توشمانلو (کوثر)

مختصات: ۳۷°۴۴′۴۶″ شمالی ۴۸°۱۰′۳۴″ شرقی / ۳۷٫۷۴۶۱۱°شمالی ۴۸٫۱۷۶۱۱°شرقی / 37.74611; 48.17611
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
توشمانلو یا دؤشملّی(سنجبدغربی شهرستان کوثر)
روستا
توشمانلو یا دؤشملّی(سنجبدغربی شهرستان کوثر) در ایران واقع شده
توشمانلو یا دؤشملّی(سنجبدغربی شهرستان کوثر)
توشمانلو یا دؤشملّی(سنجبدغربی شهرستان کوثر)
مختصات: ۳۷°۴۴′۴۶″ شمالی ۴۸°۱۰′۳۴″ شرقی / ۳۷٫۷۴۶۱۱°شمالی ۴۸٫۱۷۶۱۱°شرقی / 37.74611; 48.17611
کشور ایران
استاناستان اردبیل
شهرستانشهرستان کوثر
بخشبخش مرکزی شهرستان کوثر
دهستاندهستان سنجبد غربی
جمعیت
 (۲۰۰۶)
 • کل۱۵۳
منطقه زمانییوتی‌سی +۳:۳۰ (ساعت رسمی ایران)
 • تابستانی (DST)یوتی‌سی +۴:۳۰ (ساعت رسمی ایران)

توشمانلو، دؤشمللی(düşməlli) یک روستا در ایران است که در استان اردبیل واقع شده‌است.[۱] توشمانلو ۱۵۳ نفر جمعیت دارد.تولید گندم و عسل و فراورده ای دامی از مشاغل مردم این روستا و میوه اصلی تولید شده در باغات آن سیب و زردآلو و گلابی و گردو است.ازمزارع و باغستان های اطراف آن میتوان پلپله ، خوولار، سووق بلاغی ، چانگل بلاغ ، گمش قدم ، گولی بولاغ ، آسما ، داغ ، هاچا ، یئدی گوزه لر ،پیشیک بولاغی ، شامئر. ، زارنجی ، باغالئجا ، صادق یوردی ، کلک لی ، مشی باغی ، الییچان ، پیرزامان ، بویوک پیر ، فاطی زمیلری ، دوه داشی ، ناقاره خانا،عیسی خان آغاجی ، قره داش ، صادق یوردی ،باغالئجا، دیبکلی ، تندیری ، اسگیجه ، چشمه یانبولاغی ، و چندین مزرعه دیگر اشاره کرد ،، مزرعه خاتون بلاغی هم بین چندین روستا مشاع میباشد. مزرعه گوشوراننار هم بین روستای پرگو و توشمانلو همیشه مورد مناقشه بوده است. اهالی این روستا با مهاجرت معکوس و ساخت بناها و ساختمانهای مدرن علی الخصوص در فصلهای بهاروتابستان رونق خاصی به روستا بخشیده اند، آب و هوای توشمانلو مانند اکثر مناطق شهرستان خلخال و کوثر در فصول گرم سال بسیار دلنشین و ییلاقی می باشد. علت آن هم قرار گرفتن این روستا در ارتفاع تقریبا ۲۰۰۰متری از سطح دریا و مسیر بادهای شمال به جنوب که از بالای مزارع گوشورانو آسما به صورت مه و با دمای پایین به داخل روستا می وزد. چشمه مشکل گشا یا همون یوخاری بولاغ که در دهه های اول ۱۳۰۰ شمسی با کانال و بعدا با لوله از تقریبا یک کیلومتری روستا به اول روستا لوله کشی شده است ، با سختی آب زیر ۲۰۰ یکی از مرغوب ترین و گواراترین آبهای آشامیدنی روستا میباشد.

این روستا و سایر آبادیهای اطراف به علت داشتن آب و هوا و طبیعت بکر و زیبا در فصول بهار و تابستان  میتواند از مناطق هدف گردشگری باشد.

زمستان در روستای توشمانلو و بعضی روستاهای هم ارتفاع مانند آقامیرلو خیلی زودتر از سایر مناطق شروع میشود. مراتع و مزارع و کوهستانهای اطراف روستا سرشار از گیاهان مختلف دارویی و خوراکی و قارچهای وحشی می باشد ، که از مهمترین آنها می توان به آویشن کوهی (کهلیک اوتی) ، چای کوهی(تووکلیجه) ، نسترن(گیلدیک) ، بابونه ، خشخاش کوهی ، بوغاناق ، انواع زیره و گلپر وحشی ، شنگ و بولاغ اوتی ، انواع پونه وحشی ، قزل گول ، بومادران و دهها رستنی دیگر را نام نام برد. پوشش گیاهی منطقه در کوهستانها و ارتفاعات عمدتا انواع گون با تراکم بالا و آویشن میباشد. که میتواند منبع تغذیه مهمی برای زنبورداران باشد.

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. مشارکت‌کنندگان ویکی‌پدیا. «Tushmanlu,dushmalli,düşməlli, Ardabil». در دانشنامهٔ ویکی‌پدیای انگلیسی.

پیوند به بیرون[ویرایش]