بیست‌چهارده

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
بیست‌چهارده
ژانرجام جهانی فوتبال ۲۰۱۴
سازندهعادل فردوسی‌پور
مجریعادل فردوسی‌پور
رضا جاودانی
محمدحسین میثاقی
سازنده موسیقی متنموسیقی بیست‌چهارده
کشور سازندهایران
زبان اصلیفارسی
تولید
تهیه‌کنندهعادل فردوسی‌پور
دوربین۱۶:۹
تولیدکنندهگروه ورزش شبکه سه
پخش
شبکهٔ اصلیشبکه سه
فرمت تصویر۵۷۶آی (اس‌دی‌تی‌وی)
فرمت صداای‌ای‌سی
انتشار اولیه۱۹ خرداد ۱۳۹۳ –
۲۲ تیر ۱۳۹۳
انتشار
پس ازیک جهان یک جام
پیش ازبیست‌هجده

بیست‌چهارده یک برنامه تلویزیونی زنده ویژه پوشش جام جهانی فوتبال ۲۰۱۴ برزیل بود. این برنامه به تهیه‌کنندگی عادل فردوسی‌پور و مجری‌گری عادل فردوسی‌پور، رضا جاودانی و محمدحسین میثاقی روی آنتن رفت. این برنامه پربیننده‌ترین برنامه رسانه ملی برای جام جهانی فوتبال ۲۰۱۴ بود. بیست‌چهارده از ۱۹ خرداد ۱۳۹۳ شروع به کار کرد و در ۲۲ تیر ۱۳۹۳ با پایان جام جهانی فوتبال ۲۰۱۴، به کار خود پایان داد.[۱][۲][۳]

مهمان اولین قسمت بیست‌چهارده، دونگا کاپیتان سابق برزیل بود.[۴] این برنامه از هنگامه عصر تا حوالی صبح به نمایش درمی‌آمد. البته همه وقت این برنامه مختص پخش مسابقات نبود و بخش‌های دیگری همچون اخبار، تفسیر، حواشی، طنز، قرعه‌کشی مسابقه پیامکی و… نیز در آن گنجانده شده‌بود.[۵] همچنین کارلوس کی‌روش، بعد از اتمام کار تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی فوتبال ۲۰۱۴، در این برنامه حاضر شد.[۶]

این برنامه به صورت زنده به موضوعاتی چون اخبار مربوط به جام جهانی، کارشناسی فنی مسابقات، معرفی کشورها، حواشی مربوط به بازی‌ها و پخش زنده مسابقات می‌پرداخت.[۷]

پیشینه[ویرایش]

برنامه بیست‌چهارده در سال ۱۳۹۳ توسط عادل فردوسی‌پور برای پوشش جام جهانی فوتبال ۲۰۱۴ بنیان‌گذاری شد. اولین قسمت برنامهٔ بیست‌چهارده در تاریخ ۱۹ خرداد ۱۳۹۳ پخش شد. ۲۲ تیر ۱۳۹۳ آخرین قسمت پخش این برنامه بود.

ویژگی‌ها[ویرایش]

پخش[ویرایش]

برنامه بیست‌چهارده به مدت ۱ ماه هر روز روی آنتن می‌رفت.

اجرا[ویرایش]

مجریان این برنامه عادل فردوسی‌پور، رضا جاودانی و محمدحسین میثاقی بودند.

درون‌مایه[ویرایش]

روند برنامه[ویرایش]

برنامه بیست‌چهارده هر روز به پخش، پوشش، مرور و تحلیل جام جهانی فوتبال ۲۰۱۴ و رویدادهای مرتبط به آن می‌پرداخت. به‌طور معمول، این برنامه بازی‌های جام جهانی فوتبال ۲۰۱۴ را پخش می‌کرد، اخبار آن را پوشش می‌داد و به تحلیل مسائل مربوط به بازی‌ها با حضور کارشناسان و بررسی حواشی جام جهانی ۲۰۱۴ می‌پرداخت.

بخش‌های برنامه[ویرایش]

  • پخش بازی‌ها:

در این برنامه بازی‌های جام جهانی ۲۰۱۴ پخش می‌شد.

  • بخش کارشناسی:

در هر برنامه یک کارشناس دربارهٔ بازی‌ها اظهار نظر می‌کرد.

  • آیتم‌ها:

هر روز در این بخش، آیتم‌هایی از تیم‌ها، بازیکنان و مربیان جام جهانی و مسائل مربوط به آن پخش می‌شد.

  • میهمان:

در هر قسمت از برنامه مربیان و بازیکنان که برخی از آنان خارجی بودند به برنامه دعوت می‌شدند و دربارهٔ مسایل مختلف با مجری به گفتگو می‌نشستند.

  • اخبار جام جهانی:

خلاصهٔ مهم‌ترین اخبار مربوط به جام جهانی ۲۰۱۴ در این بخش پخش می‌شد. مجری این بخش محمدحسین میثاقی بود.

  • مسابقه پیش‌بینی:

هر روز یک نظرسنجی به عنوان پیش‌بینی بازی‌های جام جهانی مطرح می‌شد و در آن از بینندگان خواسته می‌شد تا پاسخ را به شمارهٔ ۲۰۰۰۲۰۱۴ بفرستند. این بخش از برنامه با مشارکت میلیونی بینندگان همراه شد.

  • آنالیز فنی :

در این بخش بازی‌های جام جهانی (از بعد فنی یا کیفیت) توسط یک تیم چند نفره آنالیز می‌شد و ماحصل آن با تصاویر مربوط به بازی و صدای عادل فردوسی‌پور پخش می‌گردید.

  • مستندهای موضوعی:

در این برنامه به تناسب اتفاقات رخ داده در جام جهانی مستندهایی کوتاه و با متنی ادبی پخش می‌شد. معمولاً این مستندها علاوه بر موضوعات فوتبالی، دربرگیرنده موضوعات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی هم می‌شدند.

  • پیش‌بازی:

پیش‌بازی مسابقات: در این بخش بررسی شرایط تیم‌های برگزارکنندهٔ بازی در بازی‌های قبل، بررسی آماری همراه با نگاه تاریخی صورت می‌گرفت.

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. «یک ماه شب‌نشینی با «بیست چهارده»». جام جم ورزشی.
  2. ««بیست چهارده» ویژه برنامه جام جهانی از فردا شب روی آنتن». صدا و سیما. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۳ آوریل ۲۰۲۱. دریافت‌شده در ۱۹ اكتبر ۲۰۱۹. تاریخ وارد شده در |بازبینی= را بررسی کنید (کمک)
  3. «ویژه برنامه بیست چهارده، با حضور رحمان رضایی و حمیدرضا صدر». خبرنگاران جوان.
  4. «فردوسی‌پور با برنامه " بیست چهارده " می‌آید / کاپیتان دونگا میهمان شب نخست». ایلنا.
  5. «نگاهی به برنامه «بیست، چهارده» و پخش مسابقات جام جهانی در تلویزیون/ فوتبال علیه دشمن نیست؟!». پارس.
  6. «عکس - کی روش در پشت صحنه بیست چهارده». آی‌اسپرت. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۳ آوریل ۲۰۲۱. دریافت‌شده در ۱۹ اكتبر ۲۰۱۹. تاریخ وارد شده در |بازبینی= را بررسی کنید (کمک)
  7. «بیست چهارده به استقبال جام جهانی می‌رود». دانشجو.