جام حذفی فوتبال تهران ۱۳۲۵

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
جام حذفی فوتبال تهران
فصل۱۳۲۵
کشورایران
تعداد تیم‌ها۸
قهرماندارایی
نایب قهرماندوچرخه‌سواران
تعداد بازی‌ها۷
→نخستین دوره

جام حذفی فوتبال تهران ۱۳۲۵ یک دوره مسابقات تک حذفی فوتبال بود که در شهر تهران و با حضور هشت تیم تهرانی در بهمن و اسفند ۱۳۲۵ برگزار شد و در نهایت با عنوان قهرمانی تیم دارایی به پایان رسید. این دوره نخستین دوره بازی‌های جام حذفی فوتبال تهران بود.

پیشینه[ویرایش]

بازیکنان دوچرخه‌سواران و دارایی در مراسم آعازین دیدار نهایی جام حذفی ۱۳۲۵

به نوشته روزنامه شرق در سال ۱۳۲۵ نخستین دوره بازی‌های جام حذفی فوتبال تهران در بهمن ماه آغاز شد. جام قهرمانی این مسابقات یک جام نقره‌ای بود که از سوی سفارت انگلستان به فدراسیون فوتبال ایران اهدا شده بود. بازی‌ها در ورزشگاه امجدیه که در آن زمان ورزشگاه مدرن و مجهز ایران و تهران بود برگزار شد.[۱]

بازی‌ها[ویرایش]

هشت تیم مطرح آن زمان فوتبال تهران در این بازی‌ها شرکت کردند. دارایی، دوچرخه‌سواران، شرق، شاهین، جوانان‌توانا، سرباز، رویین‌تن و فاتح. مرحله نخست بازی‌ها از هجده بهمن برگزار شد. دیدارهای نیمه‌نهایی در هفته پایانی بهمن و در تاریخ سوم اسفند دیدار نهایی بین دارایی و دوچرخه‌سواران برگزار شدند. برای دارایی حیدر داناییان و ذبیح‌الله خیبری در دقایق ۳۰ و ۶۰ گل زدند و تک گل دوچرخه‌سواران را نیز محمد جاودان در دقیقه ۴۵ به ثمر رساند تا نخستین جام حذفی تهران به یاران دارایی برسد.[۲] دیدار نیمه‌نهایی دوچرخه‌سواران و شاهین سرآغاز شهرآورد این دو تیم نیز بود.[۳]

جدول بازی‌ها[ویرایش]

یک‌چهارم پایانی نیمه پایانی پایانی
                         
 جوانان‌توانا  
 شرق  
   جوانان‌توانا  
   دارایی  
 دارایی
 فاتح  
     دارایی ۲
   دوچرخه‌سواران ۱
 شاهین  
 سرباز  
   دوچرخه‌سواران ۱
   شاهین ۰  
 دوچرخه‌سواران ۳
 فاتح ۰  

قهرمان[ویرایش]

قهرمان جام حذفی تهران ۱۳۲۶
دارایی
اولین قهرمانی

منابع[ویرایش]

  1. «نخست وزیر در تیم تاج- پنجشنبه,29 دی 1390». old.sharghdaily.ir. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۹ اكتبر ۲۰۱۳. دریافت‌شده در 2018-06-11. تاریخ وارد شده در |archive-date= را بررسی کنید (کمک)
  2. احمدی، علی‌اکبر (۱۳۸۸). تاریخچه کامل باشگاه از دوچرخه سواران و تاج تا استقلال. تهران: انتشارات پایگان. ص. ۲۷۳. شابک ۹۷۸-۶۰۰-۵۰۹۶-۵۷-۶.
  3. «تاریخ شاهین». web.archive.org. ۲۰۱۷-۰۳-۰۱. بایگانی‌شده از اصلی در ۱ مارس ۲۰۱۷. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۳-۰۷.