کوه‌ها، ارتفاع عمودی زمین را نشان می‌دهد.

منابع[ویرایش]

پیوند به بیرون[ویرایش]