بوم‌جنگل‌داری

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

بوم‌جنگل‌داری (به انگلیسی: Ecoforestry) به عنوان جنگل‌داری گزینشی یا جنگل‌داری بازسازی تعریف شده‌است.[۱] ایده اصلی بوم‌جنگل‌داری حفظ یا بازگرداندن جنگل به استانداردهایی است که در آن جنگل ممکن است هنوز محصولات بر اساس پایداری برداشت شود.[۲] بوم‌جنگل‌داری نوعی جنگل‌داری است که بر شیوه‌های کل‌نگر تأکید دارد که به جای به حداکثر رساندن بهره‌وری اقتصادی، تلاش می‌کنند تا بوم‌سازگان‌ها را حفاظت و بازسازی کنند. پایایی جنگل نیز با عدم قطعیت همراه است. علاوه بر برداشت، عوامل دیگری نیز ممکن است بر جنگل تأثیر بگذارد. شرایط درونی مانند اثرات فشردگی خاک، آسیب درختان، بیماری، آتش‌سوزی و بادافتادگی درختان وجود دارد که مستقیماً بر بوم‌سازگان تأثیر می‌گذارد.[۳] این عوامل باید در هنگام تعیین پایداری یک جنگل در نظر گرفته شوند. اگر این عوامل به برداشت و تولیدی که از جنگل خارج می‌شود اضافه شود، آنگاه احتمال بقای جنگل کمتر می‌شود و سپس پایداری آن کاهش می‌یابد.

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. «ECOFORESTRY DEFINITION».
  2. Rastogi J. (Summer 2003). An introduction to ecoforestry بایگانی‌شده در ۲۰۰۷-۰۸-۰۳ توسط Wayback Machine. Ecoforestry, 18(2), 1-4.
  3. Copland M. (Spring 2003). «نسخه آرشیو شده» (PDF). بایگانی‌شده از اصلی (PDF) در ۲۸ ژوئن ۲۰۰۷. دریافت‌شده در ۱۰ ژوئن ۲۰۲۲.. Ecoforestry, 18(1), 3-10.