توسعه ایرانی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
توسعه ایرانی
نوعروزنامه
صاحب(ان) امتیازخبرگزاری ایلنا
مدیر مسئولمسعود حیدری
دفتر مرکزیتهران، خیابان انقلاب، خیابان دانشگاه نرسیده به روانمهر، پلاک ۱۳۲
وبگاه

توسعه ایرانی نام روزنامه‌ای متعلق به خبرگزاری ایلنا است.

تاریخچه[ویرایش]

این روزنامه نزدیک به علی ربیعی، وزیر پیشین کابینه حسن روحانی است[۱] و از تیرماه ۱۳۹۷ با گستره توزیع کشوری منتشر شده‌است.[۲][۳]

انتشار نامه محرمانه وزارت کشور[ویرایش]

این روزنامه یکی از رسانه‌هایی است که در آذرماه ۱۴۰۲ و پس از روزنامه اعتماد، نامه خیلی محرمانه وزارت کشور دربارهٔ حجاب‌بان‌ها را منتشر کرد.

در تاریخ ۹ خرداد ۱۴۰۲ وزارت کشور در نامه‌ای «خیلی محرمانه» خطاب به برخی دستگاه‌ها از جمله سازمان اطلاعات فراجا، سازمان اطلاعات سپاه و وزارت اطلاعات از آن‌ها خواسته بود ضمن کنترل ورود افراد بی‌حجاب به مترو، از آن‌ها تصویربرداری کنند. این نامه در آذرماه همان‌سال از سوی روزنامه اعتماد منتشر شد.[۴] چند روز پیش از انتشار نامه، احمد وحیدی به‌عنوان وزیر کشور ضمن انکار صدور هر گونه مجوز برای فعالیت حجاب‌بان‌ها، آن‌ها را گروه‌های خودجوش مردمی معرفی کرده بود.[۵] انتشار این گزارش باعث اعلام جرم دادستانی تهران علیه روزنامه اعتماد به اتهام انتشار سند محرمانه شد،[۶][۷] اما یک روز پس از آن روزنامه توسعه ایرانی نیز بخشنامه وزارت کشور را در مطلب «محرمانگی خودسرانه!» که تیتر یک این رسانه را به خود اختصاص می‌داد منتشر کرد. سند فوق در حالی با مهر «خیلی محرمانه» صادر شده بود که طبق ماده یازده قانون دسترسی آزاد به اطلاعات، انتشار مصوباتی که موجد حق یا تکلیف عمومی هستند الزامی‌است و این مصوبات قابل طبقه‌بندی به عنوان اسناد دولتی نیستند[۸][۹][۱۰][۱۱]

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. «آغاز دور جدید فعالیت «توسعه ایرانی» از دی ماه». ایسنا. ۲۰۱۸-۱۲-۰۵. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۱۲-۳۰.
  2. «شماره اول» (PDF). توسعه ایرانی. ۳ تیر ۱۳۹۷. دریافت‌شده در ۹ دی ۱۴۰۲.
  3. «علی ربیعی با «توسعه ایرانی» می‌آید». خبرگزاری ایلنا. ۲۰۲۳-۱۲-۳۰. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۱۲-۳۰.
  4. «محرمانگی خودسرانه!» (PDF). توسعه ایرانی (۱۵۰۲): ۱. نوامبر ۲۷, ۲۰۲۳. بایگانی‌شده از اصلی (PDF) در نوامبر ۲۷, ۲۰۲۳. دریافت‌شده در نوامبر ۲۷, ۲۰۲۳.
  5. بیک‌اوغلی، مهدی (۵ آذر ۱۴۰۲). «پشت پروژه حجاب‌بان‌ها» (PDF). اعتماد (۵۶۳۸): ۲.
  6. میزان، خبرگزاری (۵ آذر ۱۴۰۲). «دادستانی تهران به دلیل انتشار غیرقانونی سند محرمانه علیه روزنامه اعتماد اعلام جرم کرد». fa. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۱۱-۲۶.
  7. «حضور بیش از ۲۸۵۰ نفر حجاب‌بان؛ شکایت از روزنامه فاش‌کننده بخشنامه وزارت کشور». ایران اینترنشنال. ۲۰۲۳-۱۱-۲۶. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۱۱-۲۶.
  8. «توییت». X (formerly Twitter). دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۱۱-۲۶.
  9. «قانون دسترسی آزاد به اطلاعات». وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۵ اكتبر ۲۰۲۱. دریافت‌شده در ۵ آذر ۱۴۰۲. تاریخ وارد شده در |archive-date= را بررسی کنید (کمک)
  10. «محرمانگی خودسرانه!». روزنامه توسعه ایرانی. ۲۰۲۳-۱۱-۲۷. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۱۱-۲۷.
  11. فردا، رادیو. «یک روزنامه دیگر سند جنجالی وزارت کشور دربارهٔ حجاب‌بان‌ها را منتشر کرد». رادیو فردا. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۱۱-۲۷.